امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۰
سرویس : فرهنگ و هنر زمان :   ۱۳۹۹/۵/۴ - ۱۶:۱۶ شناسه خبر : ۷۹۹۱

رمزگشایی از امامزاده ای در روستای غرب مازندران وارش نیوز/ امامزاده سید الحسین (ع) روستای پلت کله در هفت کلیومتری شهر تنکابن غرب مازندران واقع گردیده است. با بررسی سیره زندگانی و سرگذشت حسین بن محمد که در پلت کله مدفون می باشد این حدس بیشتر تقویت می شود که این بزرگوار از اعقاب امام معصوم می باشد.

 

به گزارش وارش نیوز، بزرگان و قدیمی های محل از پدرانشان نقل می کردند که در کنار مدفن این سید بر روی لوحی چوبی این چنین حک شده بود «حسین بن محمد موسی کاظم» و این خود سر نخی شد برای کنکاش بیشتر در سیره زندگی و یافتن شجره این سید گرانقدر که هرچند پژوهشکده انساب و سادات شجره ایشان را منسوب به امام موسی کاظم (ع) و نوه می دانند، اما در این تحقیق مشخص گردید که سید حسین علیه السلام پلت کله نتیجه امام معصوم می شود چرا که نسب ایشان طبق قرائن اسناد و شواهد محلی «حسین بن محمد بن حسین بن موسی کاظم» می باشد.

حجت الاسلام مجیدی پژوهشگر بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با «قدس» در مورد زندگی حسین بن موسی کاظم (ع) این چنین تبیین کرد: با توجه به اینکه حسین جزو آخرین فرزندان امام کاظم(ع) بوده و حداقل پنج سال آخر عمر این حضرت از سال ۱۷۹ق تا زمان شهادت به سال ۱۸۳ق در زندانهای هارون الرشید به سر آمده، باید تولد حسین بن موسی الکاظم(ع) حدود سال ۱۷۸ق باشد. همچنین نظر به اینکه محل زندگی
موسی بن جعفر(ع) تا پیش از دستگیری و زندانی شدن مدینه بوده، حسین بن موسی الکاظم(ع) نیز در این شهر تولد یافته است.

از فرزندان امام موسی کاظم (ع) محمد معروف به عابد مدفون به شیراز و حمزه مدفون به ری و احمد معروف به شاهچراغ مدفون در شیراز با حسین معروف به آستانه مدفون در شیراز از یک مادر می باشند.از آنجایی که فرزندان محمد عابد و حمزه دیگر برادران حسین بن موسی کاظم(ع) بعد از شهادت پدرانشان در شیراز نمانده اند و در محل های دیگری مدفون می باشند لذا این امر محتمل نیست که فرزندان حسین هم ترک محل کرده و به مناطق دیگری کوچ کرده باشند.با توجه به اینکه حسین در مدینه چشم به جهان گشود و بعد از دستگیری امام کاظم (ع) خلیفه این امام را به عراق تبعید نمودند، لذا اینگونه می توان دانست که حسین همچون دیگر برادرانش در مدینه ماند و فرزندان وی هم در همان مدینه متولد گردیده اند.

از آنجایی که محمد طبق نظر صاحب تهذیب الانساب آخرین فرزند حسین بن موسی کاظم (ع) است و حسین در سال ۲۰۳ قمری در شیراز به شهادت رسیده است و از آنجایی که سال ۲۰۳ هجری هم حسین بن موسی کاظم (ع) در هجرت بوده لذا می توان نزدیک به واقعیت دانست که سال تولد محمد آخرین فرزند حسین حدود ۲۰۲هجری قمری باشد.

با توجه به شواهدی که متولی آستان مقدس امامزاده سید الحسین(ع) یافته که تاریخ تولد سید الحسین (ع) پلت کله رادر حدود سال ۲۲۰ قمری دانسته است پس محمد در ۱۸سالگی حسین پلت کله را در مدینه به دنیا آورده است.اما آیا محمد به غیر از حسین پلت کله فرزند دیگری داشته است، مشخص نیست.

هرچند عده‌ای نیز حسین بن موسی کاظم (ع) را دارای نسل شمرده‌اند اما معتقدند که نسل او بعدها از بین رفته است. هرچند سال وفات سید الحسین(ع) پلت کله با توجه به کتب تاریخی زندگی و جنگ های داعی الکبیر ۲۶۰هجری قمری بوده و عمر ایشان هم چهل سال بوده است پس تولد سیدالحسین (ع) پلت کله حدود ۲۲۰هجری قمری خواهد بود.البته امکان خطا در محاسبه هم هست.

حسن بن زید بن محمد، ملقب به داعی کبیر و داعی اول، از پیشوایان زیدیه، بنیان گذار سلسله علویان طبرستان که در تاریخ تولد ایشان سده سوم هجری ذکر شده است در ری سکونت داشته است.از آنجایی که عمو زاده بزرگ ایشان جناب حمزه بن موسی کاظم (ع) در ری مدفون بوده و تعدادی از اعقاب ایشان هم در ری سکونت داشتند و مورد احترام مردم آن سامان بوده اند لذا داعی کبیر از مدینه به سمت ری هجرت می کند که شرایط زندگانی برای علویان مناسب تر بود.

با توجه به درخواست مردم طبرستان به سال۲۵۰هجری از داعی کبیر برای تصدی فرمانروایی طبرستان، می توان نتیجه گرفت که پس وی باید سرداری برومند بوده باشد و بی شک سال تولد ایشان می تواند از سال ۲۱۰تا۲۲۰هجری در مدینه تخمین زد، و به طور مسلم هم عصر عموزاده خود سیدالحسین (ع) پلت کله بوده است.می توان این نتیجه را از این روایت داشت که جناب حمزه که عموی پدر جناب سیدالحسین(ع) پلت کله بوده است و داعی کبیر هم قصد هجرت به ایران و ری را داشته است چه کسی بهتر از سید الحسین (ع) پلت کله برای همراهی در این سفر پر خطر، وقتی زندگانی سیدالحسین (ع) پلت کله را بررسی می کنیم در می یابیم که در سال ۲۵۰ هجری در پلت کله سکونت داشته است پس می توان نتیجه گرفت که داعی کبیر وقتی در شرق طبرستان مستقر شده است غرب را به این عموزاده خویش واگذار کرده است تا از بابت جنگ و تعرضات در آن خطه خیالش آسوده باشد.

هرچند مطالعات زندگی سرداران داعی کبیر هم همچون حجم زیادی از زندگی وی پوشیده است اما آنچه مسلم است سکونت سید الحسین(ع) در سال ۲۵۰ هجری در پلت کله است و شهادت ایشان توسط لشگر خلیفه وقت در سال ۲۶۰قمری در غرب مازندران رخ داده است.این خود نشان از بعد سیاسی و اجتماعی زندگانی این سید در غرب مازندران دارد. شاید به قطع نتوان گفت که وی حاکم علویان در غرب مازندران باشد اما قدرت نفوذ سیاسی معنوی ایشان را در خطه غرب مازندران را نمی توان نادیده گرفت.

نگارنده معتقدم که زندگی سیاسی این امامزاده جلیل ، بخش زیادی کماکان پوشیده مانده است و با توجه به منابع محدود و احتمالات و قرائن و شواهد توانستیم این مقدار را کشف کنیم لذا امید است پژوهشگران و محققین عزیز در ادامه راه یاری رسان ما بوده و در کشف حقیقت برای نسل های آینده مفید به فایده باشیم.

/ نوشتاری از حجت الاسلام نیما ارزانی

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر