امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۵
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۸/۱۱/۲۰ - ۱۴:۱۳ شناسه خبر : ۴۶۴۶

تخریب و انهدام محیط زیست یکی از کابوس‌های انسان معاصر تخریب و انهدام محیط زیست تبدیل به یکی از کابوس‌های انسان معاصر و مرکز توجه علاقه مندان به تداوم حیاط موجودات در کره خاکی شده که انعکاس آن را در رسانه‌ها، کنفرانس‌ها و اجلاس‌های ملی، منطقه‌ای و جهانی و آگاهی رسانی‌ها و مبارزات گروهی در قالب تجمع‌های مختلف که هر از چندی رخ می‌نمایند، مشاهده می کنیم.

اختصاصی وارش نیوز، یکی از بارزترین محیط‌هایی که می‌تواند به خط اول مبارزه با نابودی محیط زیست تبدیل شود کتابخانه های عمومی و از بعد آینده نگری کتابخانه‌های کودک است .
هر گاه متخصصان علوم اطلاعات در کشورهای درحال توسعه در مسائل مرتبط با پایداری محیط زیست مشارکت می‌کنند، باید با نهایت خلاقیت و نوآوری به موضوع وارد شوند و از همه آموخته‌ها و تجربیات خود چه در گردآوری و دسترسی دادن به اطلاعات و استفاده از تجارب سواد اطلاعاتی, سود ببرند تا در مواردی چون پائین بودن سواد زیست محیطی، زیرساخت‌های ضعیف، بی توجهی و بی علاقگی سیاسی به آشکار شدن اطلاعات فجایع زیست محیطی، و برای رسیدن به اهدافی که در اینجا آن را سواد زیست محیطی خواهیم نامید به موفقیت برسند.
از آن جايي كه  نظام حفظ منابع محیط زیست در سازمان‌ها و ارگان‌هاي مختلف جزء اولويت‌هاي دولت است و  با توجه به اهميت این موضوع اجراي اين نظام در کتابخانه‌های عمومی امري ضروري به حساب مي‌آيد.
یکی از بارزترین محیط‌هایی که می‌تواند به خط اول مبارزه با نابودی محیط زیست تبدیل شود، کتابخانه های عمومی و از بعد آینده نگری کتابخانه های کودک است و در این راه آموزشی بایستی صورت گیرد.
در این راستا کتابخانه‌های عمومی در ارتقاء و توسعه  سواد زیست محیطی جامعه، از جایگاه ویژه‌ای در جامعه  بوده که با انجام وظایف و تحقق اهداف خود می توانند موجبات پیشرفت توسعه پایدار جامعه و افراد آن را فراهم آورند.
عنایت و توجه روزافزون به نوع و گسترش آموزش، ضرورتی انکارناپذیر است که ناشی از آهنگ سریع تغییرات در عرصه های مختلف و پیشرفت تکنولوژی در دنیای است و غفلت و عدم توجه کافی به آموزش های لازم و مناسب و غفلت از هماهنگی سطح رشد علمی و فنی هر جامعه ای، نهایتاً مشکلات عدیده ای را فرا راه رشد توسعه اقتصادی و زیست محیطی در نهایت توسعه پایدار جامعه ایجاد خواهد نمود.
بررسی عوامل مؤثر بر پیشرفت و ترقی و توسعه در جوامع پیشرفته نشان می دهد که همه این کشورها از آموزش و پرورش و کتابخانه های عمومی و دانشگاههای  توانمند و کارآمدی برخوردار هستند . با این همه ،سواد زیست محیطی می تواند به عنوان هدف آموزش زیست محیطی نیز تلقی شود.
یکی از شاخص‌های رشد و توسعه  جوامع از هر نظر، میزان سرانه مطالعه و کتابخوانی است و کتابخانه ها معیاری برای سنجش پیشرفت جامعه و سطح آگاهی افراد آن در سطوح مختلوف می باشند.
اگر خواستار چشم اندازی بهتر از آینده نسبت به زمان حال هستیم و بخواهیم فرزندان مان اهل تفکر و حافظ محیط زیست برای ایران آباد و مستقل پرورش دهیم،باید به این باور برسیم که یکی از مهمترین راه ها، عادت کردن به مطالعه آزاد است و کتابخانه (به ویژه کتابخانه عمومی) در رسیدن به این امر مهم، نقش کلیدی و بسیار موثری داشته و دارد پس بر آن باشیم که فرزندانمان را به حضور در این کتابخانه ها و استفاده از منابع متنوع مطالعات تشویق کنیم و کتابخانه را تنها محلی برای نگهداری این منابع ندانیم، بلکه مطمئن باشیم که این مکان محلی برای دسترس پذیری و اشاعه اطلاعات موجود در منابع است.


یادداشت از بهنار مقدس کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر