امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۴
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۹/۵/۹ - ۰۸:۱۷ شناسه خبر : ۸۰۷۰

توزیع عدالت از عصر پیامبر تا گام دوم انقلاب وارش نیوز/ در ميان توصيه هاي هفت گانه کليدي رهبري به جوانان در بيانيه گام دوم، چهارمين محور اختصاص به «عدالت و مبارزه با فساد» دارد. مبتني بر اين بند: "عدالت در صدر هدف‌هاي اوّليه‌ي همه‌‌ي بعثتهاي الهي است و در جمهوري اسلامي نيز داراي همان شأن و جايگاه است...


وارش نیوز/ اين، کلمه‌اي مقدّس در همه‌ي زمان‌ها و سرزمين‌ها است و به‌صورت کامل، جز در حکومت حضرت ولي‌عصر (ارواحنافداه) ميسّر نخواهد شد ولي به‌صورت نسبي، همه جا و همه وقت ممکن و فريضه‌اي بر عهده‌ي همه بويژه حاکمان و قدرتمندان است. جمهوري اسلامي ايران در اين راه گامهاي بلندي برداشته است که قبلاً بدان اشاره‌اي کوتاه رفت؛ و البتّه در توضيح و تشريح آن بايد کارهاي بيشتري صورت گيرد و توطئه‌ي واژگونه‌نمايي و لااقل سکوت و پنهان‌سازي که اکنون برنامه‌ي جدّي دشمنان انقلاب است، خنثي گردد."
این بند خود گواه اهمیت تولید و همچنین توزیع عادلانه در بین جامعه است این مهم باعث می شود که توجه به آن زیاد گردد، لذا باید توزیع بودجه و پروژه بر اساس عدالت و شاخصها صورت گیرد تا شاهد توسعه متوازن باشیم، انجام برخی امور مردم که با کندی و تشریفات اضافی و موانع متعددی روبرو است باید به نحوی مدیریت شود تا نگاه ها به حل مشکلات باشد.
 مسئولان باید بدون توصیه کار و مشکلات مردم را که خلاف رویه و قانون نیست؛ حل کنند، استفاده از نیروهای جوانان در امور مدیریتی مورد توجه باشد.مسئولان دستگاه های اجرایی باید در حیطه وظایف خود به صورت تئوری و عملی و اجرایی وارد شده و پس از بررسی و شناخت دقیق؛ برای وصول اهداف متعالی بیانیه راهکارهای عملیاتی ارائه دهند.
این روحیه مختص به امروز جامعه اسلامی ما نیست بلکه از صدر اسلام مورد تاکید پیامیر و ائمه بوده است تا جایی که امام کاظم (ع) از پیامبر اعظم(ص) جهت تحقق عدالت، نقل کرده است که فرمودند: «بد قومی هستند آنان که برای خدا به عدالت قیام نمی کنند. بد قومی هستند آنان که امر کنندگان به عدالت در میان مردم را می کشند.» با کمی دقت و تأمل و ژرف اندیشی می توانیم عدالت اجتماعی را یک معنای وسیعی ببخشیم که در محدوده مسائل اقتصادی اجتماع و جامعه خلاصه نشود، بلکه همه ابعاد موجود در جامعه و همه ارتباط های میان انسانها و حتی میان انسان و غیر انسان را شامل گردد، چرا که به فرموده پیامبر اعظم(ص): «بالعدل قامت السموات و الارض».
عدالت اجتماعی در این معنای وسیع، شامل همه حقوق های فردی، اجتماعی و جمیع اقسام حقوقی می شود، در این دیدگاه، حقوق ادیان، مذاهب، ملیت ها، اقوام مختلف و همه حقوقی که خداوند متعال بر انسان ها و جامعه بشری دارد و نیز به طور کامل همه امور انسان، اعم از امور عبادی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در نظر گرفته می شود. عدالت اجتماعی به معنای وسیع آن رعایت همه بایدها و نبایدها، در همه ابعاد انسان، اجتماع و حتی خالق انسان است. این نوشتار تلاش می کند تا با این نگاه گوشه ای از عدالت اجتماعی در سیره و سنت پیامبر اعظم(ص) را تبیین نماید.
پیامبر اعظم(ص) به عنوان خاتم الانبیاء و برترین پیامبران الهی از سوی خداوند متعال مأمور شد که عدالت را در جامعه بر پا دارد. خداوند متعال در مورد این مأموریت می فرماید: «و قل ءامنت بما انزل اللّه من کتاب و امرت لا عدل بینکم؛ ای پیامبر بگو: به هر کتابی که خداوند نازل کرده است ایمان آورده ام، و مأمور هستم که در میان شما به عدالت رفتار کنم.»
هرچند معنا و مفهوم عدالت ارزش مستقلي از ديگر ارزش‌ها نيست که تحقق آن به تنهايي ممکن باشد، بلکه تحقق عدالت در گرو پيگيري ديگر ارزش‌هاست. اين توامان بودن تحقق ارزش‌ها يکي از الزامات مهمي است که بايد پرچمداران گفتمان عدالت‌خواهي بدان توجه داشته باشند تا از افتادن در مسير انحرافي در امان بماند. رهبر معظم انقلاب اسلامي مي‌فرمايند: «اگر بخواهيم عدالت به معناي حقيقي خودش در جامعه تحقق پيدا کند، با دو مفهوم ديگر بشدت در هم تنيده است؛ يکي مفهوم عقلانيت است؛ ديگر معنويت... اگر عدالت از عقلانيت و معنويت جدا شد، ديگر عدالتي که شما دنبالش هستيد، نخواهد بود؛ اصلا عدالت نخواهد بود... عقلانيت و محاسبه، يکي از شرايط لازم رسيدن به عدالت است.»

حجت الاسلام نیما ارزانی

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر