امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۷
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۹/۲/۲۴ - ۱۰:۲۷ شناسه خبر : ۶۵۴۷

تا اطلاع ثانوی با کرونا زندگی کنید وارش نیوز/ این روزها، ویروس کرونا، تمامی معادلات دنیا را تغییر داده و سبک زندگی را بر اساس آنچه خود می‌خواهد پایه‌گذاری کرده است، ویروسی که هنوز راه درمان آن مشخص نیست و در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا قرنطینه و در کشورمان طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به منظور کنترل آن در حال اجرا است.

 
این ویروس منحوس آن چنان بر مناسبت‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی تاثیر گذاشته است که کارشناسان معتقدند چندین سال زمان می‌برد تا زندگی به حالت عادی برگردد.
از زمانی که در قم نخستین مورد مثبت این بیماری در کشورمان کشف شد تا به امروز حدود 60 هزار نفر به صورت قطعی بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی درگیر آن شده‌اند و نزدیک به 4 هزار نفر نیز دیگر در میان‌مان حضور ندارند.
این در حالی است که تمام نقاط کشور درگیر این بیماری شده است و نقطه پاک از ویروس کرونا به معنای واقعی کلمه در ایران و جهان یافت نمی‌شود.
به گزارش وارش، پزشکان معتقدند بهترین راه مبارزه کرونا به دلیل کشف نشدن دارو و مشخص نبودن درمان قطعی آن، اعمال پیشگیرانه است و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی شامل شستشوی مداوم دست‌ها، روبوسی نکردن، استفاده از دستکش و ماسک به ویژه برای افراد مبتلا به این بیماری باید در دستور کار قرار بگیرد.
بر این اساس در روزهای ابتدایی ورود کرونا به ایران، می توان گفت آمادگی کامل برای مبارزه با آن وجود نداشت و کیت‌های تشخیصی به میزان کافی در دسترس نبود، بسیاری از مردم از ناقل بودن خود اطلاع نداشتند و این موضوع، موجب شد که نیمه‌های اسفند 98 تا فروردین 99 افزایش تصاعدی آمار شاهد باشیم.
پس از درخواست‌های مکرر کارشناسان، بالاخره رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا، برآن شد تا طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را بپذیرد و در عین حال با آغاز نوروز 1399، این طرح شدت بیشتری گرفت و با هشدارهای مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا، انجام مسافرت درون و بین شهری محدود شد هرچند مسافرت‌ها صورت گرفت و حدود 3 میلیون سفر در کشور در این ایام به ثبت رسید.
به گزارش وارش، پس از تعطیلات نوروزی، شدت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی کمتر شد و امروز شاهد ترافیک و حضور بیشتر مردم در خیابان‌ها و محل کسب هستیم، بسیاری از استان‌ها مانند مازندران، تهران، اصفهان و خراسان رضوی در وضعیت قرمز قرار دارند و با وجود کاهش شدت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، بعید است به زودی این استان‌ها از این وضعیت خارج شود.
در این میان بازار شایعات داروهای کرونایی نیز داغ داغ است، هر روز نامی جدید از کشف یک داروی موثر در درمان بیماری کووید 19 می‌شنویم اما در نهایت یا تکذیب می‌شود و یا در مرحله اخلاق پزشکی عمر آن به پایان می‌رسد، هرچند این روزها دو دارو به آزمایش‌های انسانی رسیده است اما همچنان باید منتظر ماند تا نتیجه آنها مشخص شود.
به گزارش خبرشمال، هرچند بر اساس اعلام وزارت بهداشت، طغیان ویورس کرونا در کشور در حال مدیریت است اما به وضوح می‌توان شاهد بود این مدیریت به پایان روزهای زندگی کرونایی منجر نمی‌شود و تا پایان عمر موثر این ویروس روزها و ماه‌های زیادی باقی مانده است.
دلیل آن نیز کاملا مشخص است، درست است روند شیوع این بیماری کاهشی شده اما هنوز این بیماری با زندگی مردم عجین است و اگر کاهش شدت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی پیگیری شود، سیستم آموزشی و آموزش تکمیلی نیز پس از 30 فروردین کار خود را آغاز کند، به جای دو سوم، تمام کارمندان به سر کار بروند و روند زندگی دوباره از سر گرفته شود، دارویی نیز تا آن زمان کشف نشود هیچ بعید نیست که روند طغیانی آن در روزهای آینده شدت بیشتری به خود بگیرد و بر تعداد مبتلایان بیافزاید.
به گزارش وارش، این سخنان ناشی از حدس و گمان نیست بلکه زمان مهار کرونا بر اساس پیش‌بینی مسئولان وزارت بهداشت نیز مشخص نیست، ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت معتقد است اگر هیچ فاصله‌گذاری اجتماعی رخ ندهد، تا انتهای خرداد با این بیماری درگیر خواهیم بود و حتی ممکن است به پاییز نیز بیانجامد.
بر این اساس، به دلیل نامشخص بودن زمان پایان شیوع کرونا به نظر می‌رسد همزیستی با این ویروس را باید به خوبی بیاموزیم، حریرچی معتقد است روند کاهشی در تمام جهان، به معنای نابودی ویروس نیست و تا زمانی که دارو و یا واکسن آن کشف نشود، باید فاصله‌گذاری اجتماعی به بهترین شکل ممکن رعایت شود.
سید احمد حسینی

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر