امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۸
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۳۹۸/۱۱/۱۵ - ۱۸:۵۶ شناسه خبر : ۴۵۳۷
یک مقام مسئول خبر داد
تسهیل بازپرداخت وام‌های تولید روی میز شورای پول و اعتبار یک مقام مسئول گفت: مصوبه ستاد تسهیل در خصوص پرداخت ۵درصد اصل و سود بدهی و یکسال تنفس و تقسیط حداکثر ۵ساله بقیه بدهی واحد تولیدی به بانک، امروز(سه‌شنبه) در شورای پول و اعتبار بررسی می‌شود.

به گزارش وارش نیوز به نقل از صدا و سیما، میثم زالی گفت: مصوبه ستاد تسهیل در خصوص پرداخت ۵ درصد اصل و سود بدهی و یکسال تنفس و تقسیط حداکثر ۵ ساله بقیه بدهی واحد تولیدی به بانک، امروز (سه‌شنبه) در شورای پول و اعتبار بررسی می‌شود؛ این در حالی است که نگاه بانک مرکزی و دولت به این مصوبه برای حل مشکل واحدهای تولیدی و بانک‌ها مثبت است و با تصویب و ابلاغ این مصوبه هم واحدهای تولید بدهکار سود می‌برند و هم بانک‌ها می‌توانند به مطالباتشان برسند.

وی با اشاره به پیگیری ستاد برای افزایش ضمانت اجرایی مصوبات ستاد تسهیل گفت: بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی مثل سازمان امور مالیاتی و تأمین اجتماعی، همکاری خوبی با ستاد دارند.

زالی گفت: این مصوبه ستاد تسهیل، شامل آن دسته واحدهای تولیدی است که تسهیلاتی که دریافت کرده و هزینه تولید شده است که ۹۰ درصد تولیدکنندگان این گونه بوده و هم به بانک‌ها و به بدهکاران عمده کمک می‌کنیم تا بتوانند بدهی خود را بپردازند و مطالباتشان را به تدریج وصول کنند.

زالی افزود: با ایفای تعهدات از سوی تولیدکنندگان به بانک‌ها، قطعاً نظام بانکی با اختیاراتی که دارد، جرایم دیر کرد آن‌ها را خواهد بخشید.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید نیز با ابراز امیدواری در خصوص اصلاح سریع‌تر قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: ۶۰ درصد مالیات کشور را بخش تولید می‌پردازد؛ در حالی که هیچ جای دنیا، این گونه نیست و این موضوعی است که هزینه سربار تولید را بالا می‌برد؛ به همین دلیل اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده از مطالبات به حق تولیدکنندگان است.

دیوار بن بست تولید باید شکسته شود

همچنین محمدرضا مرتضوی، دبیرکل خانه صنعت و معدن ایران در این برنامه گفت: در جلسات ستاد ملی تسهیل، نمایندگان همه دستگاه‌ها حضور دارند و اگر دستگاهی مصوبه ستاد را اجرا نکند؛ به نوعی می‌توان گفت خلاف قانون عمل کرده و در این شرایط مرتکب خیانت شده‌اند.

مرتضوی با اشاره به بن بستی که به دلیل شرایط اقتصادی کشور در چرخه تولید اتفاق افتاده است، گفت: طبق مصوبه ستاد تسهیل، آن دسته از تولیدکنندگان بدهکار بانکی می‌توانند ۵ درصد (اصل و سود) بدهی شأن را بپردازند و بقیه را هم بعد از یکسال تنفس تا حداکثر ۵ سال تقسیط کنند.

وی با اشاره به اینکه شرایط تولید و اقتصاد کشور، خارج از اراده تولیدکنندگان به آن‌ها تحمیل شده است، گفت: در همه جای دنیا وقتی چنین شرایطی برای صنعت و تولید پیش بیاید، دولت و بانک‌ها از آن‌ها حمایت می‌کنند.

مرتضوی با اشاره به شوک‌های بزرگ اقتصادی مثل کاهش ارزش پول، کاهش قدرت خرید مردم و تحریم‌ها که تولیدکنندگان تجربه کرده‌اند، گفت: بانک‌ها و تولیدکنندگان شرکای تجاری هستند و اگر یکی زمین بخورد، دیگری هم زمین خواهد خورد و نمی‌شود یک طرف بگوید مشکلات طرف دیگر ربطی به ما ندارد. اگر واحد تولیدی از کار بیفتد مالیات هم نمی‌تواند بدهد و به تبع آن، حق بیمه را نمی‌تواند بپردازد؛ ضمن اینکه مزد کارگرانش را نمی‌تواند بدهد و همه متضرر می‌شوند برای همین همه باید کمک کنند تا این بن بست بشکند.

او همچنین گفت: زنجیره قانون مالیات بر ارزش افزوده ناقص و همه بار مالیاتی آن بر دوش تولیدکنندگان است و این قانون باید اصلاح شود.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر