امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۹/۴/۱۲ - ۰۹:۱۱ شناسه خبر : ۷۳۸۵

اتوبوس دریایی به ساحل نرسید/ اتکای گردشگری دریایی به مشاغل کاذب وارش نیوز- سال‌ها از وعده پهلوگیری اتوبوس گردشگری در مازندران می‌گذرد و همچنان سوت این کشتی در سواحل مازندران شنیده نمی‌شود.

به گزارش وارش نیوز به نقل از مهر /  مازندران گسترده‌ترین نوار ساحلی کرانه خزر را در شمال ایران به خود اختصاص داده است و به دلیل عدم اجرای طرح مناسب برای گردشگری دریایی، همچنان طرح‌های استان ساحل محور بوده و پای گردشگری به داخل آب‌ها نرسیده است.

راه اندازی پروژه اتوبوس گردشگری سال‌ها است که روی میز دولت‌ها در مازندران قرار دارد و هنوز سوت این کشتی که قرار است به گردشگری دریایی و تفریحی مازندران جهش و شتاب بخشید، شنیده نمی‌شود. در حال حاضر گردشگری دریایی مازندران با امکانات سنتی و اولیه در ساحل با فروش بلال و بستنی یا چای و قلیان روزگار سپری می‌کند و مرحله آخر این گردشگری سوارشدن بر قایق‌های دو نفره و یا چندنفره کوچک است.

تأسیسات گردشگری مستقر در نوار ساحلی مازندران یا به صورت غیرمجاز بنا شده اند و یا از آن فقط برای پذیرایی و غذا و یا اقامت استفاده می شود و هنوز تعریف جامع و بسته‌ای هدفمند برای گردشگری دریایی در این بخش تعریف نشده است.

با آنکه ۱۶۵ نقطه ساحلی مازندران برای ایجاد اسکله تفریحی شناسایی شده و برخی از مناطق مجوز دریافت کردند اما همچنان کشتی تفریحی و اتوبوس دریایی مازندران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. سال‌ها پیش قرار بود یک فروند کشتی کروز با ۱۴۰ سوئیت به عنوان اتوبوس دریایی خریداری و در آب‌های مازندران فعال شود و اکنون نه از کشتی خبری است و نه از کروز.

سال‌ها پیش قرار بود یک فروند کشتی کروز با ۱۴۰ سوئیت به عنوان اتوبوس دریایی خریداری و در آب‌های مازندران فعال شود و اکنون نه از کشتی خبری است و نه از کروز

سیف اله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی مازندران  درباره راه اندازی اتوبوس دریایی در دریای خزر با بیان اینکه باید تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی اتوبوس دریایی در دریای خزر را تأمین کنیم، اظهار داشت: این تجهیزات باید از طریق واردات تأمین شود و هم اکنون با تحریم مواجه هستیم.

وی با عنوان اینکه چهار سرمایه گذار برای راه اندازی اتوبوس‌های دریایی در استان شناسایی شده است، یادآور شد: دو سرمایه گذار نیاز به تسهیلات داشتند اما برای واردات تجهیزات ساخت اتوبوس و شناور دریایی باید موانع برطرف شود زیرا نیازمند تجهیزات خاصی هستیم.

وی از شناسایی ۱۶۵ نقطه برای ایجاد اسکله دریایی در استان خبر داد و گفت: در ۱۴۳ نقطه مجوز بدون نام از سوی سازمان بنادر و دریانوردی صادر شده است.

فرزانه یادآور شد: برای ایجاد هر اسکله دریایی سه میلیارد تومان اعتبار و هزینه نیاز است که هر اسکله برای ۲۰ نفر شغل ایجاد می‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران با تاکید براینکه باید اشتغال پاک را در حوزه سواحل ایجاد کنیم، تصریح کرد: گردشگری با محوریت حفظ محیط زیست باید توسعه یابد.

اکنون گردشگری دریایی مازندران به امکانات اولیه و قایق‌های سنتی و پارویی متکی است و راه اندازی اسکله‌های دریایی شاید طلسم ایجاد اتوبوس دریایی را در استان بشکند

اکنون گردشگری دریایی مازندران به امکانات اولیه و قایق‌های سنتی و پارویی متکی است و راه اندازی اسکله‌های دریایی شاید طلسم ایجاد اتوبوس دریایی را در استان بشکند.

احمد حسین زادگان استاندار مازندران  با بیان اینکه اسکله دریایی و تفریحی طلسم رونق گردشگری دریایی را خواهد شکست، اظهار داشت: با صدور موافقت اصولی اجرای اسکله‌های تفریحی مذکور در استان و ارائه تسهیلات کم بهره لازم به این منظور از سوی سازمان بنادر و دریا نوردی کشور، موافقت شد.

وی عنوان کرد: صدور مجوز برای سرمایه گذار بدون مراجعه برای اخذ استعلامات لازم به دستگاه‌های مسئول در زمان طولانی، با مراجعه به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و سازمان بنادر و دریانوردی کشور از جمله مزایای این طرح است.

استاندار با اشاره به اینکه اداره کل مهندسی سواحل و بنادر و دبیرخانه صدور مجوز سازه‌های دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور؛ موافقت اصولی ۴۳ اسکله از ۱۳۴ اسکله شناسایی شده در نقاط مختلف ساحلی استان را صادر کرد، گفت: موافقت اصولی مابقی این اسکله‌ها نیز پس از طی مراحل صادر می‌شود و این مهم؛ گامی بزرگ در راستای عملیاتی شدن اسکله‌های گردشگری - تفریحی و تحول در اقتصاد و گردشگری دریایی است.

حسین زادگان با بیان اینکه سرمایه گذاران مشتاق برای انجام سرمایه گذاری در این طرح آماده‌اند و هزینه مشاوره برای سرمایه گذاری به دلیل انتخاب یک مشاور برای همه طرح‌ها صفر شده است، اظهار داشت: با آغاز عملیات اجرایی این طرح‌ها و شروع فعالیت اسکله‌ها، شاهد جهشی بزرگ برای شکوفایی گردشگری دریایی خواهیم بود.

درحالی مناطق شمالی از داشتن کشتی تفریحی و گردشگری برای رونق سفرهای دریایی محروم هستند که سالانه ۸۰ درصد مسافران استان‌های شمالی و مازندران برای دیدن دریا و جاذبه‌هایش به استان سفر می‌کنند.

تجربه برخی از کشورها نظیر روسیه و به راه انداختن اتوبوس دریایی و درآمدزایی هنگفت از این بخش می‌تواند الگوی مناسبی برای متولیان حوزه گردشگری در استان مازندران باشد و با اختصاص یک فروند کشتی در حاشیه خزر، به آرزوی دیرینه اهالی این دیار جامه عمل پوشیده خواهد شد.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر