امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۰
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۳۹۸/۸/۲۲ - ۱۳:۱۰ شناسه خبر : ۴۰۴۹
گزارش اختصاصی وارش نیوز از بخش نارنجستان سوادکوه شمالی؛
تهدیدات فقدان فعالیت تصفیه خانه فاضلاب صنعتیِ شهرک صنعتی بشل بر سلامت کشاورزی این مردم سختکوش که حدود ۲۰ سال پیش خود از اهداکنندگان یا حامیان واگذاری زمین به شهرک صنعتی برای استقرار کارخانجات جهت اشتغال فرزندان این مرزوبوم بوده اند، اما حداقل انتظار شان رعایت مباحث زیست محیطی است که بهصورت کامل برآورده نشد.

گزارش وارش نیوز: مردم قریه های: بِشل، مهدی آباد، یاغکوه و... (از توابع شهرستان سوادکوه شمالی، بخش نارنجستان ) غالبأ به امر کشاورزی، دامداری، باغداری، پرورش طیور، کاشت سیفی جات، گل و گیاه، اشتغال دارند که در تحریم اقتصادی و صنعتی، این غیور مردان و شیر زنان روستایی در راستای فرمان اقتصاد مقاومتی به تلاش و خودکفایی مشغول شدند، هر چند این مردم سختکوش که حدود 20 سال پیش خود از اهداکنندگان یا حامیان واگذاری زمین به شهرک صنعتی برای استقرار کارخانجات جهت اشتغال فرزندان این مرزوبوم بوده اند، اما حداقل انتظارشان رعایت مباحث زیست محیطیاست که به طور کامل برآورده نشد.

 مردم قریه های: بِشل، مهدی آباد، یاغکوه و... (از توابع شهرستان سوادکوه شمالی، بخش نارنجستان ) شاهد بیماری شرکت‌ها، رکود کارخانجات، تعدیل نیروی کار هستند و نگران از این موضوع، اما از طرف دیگر شاید تا حدودی سلامتی و کشاورزی شان نیز تحت تأثیر برخی از کم کاری‌های احتمالی در شهرک مذکور قرار گرفته که به‌علت پاره ای از مشکلات متأثر از تاخیر در برخی امور شهرک صنعتی مجوار، خدشه ای بر امید این کشاورزان وارد شده است.

هرچند بواسطه حضور مدیران ارشد شهرستان همانند فرماندار انصارالحسینی، معاون فرماندار پاریاو که از مدیران پیگیر، فعال و اجرایی هستند، مطمئن هستیم مشکل مرتفع خواهد شد. 

لذا در همین خصوص با بعضی از معتمدین و کشاورزان منطقه هم صحبت شدیم که بابت این تاخیر در تجهیز کامل از دست اندرکاران شهرک صنعتی گله مند بودند، البته مدیران شهرک صنعتی نیز تلاش دارند که باید به لحاظ سرعت در تکمیل تجهیزات کامل و فوریت در بهره برداری نهایی کوشاتر باشند. 

با یکی از معتمدین منطقه بنام حاج جهانگیر آذری گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم  که می‌گوید: بواسطه عدم اتخاذ تدابیر زیست محیطی و بهداشتی به‌صورت مکفی، از سوی دست اندرکاران شهرک صنعتی بِشل که  همجوار با روستاهای یادشده همچنین استقرار کارخانجات صنعتی، مُشرف بر رودخانه... نه تنها مشاغل روستائیان زحمتکش، نجیب و صبور را باخطر تعطیلی تقریبی و نابودی احتمالی تهدید می کند بلکه سلامتی ایشان را نیز تا حدی در معرض احتمال قرار داده است، 

آذری تصریح کرد: ده‌ها خانوار این روستاها که در جوار رودخانه سکونت دارند همچنین تعداد کثیری از اهالی مناطق یادشده بالاخص جوانان که به حرفه های پیش گفته اشتغال دارند، چند سالیست با خطر آلودگی محیط زیست به ویژه آلودگی ناشی از نشت احتمالی مواد مخاطره آمیز شهرک صنعتی بشل به داخل آب رودخانه که از حد وسط و حاشیه روستاهای مد نظر  عبور می کند مواجه هستند.

این معتمد روستا گفت: تا سالیان پیش مردمان منطقه از آب روان رودخانه به‌عنوان آب زلال شُرب استفاده می کردند، ولی در سالیان اخیر به‌علت به تأخیر افتادن بهره برداری کامل از تصفیه خانه شهرک صنعتی،و نشت فاضلاب‌های صنعتی به داخل این رودخانه دیگر خبری از روشنایی آن روزگاران نیست. 

ارسلان جعفری یکی از کشاورزان آن نواحی در گفت‌وگو با وارش نیوز اظهار کرد: اگر تصفیه خانه شهرک صنعتی کامل راه اندازی نشود یا نوین و استاندارد شروع بکار نکند، حتی آبزیان و گونه های گیاهی، رودِ مطروحه شاید با احتمال انقراض و نابودی  تقابل شوند.

جعفری افزود: از طرفی پیوست بهداشتی و زیست محیطی از بدیهیات و ملزومات استقرار اماکن صنعتی است که به هیچ وجه نباید از آن غفلت کرد، اما به دلیل فقدان فیلترینگ های پیشرفته تصفیه خانه ای و راکد بودن تقریبی فعالیت تصفیه خانه شهرک صنعتی بشل، به احتمالی شاید سلامتی، اشتغال، کشاورزی، باغداری، را در نواحی حومه شهرک صنعتی در آینده  دستخوش تغییر و احتمالا دچار چالش اساسی خواهد کرد که شاید عاملی برای مهاجرت روستائیان نیز پیش بینی  شود، مضاف برآن چون این رود به رودخانه مادر تلار (تالار ) ملحق می شود، کشاورزی و حیات گونه های آبی پایین دست را نیز با شرائط احتمالی مشابه دچار خواهد کرد.

یکی دیگر از اهالی که تمایلی به معرفی خود نداشت در جمله ای کوتاه گفت: رنگ آب را ببین و حالش بپرس او با یک جمله کوتاه تیرگی آب را به رخ کشید و روشنایی آب سالیان پیش را به یاد آورد.

مردم این روستا خواستار  فعال شدن تصفیه خانه شهرک صنعتی بشل هستند شاید اکنون مختصرأ فعال باشد، اما نیاز هست هر چه زودتر فعالیت آن به‌صورت کامل و با تجهیزات نوین صددرصدی، عملیاتی شود  و از هرنوع احتمالی پیشگیری و جوانان، کشاورزان، باغداران، سیفی کاران با خاطری آسوده به اشتغال و کار خویش ادامه دهند، تا حداقل کشاورزی، باغداری و سیفی کاری مانند اکثر کارخانجات به رکود و تعطیلی دچار نشوند.

 عبدالله (علی) شهمیر شورمستی خبرنگار وارش نیوز 

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر