امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۲
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۸/۹/۱۶ - ۱۱:۰۱ شناسه خبر : ۴۳۱۰
اهالی رسانه بخشی از بازار نساجی قائمشهر را در شرکت سایپا خزر شمال مطالبه کنند
آیا شرکت سایپا به وعده های نخستینش در ملک ۱۲ هکتاری قائمشهر عمل کرد؟ شاید میرحسن موسوی مدیرعامل خوش آوازه وقت سایپا یدک کشور از دیار سوادکوه شمالی که بعدا تا ریاست دفتر رئیس جمهور هم پیش رفت بانی اصلی راه اندازی سایپا خزر شمال که رؤیای توسعه این مجموعه را توسط زیر مجموعه هایش برای اشتغال و ایجاد رونق تولید و خدمات پس از فروش در سر داشت، نمی دانست آن برنامه ها بعدأ به تحقق کامل نرسد، که پیگیری و مساعدت میرحسن موسوی مدیرعامل وقت سایپا یدک کشور، فرصتی بود برای منطقه اما این فرصت ذی قیمت، بخوبی توسط مدیران انتصابی و انتخابی ذی ربط غنیمت شمرده نشد.

شرکت سایپا خزر شمال در قائمشهر،  و شرکت ایران خودرو در بندپی بابل، تقریبا با فاصله زمانی اندکی استقرار یافتند، اما گویی که همت شیخ ناصری نماینده وقت بابل و بندپی همچنین مهندس شفقت استاندار مازندران از دیار بندپی بابل، مدیران عامل آن مجموعه، هیات مدیره ، و... در توسعه ایران‌خودرو بابل موفق تر بوده اند که بطور عینی در جاده ها نظاره گر  تریلرهای سنگین ویژه حمل  که بارگیری شده خودروهای تولیدی ایران‌خودرو بابل و  اتاقهای ارسالی از تهران به بابل هستیم گواه بر تولید خودرو هست.

که اگر در شرکت سايپای خزر شمال (قائم شهر) با برنامه تر،پیش می رفتیم  و بسیج امکانات و بهره گیری بیشتری  از نفوذ متنفذین و متخصصین می کردیم شاید در قائم شهر نیز رؤیای  بخشی ازجوانان جویای شغل نیز بیشتر برآورده می شد.
اما چندیست که حتی زمزمه های فروش املاک این مجموعه در قائم شهر بگوش می رسد که بهتر است، هیات مدیره و مدیر عامل واحد مذکور تایید یا تکذیب این شایعه را اعلام فرمایند.
 بعنوان شهروند این شهر از حسین زادگان استاندار  باانگیزه و فعال مازندران و فرماندار خوش فکر قائم شهر،حتی شورای شهر و شورای شهرستان درخواست داریم، با تشکیل تیم کارشناسی، میزان دستیابی نتیجه فعلی را با استراتژی و هدف از پیش تعیین شده را سنجش و ارزیابی نمایند و علل احتمالی عدم توفیق کافی را شناسایی نمایند، پیشنهادات جدیدی که از چندی پیش در رسانه  تقدیم کردیم یا پیشنهادات جدید به مانند تشویق به مشارکت سایپا در کمک به خرید پارچه از نساجی قائم شهر برای روکش صندلی و...را که در ادامه تقدیم می کنم، جهت توسعه مجموعه را رسیدگی نمایند

در سالیان گذشته که رؤیای تولید خودرو سایپا از این منطقه پرکشید و احتمالا در جای دیگر از  سرزمین  با صلابت ایران عزیز، سُکنی گزید و هم وطنان عزیز دیگری از سفره اشتغال و تولید آن بهره مند شدند،
_ اکنون، چاره فعلی کار برای رونق تولید و اشتغال در این قطعه از میهن سرافراز در حوزه مرتبط با خودرو چیست؟
_ به خط تولید محدود فعلی و به ظرفیت اشتغال کنونی رضایت دهیم؟
_ یا مطالبات منطقی دیگری را طرح و پیگیری نماییم؟
_ کدام صنایع پایین دستی و واسطه ای را طلب کنیم؟
_ یقین موضوعاتی ارجح است که امکان بسط و توسعه بیشتری برایش وجود دارد و تولید اقلام پر مصرف برای شبکه خدمات پس از فروش، بازار، همینطور تامین برای خط تولید نمونه ای از ان می باشد
لذا ورود بیش از پیش به حوزه هایی نظیر انواع فیلتر.انواع قطعات پلیمری و روکش صندلی و ... با جدیت توسعه یابد
✴_ موضوع بسیار مهمی که پیشتر به آن اشاره کردم، نیاز تمامی خودروسازها به پارچه مخصوص روکش صندلی می باشد، یا پارچه های تزئینی بسته بندی کارتنی قطعه سازان، که تمامی صنایع خودروسازی بدان نیازمند هستند و با اندک هزینه مالی و ورود تکنولوژی همسو با این مورد نیاز خودرویی، می توان در نساجی شماره 3 یا شماره 1،  هم نیاز خودرو سازان را تامین کرد هم رونقی برای کارخانجات نساجی قائم شهر قائل شد
(اکنون وقت سنجش حوزه نفوذ تمامی کسانی هست که بارها گفته اند در سایپا، ایران‌خودرو، ايميدرو، وزارت صنایع صاحب نفوذ بوده و هستند، بسم ا.. این گوی و میدان برای رونق تولید)

✴_ مباحث دیگری با محوریت کار بازرگانی و خدماتی نظیر مراکز اموزشی و پژوهشی خودروسازی که پایلوت منطقه ای آموزشی محسوب شود .انبارمنطقه ای انواع قطعات بدنه، روانکار و ...طوریکه نیاز سایر  عاملین فروش و ابزار یدکی فروشان از این انبار مرکزی منطقه ای تأمین شود، دپوی منطقه ای خودرو که خود دارای سازوکاری منظم باشد .تعمیرگاه مرکزی که اتفاقا ناظر بر دیگر تعمیرگاهها هم باشد .مرکز مجتمع های فرهنگی، ورزشی و، تفریحی و مسکونی (البته نه صرفأ برای مدیران و اعضای هیات مدیره های کشور! بلک

ه صراحتأ قید شود 50 درصد بهره برداری از اموررفاهی متعلق به کارگران، کارکنان ساده شرکت و برای استفاده از شهروندان قائم شهری نیز سهمی مشخص شود) .نمایشگاه و فروشگاه که بصورت عینی و عملی فعال باشد و پذیرای حضور صنعتگران و سرمایه گذاران باشد .مرکز شماره گذاری خودرو .مرکز معاینه فنی، تولیدات بیشتر روان کار و انواع روغن، فیلتر و... و از این دست  موضوعات قابل بررسی و بحث است

لازم به ذکر اینکه شرایط استقرار واحدهای خدماتی صنعتی تولیدی بر اساس ایین نامه استقرار صنایع و در این مکان 12 هکتاری و املاک جانبی نیز براحتی می توان با تکنولوژی نوین مباحث زیست محیطی را رعایت کرد

مع الوصف نمی توان از نقش مدیریت در جهش یا کاهش، سرعت کیفیت و کمیت توسعه، غفلت کرد و در مورد ارزیابی عملکرد مدیران بابت توسعه مجموعه، ارزیابی را بی هیچ دخل و تصرفی، بعهده مردم عزیز نجیب منطقه می گذاریم که عادل ترین داوران هستند.

حال اگر احیانأ در استراتژی، هدف و برنامه و... استقرار این شرکت، توسعه و... شرکت سایپا خزر شمال پیش بینی شده بود و اگر در اهداف خرید زمین و تاسیس چنین شرکت اقماری برای گروه خودروسازی، اشتغال و توسعه و رونق تولید در نظرگرفته شده بود.
 
بهتر است از اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل گذشته تا حال این شرکت و تهران پرسید آیا قسمت اعظم این اهداف از پیش تعیین شده به سرانجام رسید؟

از مقامات استانی و شهرستانی از گذشته تا حال، نظیر فرمانداران و استانداران،مقامات صنعتی،  شورای شهر، نمایندگان مجلس بخصوص نمایندگانی که مدعی قرابت بیشتر با شرکت سایپا و ايميدرو و وزارت صنعت بوده اند یا هستند باید پرسید، چه کمک چشمگیری برای توسعه همه جانبه به این مجموعه کرده اند ؟

_با توجه به اینکه باید به سراغ فعالیت های جدیدتر نیز برویم، نقش مسئولین شهرستانی، استانی، نمایندگان مجلس، اعضای هیات مدیره، مدیران عامل، استانداران، فرمانداران، و... در حمایت از بنگاه های اقتصادی و اشتغال و طرح های زود بازده در این مجموعه از بدو تأسیس تاکنون چگونه بوده است؟

_نقش بخش صنعت و معدن در توسعه همین بنگاه ها، آماار تولید و پروانه بهره برداری به چه شکل بوده و هست؟

_چگونه می‌توان حمایت صنعت و معدن و بانک ها  را در تامین مالی بنگاه های تولیدی و طرح های نیمه تمام موجود جذب کرد؟

_نقش و وظیفه نمایندگان سهامدار بعنوان هیئت مدیره و برگزاری مجامع عمومی عادی و یا فوق العاده سالیانه چگونه است و آیا جلسات ایشان منجر به توسعه تکنولوژی تولید و خدمات و بازرگانی شده است؟

_آیا  شرکت مادر تخصصی در سیاست گذاری، پایش و نظارتی بر فرایندها و فعالیت ها، فرایند حرکت تکنولوژی و بازاریابی، تجهیز و توسعه، آموزش و پژوهش،تخصیص و تزریق به موقع بودجه و سرمایه در گردش، ارزیابی بخش ها و.. را به قدر السهم کافی مورد  بررسی، قرار دارد؟

ضمنأ به هیچ وجه نباید از خدمات انجام شده سیاه نمایی کرد و اتفاقا خدمات انجام شده قابل تقدیر نیز هست، اما انتظارات بیشتری از تمامی دست اندرکاران برای تجهیز، نوسازی، توسعه، فعالیت های جدید، اشتغال زایی بیشتر و... داشته و داریم و مطالبه گری منطقی،  نقد منصفانه، پیشنهادات سازنده را رها نخواهیم کرد
منتظر مساعدت جهادی استاندار تحولگرا که رسانه را پیوست فعالیت مدیران می داند  و فرماندار عزیز هستیم.
حدود 2 سال پیش نوشتم اکنون که شهرداری، منابع اعتباری برای توسعه و نوسازی نساجی شماره 1 را در اختیار ندارد، و نساجی شماره 3 که نیاز به بازاریابی محصولات و تجهیزات دارد، می توان از سرمایه گذاری ستاد فرمان رهبری و قرارگاه خاتم الانبیائ بهره جست.
امروز از تامین بخشی از بازار نساجی در ایران‌خودرو و سایپا گفتیم و از انبار منطقه ای و... در شرکت سایپا.
✔_ رسالت ما پرهیز از سیاه نمایی، مطالبات منطقی، تزریق روحیه امید، ارائه پیشنهادات جدید، نقد منصفانه، شفاف سازی، پرسش‌گری، عنوان دستاوردها، تشویق به مصرف کالای ایرانی، تشویق به ایجاد کیفیت در تولیدات وطنی، و....
و نقش مدیران، دولتمردان، نمایندگان، هیات مدیره، شورا و... بهره گیری از متخصصین وطنی، بازاریابی، تامین منابع مالی، ورود تکنولوژی نوین، اشتغالزایی، تجهیز، توسعه، خلاقیت، نوآوری و.... در مسیر اقتصاد مقاومتی و رونق تولید ملی است.


یادداشت از عبدالله (علی ) شهمیر شورمستی

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر