امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۶
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۳۹۸/۸/۲۳ - ۱۱:۰۰ شناسه خبر : ۴۰۵۰
گزارش وارش نیوز؛
حفظ کاربری اراضی کشاورزی با «بشود» میسر نخواهد شد ابراز نگرانی آقای ایروانی در مازندران در حقیقت هشداری جدی برای همه مسئولان و دست اندرکاران استان است. این مهم که از وظایف اصلی جهاد کشاروزی است در مازندران به عنوان یکی از قطب های مهم کشاورزی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

اختصاصی وارش نیوز: صبح امروز، مشاور امور انتظامی سازمان امور اراضی از کاهش شدید اراضی کشاورزی کشور خبر داد و گفت: «زمانی ۲۴ میلیون هکتار زمین کشاورزی در کشور وجود داشت ولی امروز این میزان به ۱۸ میلیون هکتار کاهش یافته و این روند کاهشی نگران کننده است».

امروزه اهمیت حفظ کاربری اراضی کشاورزی و منابع طبیعی آن هم در شرایط کنونی که تلاش دشمن بر فلج کردن کشور از نظر اقتصادی است، بر کسی پوشیده نیست و این ابراز نگرانی آقای ایروانی در مازندران در حقیقت هشداری جدی برای همه مسئولان و دست اندرکاران استان است. این مهم که از وظایف اصلی جهاد کشاروزی است در مازندران به عنوان یکی از قطب های مهم کشاورزی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

بر اساس آمارهای رسمی، مازندران تنها  1.3 درصد خاک ایران را تشکیل می‌دهد و از 18 میلیون هکتار اراضی کشاورزی در کشور فقط 2.5 درصد آن در مازندران است، اما باید توجه داشت زمین‌ های کشاورزی و خاک مازندران در دنیا نادر است و باید به بهترین شکل از آن محافظت کرد. چرا که حدود 80 نوع محصول زراعی و باغی در استان تولید می ‌شود و در بسیاری از این محصولات (کیوی، مرکبات، برنج و دانه‌های روغنی) شهرت گسترده دارد.

بنابراین هرگونه کوتاهی احتمالی در زمینه تخریب و تصرف اراضی، برابر با اختلال در اجرای طرح های توسعه ای استان و نهایتا کشور است. چرا که «زمین» به عنوان یکی از پنج ابزار مهم قدرت همواره با مساله مهمی به نام «سوداگری» مواجه بوده و هست. از اینرو می توان گفت بسیاری از هنجارهای امروز جامعه به خاطر تصرف و تخریب اراضی بوده است.

اگرچه در استان مازندران، تاکنون اقداماتی گاها درخور -با توجه به شرایط و منابع و امکانات موجود- در این راستا انجام شده و بر اساس اظهارنظر شهیدی‌فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران -در سالروز تاسیس سازمان امور اراضی- « تاکنون از 23 هزار فقره ساخت و ساز غیرمجاز در مازندران جلوگیری به عمل آمد و چهار هزار و 85 هکتار مجوز کاربری برای زمین‌های کشاورزی مازندران صادر شد»، اما این اقدامات در دهه های اخیر با توجه به میزان ساخت و سازهای غیرمجاز، کافی و بازدارنده نبوده است و خرد شدن و پراکندگی اراضی کشاورزی، معضل تکراری و همیشگی مازندران و یکی از مهمترین موانع توسعه کشاورزی استان بوده است.

بر اساس قانون، یکی از رسالتهای مهم جهاد کشاورزی برخورد با متخلفان است و در همین راستا شهیدی فر در جمع مدیران مراکز جهاد کشاورزی شهرستان ها بیان کرد: «هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز در حوزه اراضی کشاورزی فوری باید شناسایی و در بدو امر از آن جلوگیری شود».

اقدامی مثبت که در شرایط فعلی، برای عملی کردن قانون حفظ کاربری اراضی، کمی دیر به نظر می رسد، اما در نهایت اجرای درست آن می تواند موجب بهبود کشاورزی مازندران شود. باید توجه داشت گام نخست در این راستا، پیشگیری یا ممانعت از اقدام برای ساخت و ساز غیر مجاز و همکاری و ورود دستگاه های دیگر نظیر مجموعه قضایی و انتظامی، فرمانداری ها و شورای تامین شهرستان ها و غیره برای حفاظت از اراضی است. ایجاد چنین هماهنگی، برنامه ای مدون و منسجم می خواهد و تجربه نشان داده در عرصه مدیریتی نمی توان با «بشود» بر مسائل فائق آمد. بلکه نیازمند تلاشی مضاعف و مدیریتی جهادی است.

 

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر