امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۸/۱۲/۲۵ - ۱۶:۰۹ شناسه خبر : ۵۴۰۳

مازندران بی‌مسافر حال بهتری دارد با شیوع بیماری کرونا طی چهار هفته اخیر در مازندران مردم این استان به شدت نگران ورود مسافران از اقصی نقاط کشور هستند چرا که این بیماری قدرت شیوع زیادی نسبت به سایر ویروس‌ها داشته و ممکن است تعداد افراد بیشتری را در مازندران درگیر کند.

وارش نیوز / هفته گذشته با اعلام رسمی استاندار مازندران برای ساعاتی محورهای مواصلاتی این استان بسته شد که باعث خوشحالی مردم شد اما با تصمیم ستاد ملی کرونا محورها بعد از چند ساعت مجدد باز و مسافران مجدد وارد این استان شدند.

در پی این کار مردم در اکثر شهرستان‌های مازندران به صورت خود جوش اقدام به بستن راه ورودی شهر خود یا احداث ایستگاه تب سنجی برای کنترل بیشتر ورود خودروهای غیر بومی کردند.

 وظیفه سمن‌ها آگاهی دادن و منتقل کردن نظرات کارشناسان به مردم است

شیخ صفر قاسمی رئیس شورای هماهنگی سازمان‌های مردم نهاد شهرستان رامسر  وظیفه سمن‌ها را آگاهی دادن و منتقل کردن نظرات کارشناسان به مردم دانست و تاکید کرد: سمن‌ها می‌توانند با هشدار دادن به مردم درباره چگونگی شیوع بیماری کرونا و اطلاع رسانی مناسب به مردم و مسافران اعلام کنند که مازندران نیاز به مراقبت داشته تا مرحله تشدید بیماری کنترل شود.

قاسمی کرونا را دستمایه انتقام گروه‌های سیاسی و عقیدتی از یکدیگر عنوان کرد و  افزود: کرونا بیماری است که با کنترل و مراقبت و رعایت توصیه‌های بهداشتی می‌توان بر آن غلبه کرد اما گروه‌ها و تشکل‌ها از این موضوع برای انتقام سیاسی از یکدیگر بهره گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه حتی گروه‌های علمی و فکری اعم از حوزه و دانشگاه نیز وارد این کارزار شده و کرونا را دستمایه تسویه حساب قرار دادند، تاکید کرد: کرونا باعث شکست اندیشه‌های حوزه و دانشگاه شد چراکه هیچ کدام نتوانستند راه حلی قطعی برای مقابله با این بیماری بیابند یعنی هم علم نوین و هم طب سنتی و اسلامی داروی شفا بخشی تعریف نکردند به همین دلیل دعواهای سیاسی علمی و عقیدتی بالا گرفت.

رئیس شورای هماهنگی سازمان‌های مردم نهاد رامسر شرایط حال حاضر را به هیچ عنوان مناسب نزاع، دعوا و کشمکش میان مردم ندانست و اظهار کرد: بدترین اقدام ممکن برای جلوگیری از شیوع کرونا همین درگیری بر سر ورود خوردوهای با پلاک غیربومی به شمال کشور و در مظان اتهام قرار دادن آن‌ها است.

قاسمی با مطرح کردن این پرسش که چرا من مازندرانی منزل خویش را در اختیار مسافران غیر بومی قرار می‌دهم، تصریح کرد: مقصر خودروی غریبه یا راننده و یا سرنشین آن نیست چراکه وقتی مازندرانی‌ها سرویس و خدمات به مسافران ارائه می‌کنند نباید مدعی شوند پلاک غریبه وارد استان نشود.

وی با اشاره به اینکه حداکثر ۱۰ درصد مسافران دارای منزل و ویلای شخصی هستند، خاطرنشان کرد: اگر هتل‌ها، مسافرخانه‌ها، ویلا داران، شهرداری‌ها و بخشداری‌ها اجازه اقامت و چادر زدن به مسافران ندهند، مسافران قادر به اقامت در شمال نبوده و به ناچار از استان خارج می‌شوند.

مدیر خانه سمن‌های شهرستان رامسر راهکار مقابله با شیوع بیماری و جلوگیری از نزاع بین مردم را اینگونه تشریح کرد: در وهله اول باید از مسافرت خودداری شود، در گام بعدی باید تمام صنوف، اقشار و خانوارهای مازندرانی یکپارچه و متحد شده و هیچ خدماتی را به مدت مثلا ۲۰ روز به مسافران ارائه نکنند، دعواهای خیابانی و شکستن شیشه خودروهای غریبه به هیچ عنوان منطقی نیست و بیشتر سبب ایجاد تنش در مردم می شود.

قاسمی یادآور شد: تا زمانی که بازاری، ویلا دار، تعمیرکار و راننده مازندرانی خدمات به مسافران ارائه دهند نباید انتظار بستن جاده از سوی مسئولان را داشته باشند چراکه با چنین تناقضی مشکل حل نخواهد شد پس لازم است تمام مردم مازندران از تمام اقشار و اصناف با یکدیگر متحد شده و در کمال احترام اعلام کنند که تا مدتی معین قادر به ارائه سرویس به مردم شریف کشور نبوده و به این ترتیب مانع از ورود مسافر به استان شوند.

وی تصمیمات این چنینی را کمک کننده و منطقی توصیف کرد و افزود: برخوردهای فیزیکی مشکل آفرین بوده چراکه کرونا به‌ هر حال تمام می‌شود اما خاطره‌ای که در ذهن آن هموطن غریبه بر جای می‌ماند باعث شده تا در مصافی دیگر با یک فرد شمالی، دست به انتقام زده و این مشکل ریشه بدواند.

رئیس شورای هماهنگی سازمان‌های مردم نهاد شهرستان رامسر گفت: مازندرانی‌ها باید اعلام کنند به جهت احساس خطر و به دلیل قطع کردن زنجیره انتقال بیماری قادر نخواهند بود خدمتی به مسافران ارائه کنند تا مردم نیز با توجیه منطقی از سفر به استان منصرف شوند.

قاسمی خاطرنشان کرد: اتفاقاتی که اکنون در برخی شهرها و کل کشور در حال وقوع بوده و به عنوان یک زخم در حال سر بازکردن است تسویه حساب‌های سیاسی و عقیدتی به دلیل شیوع بیماری کرونا است.

جوانان ایزدشهری مانند همیشه سینه سپر کردند

مهدی نصراله‌زاده شهروند ایزدشهری   اظهار کرد: متاسفانه با شیوع ویروس کرونا در مازندران و انتشار بی رویه این بیماری به واسطه هجوم مسافران باعث نگرانی تمامی مردم شده است.

وی تصریح کرد: تشکلی که قبلا برای نجات جنگل ایزدشهر دست به دست هم داده بودند در شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا و باز شدن راه‌های جاده‌ای به سوی مسافران دوباره طی یک فراخوان در فضای مجازی، آستین‌های همت خود را بالا زدند و مانند همیشه برای دفاع از شهر پیش قدم شدند.

شهروند ایزدشهری خاطرنشان کرد: بسیاری از جوان‌های شهرهای چالوس، نوشهر، رویان، نور و محمودآباد به کمک ایزدشهری‌ها آمدند و به صورت شیفتی می‌ایستادند و با احترام جلوی مسافران را می‌گرفتند که نیروی انتظامی هم برای جلوگیری از درگیری در کنار مردم ایستادند.

نصراله زاده گفت: ما برای حفظ آرامش و اینکه در این کار تنش وجود نداشته باشد حتی با پخش شکلات به صورت کاملا محترمانه از مسافران خواهش میکردیم که شهر قرنطینه است و برگردید اما متاسفانه بعضی از مسافران خستگی راه به حدی آن‌ها را کلافه کرده بود که پرخاشگری می‌کردند. 

وی افزود: جوان‌ها سه روز دوام آوردند،حتی مردم برایمان غذا آورده و کمک می‌کردند و می‌خواستند تا هر طوری شده جلوی مسافرها گرفته شد اما هم خستگی بیش از حد و هم حجم بالای مسافر و گاهی برخورد خشن از سوی مسافرین ادامه راه را برایمان بسیار سخت و دشوار کرده بود.

شهروند ایزدشهری ادامه داد: طی مشورت با ریش سفیدان و جوان‌های پرشور به این نتیجه رسیدیم وقتی شاه راه باز باشد اگر از یک مسیر راه را با هر سختی هم که هست ببندیم مسافر دور میزند و مسیر انحرافی را انتخاب می کند و تمام تلاش این جوان‌ها بی‌نتیجه خواهد ماند.

نصراله‌زاده یادآور شد: با سازماندهی جوان‌های پر انرژی تصمیم بر این شد تا با کمک خیرین به تولید ماسک‌های مناسب و تهیه مواد ضد عفونی و غیره  به همشهریان خدمت کنیم.

وی افزود: خوشبختانه پس از این تصمیم بسیار مهم یکی از اعضای شورای اسلامی شهر ایزدشهر طی تماس تلفنی از سوی شهرداری و شورا قول همکاری را داده است.

شهروند ایزدشهری بیان کرد: از فرماندار، دادستان و نیروی انتظامی شهرستان نور که در کنار مردم ایستادند و همکاری داشتند تشکر می‌کنم و این جوان‌ها هم به احترام آن‌ها نهایت آرامش را در کلامشان با مسافرین حفظ کردند تا خدای نکرده تنش و مشکلی در این ایجاد نشود.

حرکت خودجوش مردم نوشهر و چالوس در توقف خودروهای غیر بومی

بهنام کیا دبیر هماهنگی تشکل‌های زیست محیطی غرب مازندران  با اشاره به حرکت خودجوش مردم نوشهر و چالوس در توقف و برخورد با خودرهای غیر بومی در این برهه خاص که مواجه با شیوع گسترده ویروس کرونا هستیم، اظهار کرد: طی دو سه روز گذشته جمعی از مردم مرزن آباد به صورت خودجوش پای کار امدند و مانع از ورود افراد غیر بومی به منظقه و چالوس شدند و حتی در بخشی از این حرکت امام جمعه مرزن آباد نیز با مردم همراه شد چراکه همگی احساس کردند جان مردم بابت این بیماری در خطر است.

وی با اشاره به افزایش روز افزون مبتلایان به ویروس کرونا و فوت چندین نفر از مردم نوشهر و چالوس طی چند روز گذشته گفت: اگر از همان ابتدا جلوی یورود افراد غیر بومی به استان مازندران و گیلان و شهرهای نوشهر و چالوس گرفته می‌شد ما شاهد امار بالای مبتلایان به این ویروس خطرناک نبودیم.

دبیر هماهنگی تشکل‌های زیست محیطی غرب مازندران با بیان اینکه بیشترین کوتاهی از جانب مسئولین کشوری بوده است که جلوی ورود افراد غیر بومی گرفته نشد، تصریح کرد: در صورتی که مسئولین پای کار می‌آمدند این اتفاقات ناخوشایند روی نمی‌داد تا مردم منطقه مجبور نمی‌شدند اینگونه به صورت خودجوش در نوشهر و چالوس و مرزن آباد جلوی خودروهای غیر بومی را بگیرند که به شهرشان بازگردند و حتی در سلمان شهر منجر به درگیری و زد و خورد شود.

کیا افزود: هرچند استاندار مازندران تواست مدت یک روز راه‌های ورودی استان را به روی غیر بومیان مسدود کند اما دیدیم که با دستور رئیس جمهور همه راه‌ها مجدد باز شد و این موضوع نگرانی‌های مردم را افزایش داد.

وی ادامه داد: قدرت مردم نیز در این شرایط آنقدر نیست که جلوی برخی افراد غیر بومی را بگیرند چراکه آنان مازندران را خانه دوم خود می‌دانند و دارای قدرتی هستند که قادر به بازگرداندن آن‌ها نیستند.

دبیر هماهنگی تشکل‌های زیست محیطی غرب مازندران تاکید کرد: حرکت خودجوش مردم در برخی مسائل همچون مسائل زیست محیطی پاسخگو است اما در مسئله مهمی مانند مسدود کردن جاده نیازمند حمایت دستگاه قضا و بخصوص دادستان می‌باشد.

کیا با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در این خصوص گفت:خبرنگاران در اطلاع رسانی درست و صدور بیانیه می‌توانند بسیار تاثیرگذر باشند و می‌توانند به سراغ کسانی بروند که قادر به انجام کاری هستند که جلوی این فاجعه مرگبار گرفته شود چراکه هرچقدر مردم منطقه رعایت کنند اما بازهم وقتی افراد غیر بومی به منطقه سفر کنند، می‌توانند ناقل ویروس باشند.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر