امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۱
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۳۹۸/۷/۱۵ - ۱۱:۴۸ شناسه خبر : ۳۶۱۴

سهم ۵۰ درصدی مازندران در تولید برنج و مرکبات کشور عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: محصولات برنج و مرکبات مازندران بیش از ۵۰ درصد در تولید کشور سهم دارند.

وارش نیوز؛ سید مجتبی مجاوریان در گفت‌و گو با خبرنگار وارش، بابیان اینکه مازندران با داشتن آب و هوا و خاک مناسب برای کشاورزی، برنج و مرکبات در این استان بیشتر از سایر محصولات مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است، اظهار کرد: مازندارن در تولید مرغ و محصولات دامی نیز رتبه ممتاز کشوری را دارد.

وی بااشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد طرح‌های اشتغال‌زایی استان مربوط به طرح‌های کشاورزی است، تصریح کرد: با وجود سه برابر شدن سقف تسهیلات کشاورزی که متناسب با نرخ تورم است، همچنان یکی از محدودیت‌های سرمایه گذاری در مازندران تامین منابع مالی در این بخش محسوب می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری خاطرنشان کرد: هر ساله ۱۲ میلیون نفر روزکار یا ۶۰ هزار نفر سال کار به‌طور مستقیم در تولید برنج و مرکبات مشغول به‌کار می شوند که اشتغال غیرمستقیم نیز شامل آن است.

مجاوریان ارزش تولید و درآمد برنج و مرکبات مازندران را حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: باتوجه به زنجیره عرضه ناکارآمدی که به‌خصوص در مرکبات وجود دارد و عدم رعایت اصول بازاریابی و خام فروشی، درآمدی که از بابت فروش مرکبات بدست می آید به مراتب کمتر از چیزی‌ست که می‌تواند نصیب این استان می شود.

وی نیاز آبی کشت برنج در مازندران را ۲میلیارد مترمکعب و مرکبات را هزار و ۵۰۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: در این استان گرچه سهم زیادی در اراضی کشور ندارد اما همین مقدار نیز محدود به دریا در شمال و کوه و جنگل در جنوب است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری ادامه داد: بدین ترتیب اراضی که قابلیت فعالیت کشاورزی داشته باشند نوار باریکی است که در رقابت با کاربری‌های دیگر مازندران از جمله مسکن می باشند.

*هدر رفت منابع طبیعی در مازندران

مجاوریان یادآورشد: هدررفت منابع طبیعی اعم از آب و خاک در مازندران زیاد بوده و کارایی آن حتی تا ۴۰ درصد هم برآورد شده است.

وی بیشترین تعداد صنایع کشاورزی در مازندران را مربوط به صنایع فرآوری و تکمیل بخش زراعی ذکر کرد و گفت: از تعداد کل جوازهای کسب شده در صنایع کشاورزی طی سالهای ۸۸ تا ۹۶ تنها ۵۶ درصد به بهره‌برداری رسیده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری بابیان اینکه بیشترین ارزش افزوده در بخش کشاورزی از طریق صنایع وابسته ایجاد می گردد، بیان کرد: اما متاسفانه بدلیل مقرون به‌صرفه نبودن و نبود امکانات مالی، بسیاری از این صنایع راه اندازی نمی‌شوند.

مجاوریان یکی از مهمترین مشکلات محصولات باغی را عدم تناسب مقدار تولید و ظرفیت بازار عنوان کرد و افزود: سهم باغداران از قیمت پرداختی مصرف کننده گاه به کمتر از ۴۰ درصد هم می‌رسد و این در حالی‌ست که دلالان بازار تنها هزینه حمل و انبار را می‌پردازند.

وی بااشاره به نبود تعاونی‌های بازاریابی فعال برای فروش مرکبات در مازندران خاطرنشان کرد: ایجاد تعاونی های بازاریابی مرکبات که پیکره آن خود کشاورزان باشند نه دولت و نه دلالان بازار، می‌تواند راه حل مناسبی در رفع این مشکل باشد.

 

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر