امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۳۹۸/۹/۷ - ۱۱:۱۵ شناسه خبر : ۴۲۸۰
در گفت و گویی اختصاصی با وارش نیوز مطرح شد؛
افزایش قیمت بنزین در ایران منطقی نیست عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد قائمشهر گفت: مسئولان ذی‌ربط ادعا می‌کنند با افزایش قیمت بنزین مصرف آن کاهش می‌یابد که به هیچ عنوان منطقی نیست.

قاسم نوروزی در گفت‌و گو با وارش نیوز؛ با بیان اینکه تجربه نشان داده کشش قیمت بنزین بسیار پائین بوده است و زمانی که قیمت کالای بی‌کشش بالا برود، طبیعتا مصرفش پائین نمی‌آید، اظهار کرد: به عنوان مثال بنزین برای کسانیکه خودرو دارند یک کالای ضروری محسوب می‌شود و مردم نسبت به مصرف آن واکنشی نشان نمی‌دهند بنابراین این برنامه‌ریزی از طرف مسئولان ذی‌ربط کاملا اشتباه بوده است.

وی با اشاره به اینکه طبق گفته بانک مرکزی اثر تورمی بنزین در کشور ۴ تا ۵ درصد است، تصریح کرد: افزایش قیمت بنزین می‌تواند تاثیر زیادی بر روی کالا، کرایه حمل و نقل مسافر و جا به جایی کالاها داشته باشد و باید آن را پذیرفت، طبق معمول وقتی قیمت بنزین افزایش پیدا کند به هر نحوی اثر تورمی خود را به صورت مستقیم در حمل و نقل کالا نشان خواهد داد.
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد قائمشهر با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین می‌تواند اثر غیر مستقیمی بر روان مردم یا بخش تولیدی، خدماتی داشته باشد، گفت: اگر افزایش قیمت بنزین در بین مردم احساس شود به صورت خودکار بر سایر کالاها اثر می‌گذارد یعنی اگر فرد بخواهد خود را از تورم نجات دهد مجبور است سود و درآمد خود را هم افزایش دهد.
 

پرداخت یارانه بنزین برای دولت تورم ایجاد می کند

نوروزی خاطرنشان کرد: پرداخت یارانه بنزین به افراد کم درآمد نمی‌تواند خیلی بر درآمدشان اثرگذار باشد چراکه با پرداخت یارانه بنزین تورم ایجاد و قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد.
وی ادامه داد: افزایش قیمت بنزین، زمانی جهانی است که با درآمد مردم سازگار باشد بنابراین آن وقت می‌توان گفت که سطح در آمد مردم هم در سطح جهانی بوده است.
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد قائمشهر مبارزه با قاچاق سوخت را بهترین روش جایگزین افزایش قیمت بنزین دانست و افزود: ایران نسبت به کشورهای دیگر بنزین ارزان قیمت دارد که اصلا منطقی نیست، دولت به جای افزایش قیمت بنزین از قاچاق سوخت جلوگیری کند به عنوان مثال کشور عربستان ارزان‌ترین سوخت را در جهان دارد اما قاچاقی در آن صورت نمی‌گیرد که این امر نیازمند نظارت جدی دولت در زمینه قاچاق سوخت است.


بهترین راه ایجاد صرفه جویی و سرمایه گذاری بنزین را بشناسیم


نوروزی تصریح کرد: گستردگی حمل و نقل عمومی در کل شهر، آزاد کردن واردات خودروهای هیبریدی، فراهم کردن زیر ساخت‌های جاده‌ای از عواملی هستند که می‌توانند در صرفه‌جویی سوخت موثر باشند، امروزه خودرو هایی که در کشور ما تولید می‌شوند مصرف انرژی آن‌ها به شدت بالا بوده و طبیعتا مصرف انرژی بالا است و در نهایت مصرف کل انرژی را افزایش می‌دهد.
وی گفت: یارانه بنزین بهتر است در زمینه‌های پالایشگاه داخلی برای تولید بنزین، تولید خودروهای کم مصرف و برای ایجاد سیستم حمل و نقل عمومی سرمایه گذاری شود.
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد قائمشهر راه‌های جبران کسری بودجه دولت را چنین بیان کرد و افزود: افزایش نرخ مالیات، افزایش درآمد صادراتی، فروش دارایی‌های دولت، پائین آوردن هزینه‌ها، بهینه کردن سیستم مالیات از عواملی هستند که می‌تواند کسری بودجه دولت را تامین کند.

نوروزی بیان کرد: در کشور ما با این شرایط اقتصادی افزایش نرخ مالیات توصیه نمی‌شود چراکه نظام مالیاتی کشور کارآمد نبوده و مشکلاتی نظیر فرار مالیاتی، تخفیف مالیاتی و معافیت مالیاتی زیاد است و بسیاری از نهادهایی که درآمد بالایی دارند از مالیات معاف می‌شوند که ضربه بزرگی به اقتصاد کشور است.
وی یادآور شد: افزایش قیمت کالا در بلند مدت، قدرت خرید مردم را به شدت کاهش داده و علاوه بر آن شکاف طبقاتی هم افزایش پیدا خواهد کرد.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر