امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۴۵
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۸/۷/۱۲ - ۲۳:۲۰ شناسه خبر : ۳۶۰۶

اجرای عملیات آبخیزداری در ۱.۵ میلیون هکتار اراضی کشور معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع وآبخیزداری کشور گفت: امسال ازمحل اعتبارات صندوق توسعه ملی ۱.۵ میلیون هکتارعملیات بیولوژیکی و بیومکانیکی آبخیزداری درسطح کشور انجام می‌شود.

به گزارش وارش نیوز، خسرو شهبازی با اشاره به اینکه از این سطح حدود یک میلیون و 370 هزار هکتار عملیات آبخیزداری و بیش از 200 هزار هکتار عملیات جنگل‌کاری و احیاء مراتع صورت می‌گیرد، اظهار کرد: اعتبار سال گذشته سازمان از صندوق توسعه ملی 700 میلیارد تومان بوده است .

وی اجرای این عملیات‌ها را در حفظ آب، تغذیه آبخوان‌ها و جلوگیری از سیل موثر دانست و گفت: هم اکنون این پروژه‌ها بیش از 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امید است تا دو ماه آینده به بیش از 80 درصد افزایش پیدا کند .

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع وآبخیزداری کشور با اشاره به عنایت مقام معظم رهبری، دولت و مجلس شورای اسلامی برای تخصیص اعتبار پروژه‌های آبخیزداری خاطرنشان کرد: امسال 150 میلیون یورو ارز نیمایی معادل 1500 میلیارد تومان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به این امر مهم اختصاص داده شد .

شهبازی با بیان اینکه در استان‌های شمالی، گیلان و مازندران بیشترین سیل را داشته اند، تصریح کرد: یکی از پروژه‌های آبخیزداری که می‌تواند نقش موثری در کنترل سیلاب داشته باشد، احداث سرشاخه‌گیر در مازندران است که از ورود تنه درختان و سرشاخه‌ها جلوگیری کند.

وی ادامه داد: این بندها می‌تواند مانند سدی مانع از ورود سرشاخه‌ها به کانال‌های شهری کند و حجمی از آورده‌ها فیلتر می‌شود.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع وآبخیزداری کشور در خصوص اقدامات این سازمان برای جلوگیری ازبیابان‌زایی گفت: امسال یک هزار میلیارد تومان برای جلوگیری از پدیده بیابان‌زایی به این سازمان اختصاص یافت که از این مبلغ 293 میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی و660 میلیارد تومان از محل اعتبارات بند "ه" تبصره یک وزارت نیرو برای مالچ‌پاشی تپه‌های شنی است و 50 میلیارد تومان نیز هم از ردیف‌های بودجه‌ای تامین شده است.

شهبازی با اشاره به مساحت 164 میلیونی هکتاری کشور بیان کرد: براساس مطالعات انجام شده سطحی تقریبا 67 هزار هکتار مالچ پاشی فقط برای تپه‌های شنی و ماسه‌ای که فاقد هرگونه پوشش گیاهی هستند، پیش بینی شده که این عدد بسیار کمی است .

وی یادآور شد: این تپه‌ها روان بوده که نیاز است تثبیت شوند، در مرحله نخست، تثبیت با انواع مالچ‌ها و پس از آن استقرارپوشش گیاهی را داشته باشیم .

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع وآبخیزداری کشور خاطر نشان کرد: مالچ‌پاشی به این صورت نیست که ما در هرعرصه تحت پوشش گیاهی و جانوری انجام دهیم اما صرفا در محدوده‌های بسیار کوچک و درمناطقی که عملا کاری نمی‌شود، انجام داد، صورت می‌گیرد .

شهبازی اظهار کرد: درشرایط فعلی ما روش دیگری برای ثبیت شن‌های روان نداریم و عملیات مالچ‌پاشی در تپه‌هایی که منشا گرد و غبار و همراه با خسارت در کشورهستند، صورت می‌گیرد .

وی این عملیات را مانند عمل جراحی دانست و گفت: راهکار دیگری که بتواند تثبیت کند، فعلا وجود ندارد.

 معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع وآبخیزداری کشور افزود: در تپه‌های شنی یکی از راهکارها استفاده ازمالچ‌های نفتی است و این مالچ‌ها مورد تأیید پژوهشکده صنعت نفت قرارگرفته و تحقیقات متعددی روی آن انجام شده که تا کنون گزارشی مبنی خطر آن بر روزی انسان و محیط زیست داده نشده است .

گفتنی‌ست؛ بند سرشاخه‌گیر" کرکرودسر نوشهر " سومین بند سرشاخه‌گیر پس از ماشلک و نیرنگ در این شهرستان است که با اعتبار بیش از 20 میلیارد از محل صندوق توسعه ملی در حال انجام است .

انتهای پیام

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر