امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۱
سرویس : ورزشی زمان :   ۱۳۹۷/۹/۲۳ - ۲۲:۲۶ شناسه خبر : ۳۵۶۵

پایان نیم فصل لیگ هجدهم؛ پدیده، سپاهان امسال است؟ رقابت های حساس بخشی از لیگ هجدهم شده است. هر فرصتی که از دست می‌رود، جایگاه یک تیم در جدول را عوض می کند و شانس های قهرمانی را تغییر می دهد. با مروری بر نیم فصل اول، منتظر نیم فصل دومی داغ و هیجان انگیز خواهیم ماند.

وارش نیوز:

امیر محمد سلیمانی: تقریبا بازی های نیم فصل نخست لیگ هجدهم به پایان رسیده است و تیم ها جایگاه احتمالی‌شان در پایان دور نخست مسابقات را پیدا کرده اند. از نتایج ناامید کننده سپیدرود که قابل پیش بینی بود تا فصل  فوق العاده پدیده که هیچکس تصور آن را نمی کرد، همه و همه لیگی جذاب و دیدنی را ساخته اند. اما جدول فعلی تحت تاثیر چه شرایطی شکل گرفته است؟

سپاهان؛ طلایی ها به صدر بازگشتند

پیش از صدرنشینی هایی که در این چند هفته برای سپاهان به دست آمد، زردپوشان بیش از پنج سال از آخرین صدرنشینی‌شان می گذشت. طلایی ها که زمانی صدرنشین بلامنازع فوتبال ایران بودند، پس از مدت ها افت و خیز دوباره به جایگاه سابق خود بازگشتند. سپاهان یکی از دو تیم بدون باخت لیگ است. شاگردان امیر قلعه نویی در شش بازی اخیر خود سه پیروزی و سه تساوی کسب کرده اند. سپاهان دو بازیکن ملی پوش و دو بازیکن خارجی دارد. یکی از بهترین خارجی های این روز های فوتبال ایران، در پیراهن سپاهان بازی می کند. کی‌روش استنلی با 9 گل بهترین گلزن لیگ است. هم‌چنین محمد کریمی، بازی‌ساز تیم قلعه نویی با پنج پاس گل در کنار امید عالیشاه و محمد قاسمی نژاد بیشترین تعداد پاس گل در لیگ را دارد. سپاهانی ها با 27 گل بهترین خط حمله لیگ را دارند اما آمار دفاعی شاگردان قلعه نویی چندان جالب نیست. آن ها 11 گل دریافت کرده اند تا پنجمین دفاع مستحکم لیگ باشند. آمار فردی و گروهی بازیکنان سپاهان آن قدر قابل قبول هست که آن ها را یکی از اصلی ترین شانس های قهرمانی بدانیم. سپاهان اگر می خواهد به عنوان قهرمانی نیمی از مسابقات لیگ برتر برسد، باید استقلال خوزستان را شکست دهد.

پدیده؛ شگفتی محترم لیگ

تنها تیم مشهدی لیگ هجدهم، روند مثبتش را از لیگ هفدهم آغاز کرده بود. آن ها سه بازی آخر لیگ هفدهم را برده بودند و با قدم هایی مطمئن پا به لیگ هجدهم گذاشتند. شاگردان یحیی گل محمدی از ابتدای دو فصل در دو سنگر متفاوت، جانانه جنگیدند. باشگاهی که در آستانه تعلیق قرار گرفته بود، پس از شکست در هفته نخست مقابل پرسپولیس، در ده بازی بعدی خود در فصل جاری بدون شکست بود. ترمز پدیده لیگ در نهایت توسط سپاهان کشیده شد. با این حال شاگردان یحیی در بازی مقابل استقلال، باری دیگر متوقف شدند. با این حال پدیده هنوز هم به دلیل تفاضل گل بهتر صدرنشین جدول است. یکی از جالب ترین نکات درباره پدیده، خط حمله و خط دفاع متوسط پدیده است. پدیده در هیچ کدام از بازی های فصل، بیش از سه گل نزده است. سخت ترین بازی باشگاه مشهدی، در جام حذفی مقابل فولاد خوزستان بود. رقابتی که شاگردان گل محمدی در بازگشتی شکوهمندانه را در 120 دقیقه رقم زدند. آهسته و پیوسته، بهترین صفتی است که می توان به سبک بازی پدیده لیگ هجدهم داد. یاران امین قاسمی نژاد شش گله، با بازی های آرام و شمرده حریفان را یکی پس از دیگری مدیریت می کنند. پدیده ای که در چند فصل اخیر حتی رویای رتبه تک رقمی در لیگ را هم نداشت، حالا برای قهرمانی می جنگد و این نشان می دهد چرا باید امسال لقب لسترسیتی ترین تیم ایران را به پدیده بدهیم. لیگ ایران در چند سال اخیر تیم های شگفتی ساز زیادی داشته است. اما به جز استقلال خوزستان، سایرین در رودخانه رقابت غرق شدند.

پرسپولیس؛ محروم اما قدرتمند

مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتر با سه مشکل بزرگ مبارزه می کند؛ آن ها بازیکنان زیادی در ترکیب خود ندارند، با لشکری از مصدومین و محرومین مواجه هستند و نمی توانند بازیکن تازه نفس جذب کنند. در چنین شرایطی حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا و جام حذفی تمرکز شاگردان برانکو برای حضور در لیگ را کمتر کرده است. اما با همه وجود همه محدودیت ها، پرسپولیس هنوز شانس زیادی برای قهرمانی در لیگ دارد. ترکیب محدود برانکو تنها یک گل با صدر فاصله دارد و در شش بازی اخیر خود بدون شکست بوده است. آن ها نه تنها تا این جای فصل در خاک ایران نباخته اند، بلکه آخرین شکست‌شان به 12 آبان بازمی گردد. شکست 0-2 مقابل کاشیما در فینال لیگ قهرمانان آسیا. با وجود مشکلات پرسپولیس، علی علی پور با هفت گل بهترین گلزن تیمش است و امید عالیشاه روی شش گل تاثیر داشته است. علی‌رضا بیرانوند (در کنار مهدی رحمتی) با 7 کلین شیت بیشتر از هر دروازه بانی در مسابقات لیگ برتر دروازه اش را بسته نگه داشته است تا پرسپولیس نیمه جان برانکو بهترین خط دفاع لیگ باشد. پنجره نقل و انتقالاتی که در زمستان باز شود، پرسپولیسی ها از مهره های جدیدشان استفاده خواهند کرد و سربازان جدید ارتش پروفسور، جنگ را در نیم فصل دوم با قدرت بیشتری ادامه خواهند داد. پرسپولیس قطعا یکی از شانس های اصلی قهرمانی است.

تراکتورسازی؛ هیاهو برای هیچ

تابستان 97 یکی از داغ ترین تابستان های تبریز بود. ماشین و تراکتور در تبریز هزینه های زیادی کردند تا فصل را با ادعا آغاز کنند. محمدرضا زنوزی، مالک تراکتورسازان که ظاهرا رابطه خوبی هم با باشگاه سبزپوش شهرش دارد، سیزده بازیکن برای ترکیب جدید تراکتور جذب کرد؛ از ایرلند تا ژاپن. او دو لژیونر فوتبال ایران را به تیمش بازگرداند و تلاش کرد در کنار محمد تقوی به عنوان یکی از خوش فکر ترین سرمربی های ایرانی، تراکتور را مدعی اصلی قهرمانی کند. اتفاقی که تا این لحظه رخ نداده است. یاران اشکان دژاگه چهار امتیاز با صدر فاصله دارند. البته که تراکتور در پنج بازی اخیر خود، چهار پیروزی کسب کرده بود تا آخرین شکستش به ماه مهر بازگردد اما شکست امروز مقابل فولاد آن هم در تبریز توضیح داد چرا نسبت به رقبای فعلی اش، نتایج ضعیف تری گرفته است. روز های خوب تراکتور با وجود حذف در نخستین بازی جام حذفی ادامه دار خواهد بود. تقوی و شاگردانش امیدوارند در نیم فصل دوم به مسیر مثبت خود ادامه دهند.

استقلال؛ بحران همیشگی ختم به خیر شد

طوفان استقلال در نقل و انتقالات تابستانی قبل از هر چیزی خود باشگاه را در خود فرو برد. خرید های جدید مورد تایید شفر نبودند و تمرینات پیش فصل استقلال برنامه منظمی نداشت. همه این بی نظمی ها در نهایت باعث از دست رفتن سوپرجام شد. روز های بحرانی استقلال را آغاز کرد و هر هفته فاصله این تیم را با صدر جدول بیشتر کرد. این شرایط جنون آمیز اما در چند هفته اخیر مدیریت شده است. استقلال در سه بازی از چهار بازی اخیر خود پیروز بوده و 10 امتیاز حیاتی را برای شفر به همراه داشته است. استقلالی ها خیلی زود از جام حذفی کنار رفتند تا فرصتی برای تکرار قهرمانی خود نداشته باشند. آن هااگرچه نتایج قابل قبولی نگرفته اند اما در 14 بازی تنها 6 گل دریافت کرده اند. مهدی رحمتی تنها آمار فردی قابل قبول را میان شاگردان شفر دارد. او در هفت بازی کلین شیت کرده است. استقلال در دو بازی شکست خورده که هر دو با نتیجه 0-1 رقم خورده است؛ یکی مقابل پارس جنوبی و دیگری در مقابل سپاهان. استقلالی ها در گل زدن با هم تعارف ندارند و هر کس وظیفه اش را به خوبی انجام می دهد. نتیجه آن شده که بهترین گلزن آبی های پایتخت در فصل جاری وریا غفوری است؛ مدافع 31 ساله استقلالی ها در کنار فرشید باقری سه گل زده است. سرمربی آلمانی استقلال در پایان نیم فصل اول ترکیب خودش را شناخته است و استفاده از جوانانی مثل مرتضی تبریزی و الهیار صیادمنش در چند هفته اخیر در سیاست های شفر مطرح شده است. پیروزی مقابل پدیده می توانست پایانی ایده آل بر نیم فصل ماجراجویانه استقلالی ها باشد اما آن ها در نهایت به تساوی رضایت دادند تا فاصله شان با صدر جدول به شش امتیاز برسد.

میانه جدول؛ شش تیم در جدال

پارس جنوبی، فولاد، سایپا، پیکان، نساجی، نفت مسجد سلیمان و ماشین سازی در شرایطی شش رتبه جدول را اختیار کرده اند که فاصله تیم ششم با تیم دوازدهم تنها چهار امتیاز است. در این میان شرایط پیکان از همه رقبای میانه جدول وخیم تر است. شش باخت پیاپی جلالی در لیگ، او را از کار برکنار کرد. خوش اقبالی پیکان در نتایج ضعیف هم‌تایان باعث شده است که او هم چنان در رتبه هشتم جدول قرار داشته باشد. تیم های جنوبی در رتبه های میانی جدول شرایط خوبی دارند؛ پارس جنوبی با 19 امتیاز ششم است و نفت مسجد سلیمان که کاندیدای سقوط بود، با سه پیروزی در پنج بازی اخیر خود به خوبی از انتهای جدول جدا شده است. بزرگ‌ ترین بی انگیزگی در تیم های میانه جدول، رتبه های دست نیافتنی است. پارس جنوبی پنج امتیاز با استقلال آماده فاصله دارد و شرایط سایپا و پیکان آن گونه ای نیست که بتوانند به جمع پنج تیم برتر لیگ اضافه شوند. اما در نیمه پایین جدول کوچک ترین خطایی به ضرر تیم ها خواهد بود. در این میان باید به عملکرد قابل قبول نساجی هم اشاره کرد. یکی از دو تیم تازه صعود کرده به لیگ رتبه تک رقمی خود را در لیگ با چنگ و دندان حفظ کرده است تا ثابت کند حداقل یک فصل دیگر مهمان لیگ برتر خواهد بود.

قعر جدول؛ جنگ شمال و جنوب برای سقوط نکردن

استقلال خوزستان که روزگاری قهرمان فوتبال ایران بود، پذیرفته که فصل آینده در لیگ یک بازی کند. آن ها با پنج امتیاز از چهارده بازی به معجزه نیاز دارند تا در لیگ بمانند. شاگردان مردود شده کریم بوستانی با بدشانسی در قعر جدول قرار گرفته اند و به نظر نمی رسد توانایی جدا شدن از شرایط فعلی خود را داشته باشند. اوضاع سپیدرود در رده پانزدهم جدول بهتر نیست. آن ها بدترین خط دفاعی و بدترین خط حمله لیگ را دارند. نیم فصل نخست برای تنها تیم گیلان در جایگاه سقوط آور به اتمام رسیده است. علی کریمی اگر می خواهد فصل آینده هم در لیگ برتر باشد، باید در نیم فصل دوم با تمام قوا تیمش را هدایت کند. سپیدرود برخلاف استقلال خوزستان شانس فرار از منطقه خطر را دارد. آن ها سه امتیاز کمتر از ذوب آهن و نفت آبادان دارند. جدال برای ماندن در لیگ در نیم فصل دوم دیدنی تر خواهد بود. جایی که ستاره های پیشین استقلال و پرسپولیس در دو تیم ذوب آهن و سپیدرود برای ماندن در لیگ از جان مایه خواهند گذاشت.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر