امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۶
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۹/۴/۸ - ۱۹:۲۴ شناسه خبر : ۷۳۳۰
دبیر انجمن علمی دانشجویی محیط زیست دانشگاه مازندران خبر داد
تشکل‌های دانشجویی مازندران پیگیر مطالبه مردمی انباشت زباله در ساری وارش نیوز/ دبیر انجمن علمی دانشجویی علوم محیط زیست دانشگاه مازندران با بیان اینکه بزرگترین مشکل محیط زیستی مازندران دفع و انهدام زباله‌ و شیرابه‌ در این استان است، گفت: تشکل‌های دانشجویی مازندران پیگیر مطالبه مردمی انباشت زباله در ساری هستند.

به گزارش وارش نیوز/ کسری کمالی  با اشاره به نامه روز گذشته تشکل‌ها و انجمن‌های دانشجویی به استاندار مازندران در خصوص پیگیری مطالبه مردم در انباشت زباله در کیاسر ساری، اظهار کرد: متاسفانه امروز بزرگترین مشکل محیط زیستی که مازندران را تهدید می‌کند زباله‌ها و شیرابه‌ها است چرا که در هیچ‌کجای استان دفع و انهدام صحیح زباله را شاهد نیستیم و در کنار ایجاد بوی بد، آلودگی سفره‌های زیرزمینی، تخریب اکوسیستم جنگل‌ها، ایجاد بیماری‌های فراوان و غیره ناشی از پسماندهای شهری، صنعتی و بیمارستانی است. 

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین علت این وضعیت، عدم تفکیک زباله‌ها در مبدا و همچنین عدم استفاده و بازیافت آن است، تصریح کرد: مردم در مازندران به دلیل داشتن زمین‌های ارزشمند قابل کشت، جنگل‌ها، نزدیکی و کوچکی حریم شهرها و روستاها مجبور به استفاده از آنها می‌شوند که خود موجب تخریب تیم منابع و آلوده‌سازی آب و خاک می‌شود. 

دبیر انجمن علمی دانشجویی علوم محیط زیست دانشگاه مازندران، افزود: حدود یک دهه است که طرح‌های متعددی از جمله تفکیک زباله خانگی و صنعتی از مبدا، ساخت نیروگاه‌های زباله سوز و کارخانه‌های کمپوست به عنوان راهکارهای حل معضل پسماند توسط کارشناسان و مدیران مطرح شده اما هر بار نه تنها مشکلی حل نشده، بلکه در حال بدتر شدن وضعیت است. 

وی اظهار کرد: برای جلوگیری از این تخریب‌ها باید اراده جدی و جمعی به کار گرفته شود و در مرحله اول فرهنگ‌سازی صورت بگیرد که چند برابر میانگین جهانی تولید زباله وجود نداشته باشد از جهتی زباله‌های قابل بازیافت را استفاده کنیم، حتی اگر در بدترین و غیر اصولی‌ترین حالت مجبور به دپو هستیم برای شیرآبه‌ها، استخرهایی درست شود و از فیلترهای زیستی مانند برخی باکتری‌های غیر مخرب و غیر بیماری‌زا همچون باسیلوس پامیلوس برای جذب سرب و... استفاده کنیم که پساب و شیرابه‌های سمی به محیط وارد نشود. 

کمالی افزود: متاسفانه شاهد کمترین ارتباط میان دانشگاه‌ها و مراکز اجرایی هستیم که اگر این ارتباط متخصصان و کارشناسان انجام گیرد، می‌تواند به عنوان طرح‌هایی عملیاتی در بدترین حالت به دپوی کم‌خطر زباله کمک کنند و باید با برنامه‌ دوربرد به فکر بازیافت و کمپوست بود.

وی خاطرنشان کرد: به همین منظور ۱۳ دفتر تشکل دانشجویی استان مازندران در نامه‌ای به حسین زادگان، استاندار مازندران پیگیر مطالبات مردم در خصوص انباشت زباله در کیاسر ساری شدند. متاسفانه پس از گذشت ۱۴ سال علیرغم نامه نگاری‌ها و پیگیری‌های فراوان و مکرر مردم منطقه، با افزایش مشکلات ناشی از انباشت زباله و خوش بختانه با افزایش آگاهی و دغدغه مردم و ایجاد شدن زمینه مطالبه آن‌ها برای حفظ محیط زیست و زندگی روستاییان مستضعف، اقدامی جدی برای حل انباشت زباله در طبیعت استان صورت نگرفته است که اقدام جهت رفع این مشکل، ضروری و فوری است.

دبیر انجمن علمی دانشجویی علوم محیط زیست دانشگاه مازندران در پایان افزود: امید این است در گام دوم انقلاب، مطالبات مردم در این موضوعات با پاسخ روشن و شفاف همراه گردد. ما تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های استان مازندران،  هم چنان پیگیر این مسئله تا رسیدن به نتیجه‌ای روشن خواهیم بود. 

گفتنی است، انجمن اسلامی، بسیج دانشجویی، مجمع عدالتخواه، انجمن علمی حقوق، انجمن علمی جغرافیا، انجمن علمی محیط زیست، انجمن علمی فقه و مبانی حقوق، انجمن علمی اقتصاد و انجمن علمی علوم سیاسی دانشگاه مازندران، بسیج دانشجویی علوم کشاورزی ساری، بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بابل، بسیج دانشجویی دانشگاه شمال آمل و انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، امضاء کنندگان این نامه به استاندار مازندران بوده‌اند.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر