امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۸
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۳۹۹/۵/۲۱ - ۱۴:۲۱ شناسه خبر : ۸۳۱۴

عدم استقبال اصناف استان زنجان از وام کرونایی / مبلغ پایین وام دردی از مردم دوا نمی‌کند زنجان ـ وارش نیوز/ یکی از آثار و پیامدهای مخرب و جدی کرونا آسیب به وضعیت اقتصادی مردم است و حمایت‌های دولت در این راستا تا به این لحظه جوابگوی نیازهای مردم نبوده است.

به گزارش وارش نیوز، با شیوع ویروس کرونا در اواخر سال گذشته در زندگی روزمره مردم تحولاتی رخ داد که طبیعتا هیچکس نمی‌توانست آن را پیش‌بینی کند و در تصورات نمی‌گنجید در قرن بیست و یکم توان مقابله با یک ویروس وجود نداشته باشد و اینگونه جامعه جهانی از همه جهات تحت تاثیر و تحولات قرار گیرد.

شیوع ویروس منحوس کرونا آثار و پیامدهای مخرب بسیاری داشت، در ابتدا میزان تلفات ناشی از آن و هدف قرار دادن سلامتی و بهداشت جهانی و به مرور زمان بروز مشکلات اقتصادی و عمیق‌تر شدن شکاف طبقاتی، مشکلات فرهنگی و اجتماعی و در بعضی جوامع سر باز کردن مشکلات سیاسی و آشکار شدن ناتوانی برخی دولت‌ها در مدیریت بحران به‌وجود آمده همه معادلات را بهم ریخت.

در این ایام که ماه‌‌ها از شروع این چالش جهانی می‌گذرد و به نسبت گذشته آگاهی مردم در مواجه با این بیماری بالا رفته است، نتایج تدابیری که برای مبارزه با آن اندیشیده شده بودند در حوزه‌های مختلف در حال آشکار شدن است و اینجاست که مسئولان و دولتمردان باید از عملکرد خود دفاع کنند و برای بهبود معیشت مردم و وضع نابسامان اقتصادی آنها فکری کنند.

در سه ماهه ابتدایی سال به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا بیشتر اماکن و اصناف کشور تعطیل بودند، و از تیر ماه هم به صلاحدید مسئولان استانی چندین هفته استان زنجان به علت وضعیت قرمز کرونا تعطیل اعلام شد. در این بازه مشاغل بسیاری متحمل ضرر و آسیب جدی شدند.
تخصیص وام به مشاغل آسیب دیده یکی از اقدامات دولت در راستای حمایت از مردم بود که به نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی با توجه به گرانی‌ها، تورم، افزایش نرخ ارز و مبالغ بالای کرایه اماکن تجاری، این مبلغ حتی پاسخگوی کرایه سه ماه مستاجران نبوده است. در این برهه که شاهد کاهش فروش و توقف تولید بسیاری از اصناف هستیم و مردم به‌شدت نیازمند کمک و تسهیلات دولتی هستند انتظارات از دولت بیش از این‌ها است.

محمدرضا یوسفی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: تصمیم‌گیری در خصوص ارائه کمک‌های دولتی از آسیب‌دیدگان کسب و کارهای ذیل 14 رسته در حوزه ستاد ملی کرونا انجام می‌پذیرد که برابر آخرین تصمیمات بیش از 40 هزار میلیارد تومان منابع بانکی با نرخ 12 درصد به‌صورت سرمایه در گردش در اختیار این کسب و کارها گذارده شده است که صاحبان کسب و کارها  اعم از اینکه دارای کد بیمه کارگاهی باشند یا فاقد پوشش بیمه‌ای باشند، می‌توانند از این تسهیلات استفاده نمایند.

وی در ادامه تصریح کرد: تضمینات در نظر گرفته شده برای این تسهیلات در پایین‌ترین سطح تعریف شده است و فرآیند ارائه تسهیلات به‌صورت کاملا الکترونیکی و بدون نیاز به مراجعه به دستگاه‌های اجرایی ارئه می‌گردد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با اشاره به مبالغ در نظر گرفته شده برای تسهیلات گفت: میزان تسهیلات در نظر گرفته شده بر اساس تصمیمات کارشناسی و با اخذ نظر از اتحادیه‌های صنفی و نیز کارشناسان دستگاه‌های تخصصی تعیین شده است. بر این اساس برای کسب و کارهای مستقل و خویش‌فرمایی رقم 60 میلیون ریال، در کسب و کارهای کارگاهی به ازای هر کارگر 120 میلیون ریال و نیز برای کسب و کارهایی که به دستور دولت تعطیل شده‌اند به ازای هر کارگر 160 میلیون ریال پرداخت گردیده است.

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان زنجان پیش از این در حاشیه مراسم افتتاحیه معدن زیرزمینی انگوران اذعان کرده بود که بیشترین آسیب کرونایی به حوزه اصناف وارد شده است که از مجموع 14 رسته آسیب‌دیده 6 رسته مربوط به سازمان صمت بودند. 

وی رقم مبلغی که برای وام استان در نظر گرفته شده و به حساب استان واریز شده‌است را 480 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: آمار ثبت نامی‌ها تا این لحظع 2500 مورد بوده است که مبلغ وام آنها فعلا به 200 میلیارد تومان نرسیده است.

با تمام آنچه که گفته شد تا این لحظه یکی از اندک اقدامات حمایتی دولت وامی بود که با توجه به مبلغ پایین آن هیچ دردی از مردم دوا نمی‌کند و طبق گفته مسئولان حتی نیمی از مشمولان برای دریافت وام اقدام نکرده‌اند و بودجه‌ای که برای استان در این راستا درنظر گرفته شد بود به‌طور کامل مصرف نشده است. با این حال همچنان فاصله زیادی تا شکست کامل کرونا داریم و در این شرایط حساس و حیاتی انتظار می‌رود مسئولان، برنامه و توجه ویژه‌ای برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم داشته باشند.

گزارش از محیا همتی

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر