امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۱
سرویس : سیاست زمان :   ۱۳۹۷/۳/۶ - ۱۷:۰۷ شناسه خبر : ۷۵۹
اختصاصی وارش‌نیوز/ پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر ساری در سال ۹۷ برگزار شد
از ابهام در قرارداد حسابرسی تا روزه‌ی سکوت برخی اعضا / متن و حاشیه بیست و سومین جلسه شورای شهر ساری بیست و سومین جلسه‌ی شورای شهر و پنجمین جلسه در سال جدید، عصر دیروز در تالار جلسات شورا و با حضور نماینده شهرداری و اصحاب رسانه برگزار شد

اختصاصی وارش نیوز: نطق مسعود مدینه آغازگر این جلسه بود. پیش از شروع دستورکار و پرداختن به موضوعات مدیریت شهری و همچنین رسیدگی به نامه‌ها، اسفندیار عشوری با طرح سوالی در خصوص انتخاب شرکت حساب‌رس مالی مباحثی را مطرح کرد:

عشوری: انتخاب حسابرس توسط هیئت‌مدیره غیرقانونی است

انتخاب شرکت برای موضوع مهم حسابرسی و ارجاع آن به شهرداری باید در جلسه‌ی علنی شورا عنوان گردد و شرکت براساس رتبه‌بندی خود، برای رأی‌گیری انتخاب شود. شیوه‌ی انتخاب توسط هیئت‌مدیره غیرقانونی بوده و باید توسط شورا این انتخاب صورت گیرد و چنانچه حسابرسی‌ نیز صورت بگیرد، مشروعیت قانونی نخواهد داشت.

این عضو شورا افزود: شرکت حسابرس از مدت‌ها قبل مشخص شده بود و من نیز چندین ماه قبل به رئیس کمیسیون بودجه‌ی شورا گوش‌زد کرده بودم که شرکت مورد بحث (آوانگر) با یک‌سری روابط به‌روی زبان‌ها افتاده است اما اراده‌ای از سوی هیچ‌کس دیده نشد.
وی درخصوص برگزاری مناقصه‌ای در این خصوص نیز گفت: برگزاری یک مناقصه در این خصوص به مدیریت شورا و با برنامه‌ریزی می‌تواند برخی از زد و بندها را دور بزند.

یوسفی: اعضا حق دارند درخواست بانگری دهند

کوروش یوسفی در ادامه جلسه گفت: به‌نظر می‌رسد که زمان زیادی در خصوص این انتخاب نمانده است اما باید درنظر گرفت که این شرکت به‌نوعی اهرم نظارتی شورا در موضوعات مالی مختلف نیز می‌باشد و بدین ترتیب، هرکدام از اعضای شورا حق دارند که درخواست بازنگری انتخاب شرکت‌ها را داشته باشند.

زلیکانی: موضوع حساب‌رسی را نباید مناقصه‌ای نمود

نائب رئیس شورای شهر ساری، بیان داشت: با موضوع مطرح شده موافق هستم اما ضعف از مدیریت نبوده بلکه سیستم چنین انتخاباتی از گذشته به همین صورت مانده و هنوز دستخوش تغییر نگشته است.
وی ادامه داد: موضوع حسابرسی را نباید مناقصه ای نمود.
توقع ما این است که شرکت‌ها کار خود را به محو احسن انجام دهند. به نظر من قانون ایراد دارد، در مناقصه‌ها معمولاً شرکت‌ها قیمت پایین می‌گیرند اما کار بی‌کیفیت تحویل می‌دهند. شورا نقشی در انتخاب شرکت و بررسی تمام و کمال شایستگی‌های آن مجموعه را ندارد.

فرامرز نقیبی: رویه چند سال گذشته به همین منوال است

در چند سال پیش رویه به این شکل بود که ده شرکت با توجه به سابقه کاریشان رتبه‌بندی می‌شدند و برطبق این رتبه‌بندی بر سر قیمت‌ها به توافق می‌رسیدیم.

سعید نجاریان: سابقه همکاری شرکت‌ها با شهرداری مهم است

نجاریان در پاسخ به سوالی از سوی قاسم قاسمی در خصوص شرایط رتبه‌بندی شرکت‌های حسابرسی عنوان کرد: شرکت‌ها را  براساس رتبه، سابقه کار در شهرداری‌ها و نیز دارا بودن نمایندگی در استان انتخاب می‌کنیم؛ نکته‌ی مهم‌تر اما سابقه‌ی همکاری شرکت‌ها با شهرداری‌ها است که در این خصوص با همکاری دیگر شهرداری‌ها و تبادل اطلاعات با آنان، شرکت انتخاب می‌شود.

مدینه: میراث‌دار تصمیمات اشتباه دولت گذشته هستیم

رئیس شورای شهر ساری با اشاره به موضوع پسماند گفت: ما میراث‌دار تصمیمات اشتباه دولت گذشته هستیم. سیاستگذاری اشتباه در مورد زباله انجام شد.
مدینه با بیان اینکه تفکیک پسماند به معنای کار فرهنگی است، تصریح کرد: سازمان پسماند در ۱۱ ماهی که شروع به کار کردند؛ هر روز آمار تفکیک زباله افزایش یافت.
وی با اشاره به روند خوب مجموعه پسماند، ادامه داد: تخفیف عوارض از تشویق‌های تفکیک پسماند است.
 

زلیکانی: مدیریت نرم‌افزاری ترافیک با بدقولی دیگر ارگان‌ها نافرجام مانده‌است

نائب رئیس شورای شهر ساری در خصوص سازمان تاکسیرانی گفت: تلاش این سازمان در مدیریت نرم‌افزاری ترافیک با بدقولی دیگر ارگان‌ها نافرجام مانده‌است و همچنان در ساری دوربین کنترل ترافیکی اضافه نشده بلکه همچنان از دوربین‌های وایرلس استفاده می‌کنیم.
وی ادامه داد: براساس قانون تخلفات رانندگی، 42 درصد از کل مبلغ به شهرداری‌ها داده می‌شود اما برای حمایت از این سازمان و کمک به ایجاد درآمد پایدار و خودکفایی در حوزه‌ی مالی، می‌توان درصد ذکر شده را به همین سازمان داد.
زلیکانی همچنین این وعده را به مردم شهر ساری داد که در سال جدید، گام بلندی در راستای توجه نمودن به معابر و عابران پیاده خواهیم داشت.

قاسم قاسمی:می توان خط ویژه‌ی دوچرخه سواران را تعبیه کرد

این عضو شورا بیان داشت: می‌توان به‌جای داشتن پارک خودروها در معابر، خط ویژه‌ی دوچرخه‌سواران داشت و نیز براساس احترام بیش‌تر به پیاده‌روها و دوچرخه‌سواران ایستگاهی برای آنان در سطح شهر تعبیه نمود.
این درحالی‌است که مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی و نیز نقشه‌کشی این موضوع برای خیابان‌های ساری انجام شده و تنها در عملیاتی شدن این مهم، اخلال به‌وجود آمده است.
وی در پایان پیشنهادی از طرف کمیسیون طرح و برنامه اعلام نمود که به شرح ذیل می‌باشد: بحث توانمندسازی سازمان‌ها برای درآمد پایدار است که سازمان پسماند را درنظر گرفتیم و طرحی را در قالب لایحه بتوانیم به شهرداری ارائه دهیم.
با عنایت به طرح تپش که طرحی برای کاهش میزان زباله است و باتوجه به اینکه این زباله‌ها قابلیت بازگشت به چرخه‌ی بازیافت را دارند، عدم وجود شرایطی برای درآمدزایی سازمان پیشنهاد شده است که برای این بخش سازمان کلیه‌ی مراحل جمع‌آوری و بازیافت پسماند‌های مذکور در تمامی مراحل از پیش‌از تولید تا پس از دفع با ارائه‌ی لایحه‌ای از شهرداری به سازمان واقع گردد.

پیشنهاد قاسمی پس از بحث و بررسی در جلسه‌ی علنی به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

همچنین در پایان مسعود مدینه از کوتاهی مدیران سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی مبنی بر عدم پیگیری درخواست‌های شورای شهر درخصوص بهبود وضعیت حمل و نقل در ارگان‌های عمومی برای افراد معلول، سخن گفت.



حاشیه های بیست و سومین جلسه شورای شهر ساری:

* سعید نجاریان با تاخیر وارد جلسه‌ی شورا شد

* انتقادات تند و عصبانیت اسفندیار عشوری بخش جدانشدنی جلسات این روزهای شورای شهر ساری است

* مدینه و زلیکانی با ارائه توضیحاتی سعی در آرام کردن عشوری و پاسخ به انتقاداتش را داشتند

* نقیبی در میان انتقادات عشوری نسبت به انتخاب حسابرس مالی عنوان کرد: پس ما این سال‌ها و در دوره‌های گذشته مسیر اشتباه را می‌رفتیم که از شیوه انتخابات و مناقصه استفاده می‌کردیم؟ عشوری در مقام پاسخ گفت: بله! اشتباه رفتید که به این وضعیت دچار شده‌ایم

* یکی از نامه‌هایی که در جلسه شورا مورد بررسی قرار گرفت، ‌نامه‌ی کمک مالی به شورای بخش چهاردانگه بود که اعتراض چند تن از اعضای شورا و سکوت قابل پیش‌بینی عشوری را در پی داشت

*  زلیکانی از استاندار و ریاست دادگستری برای حمایت همه جانبه از طرح تفکیک زباله قدردانی کرد

* پاسخ دو سوال خبرنگار سایت وارش‌نیوز درخصوص طرح پیاده‌رو سازی و همچنین موضوع پسماند به جلسه بعدی موکول شد

* آقایان شمشیربند و آقامیری در این جلسه که با ماه مبارک رمضان تقارن داشت، علاوه بر روزه‌ی خوردن و

آشامیدن به روزه‌ی سکوت پرداختند

*اسفندیار عشوری در پایان این جلسه از تیپ جدید خود که نشان از سیاست‌کاری وی دارد رونمایی کرد: کت و شلوار به همراه دمپایی!


گزارش از: تحریریه وارش نیوز

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر