امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۷
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۷/۵/۴ - ۱۴:۱۳ شناسه خبر : ۱۵۱۶

زخم های زباله بر محیط زیست و کشاورزی قائمشهر انباشت زباله در منطقه 'دیوکلای سفلی' شهرستان قائمشهر و روانه شدن شیرابه های آن ، زنگ خطر مشکلات زیست محیطی و بهداشتی را برای ساکنان محلی و زمین های کشاورزی اطراف این محل به صدا در آورده است.

وارش نیوز: محل دپو زباله با بیش از 50 سال قدمت در حاشیه جاده قائمشهر به سیمرغ و نزدیکی روستای دیوکلا سفلی واقع شده است که بر اساس آمارهای رسمی روزانه 250 تن زباله در این محل انباشته می شود که از این میزان زباله 180 تن مربوط به شهر قائمشهر و مابقی مربوط به روستاهای اطراف و شهر ارطه است .
یکی از کشاورزان قائمشهری که زمین کشاورزی اش در نزدیکی مکان تخلیه زباله قائمشهر قرار دارد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، گفت: شیرابه های زباله به طرف زمین های کشاورزی من و مردم منطقه در حال سرازیر شدن است .
میثم ترابی با بیان اینکه شیرابه ها مملو از آلودگی است ، افزود: علاوه بر آلوده کردن آب های زیرزمینی و خاک زمین های کشاورزی ، باعث بروز بیماری های پوستی برای بنده و کشاورزان منطقه نیز شده است.
وی از مسئولین خواست تا نسبت به این امر مهم اقدامات لازم را انجام دهند تا اهالی آن منطقه متضرر نشوند.
کارشناس بهداشت و محیط شهرستان قائمشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص مشکلاتی که محل دفن زباله برای شهروندان ایجاد می کند ، گفت: انباشت زباله باعث گازهای گلخانه ای می شود و آتش زدن مواد پلاستیکی در محل دفن زباله باعث ایجاد مواد سرطان زا می شود که بسیار برای شهروندان و به خصوص کشاورزان آن منطقه خطرناک است .
ابراهیم دهرویه با بیان اینکه زباله نباید به صورت غیراصولی در محل دفن زباله انباشت شود ، افزود : مهم ترین امر بحث آموزش تفکیک زباله از مبدا است تا از ریختن زباله به صورت غیراصولی در این منطقه جلوگیری شود.
کارشناس بهداشت و محیط شهرستان قائمشهر با اعلام اینکه روانه شدن شیرابه زباله به سمت زمین های کشاورزی و رودخانه تلار ( در نزدیکی محل دفن زباله ) یکی دیگر از عامل های به خطر انداختن سلامت شهروندان است ، گفت : مسئولین ذی ربط باید به فکر حل این مساله برای کاهش آلودگی باشند.
دهرویه همچنین در خصوص مصوبه شهرداری برای کنترل شیرابه در محل دفن زباله گفت که هنوز طرح به ما ارسال نشده تا از محیط و حوضچه مورد نظر بازدیدی داشته باشیم .
** ورود پیمانکار برای کنترل شیرابه
شهردار قائمشهر وضعیت محل دفن زباله و آسیب هایی که با روانه شدن شیرابه به زمین های کشاورزی و رودخانه تلار وارد می کند را مهم ترین چالش این شهرستان اعلام کرد .
بهمن معین پور با بیان اینکه در محل دفن رباله مقداری فضا کنترل شده است ، افزود : با عقد قرارداد با پیمانکار جدید درصدد هستیم تا از ورود شیرابه به زمین های کشاورزی که مهم ترین چالش کشاورزان در مناطق پایین دست است ، جلوگیری کنیم .
وی گفت : طی مصوبه ای که از شورای شهر گرفته ایم ، یکی از پیمانکاران مسئولیت کنترل و رفع شیرابه ها را برعهده گرفته است .
شهردار قائمشهر از حضور این پیمانکار تا 10 روز آینده در محل دفن زباله برای کنترل شیرابه ها خبر داد و گفت : این قول را به شهروندان قائمشهری می دهم تا ظرف 6 ماه آینده شیرابه ها کنترل شود.
وی همچنین با بیان اینکه شورا دوره پنجم لایحه ما را در خصوص تفکیک زباله مصوب کرده است ، گفت که بنا است تا بعد از گذشت 50 سال در این شهرستان بحث تفکیک زباله از مبدا و مقصد انجام شود .
معین پور ادامه داد : برای تفکیک زباله با اعلام فراخوان پیمانکار گرفته ایم که در حال تجهیز کارگاه است تا بتواند نسبت به جانمایی کانکس در نقاط مختلف شهر اقدام کند .
وی با اعلام اینکه برای ما مهم آن است تا اصل پسماند را از بین ببریم ، افزود : برای این امر مهم و حضور سرمایه گذاران ، هیات سرمایه گذاری در این شهرستان را تاسیس کرده ایم تا این هیات بتوانند نسبت به ورود سرمایه گذار اقدام کند .
رئیس شورای شهر قائمشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص مصوبه شورا برای کنترل شیرابه و اقداماتی که باید پیمانکار انجام دهد ، گفت که طی مصوبه شورا پیمانکار موظف است تا با آخرین تکنولوژی روز دنیا نسبت به تصفیه شیرابه با نظارت مجموعه شهرداری اقدام کند.
افشین حسین زاده ادامه داد : این پیمانکار موظف است شیرابه هایی که به زمین های کشاورزی و رودخانه تلار رهاسازی می شود را جمع آوری و با استانداردهایی که مرکز بهداشت مد نظرش است تحویل دهد.
وی گفت که پیمانکار بنا است تا پایان مردادماه امسال نسبت به ارائه طرح خود اقدام کند.
در همین حال در روزهای اخیر مسولان مازندران در جلسات مختلف به تعیین تکلیف وضعیت زباله استان پرداخته و امید دادند که این مساله بزودی حل می شود.
استاندارمازندران روز چهارشنبه در همایش محیط بانان مازنی در ساری گفت که پسماند 3 هزار و 600 تنی در روز استان با اجرای طرح های فراوری در حال تعیین تکلیف است.
به گفته محمد اسلامی ، حدود یک هزار و 400 تن از زباله با افتتاح چند پروژه فراوری تا پایان سال تعیین تکلیف می شود و برای یک هزار و 200 تن از زباله های خانگی مذاکرات اولیه برای فراوری با چند شرکت انجام شده که پیش بینی می شود تا پایان سال جاری این میزان نیز تعیین تکلیف شود.
نماینده عالی دولت در مازندران اظهارداشت: برای یک هزار تن زباله خانگی موجود در این استان نیز طرح راه اندازی 10 واحد کمپوست پیش بینی شد و اعتبار مورد نیاز برای آن نیز تامین شده است.
اسلامی ابراز امیدواری کرد حداکثر در دو تا سه سال آینده تمام زباله های خانگی این استان تعیین تکلیف و با فراوری از دورریزی آن در محیط زیست ممانعت شود.
وی چالش اصلی زباله در مازندران را علاوه بر ساکنان مربوط به مسافران دانست و گفت که تاکنون زباله در این استان صرفا دپو شد و اقدام اساسی برای فراوری صورت نگرفت و با طرح های جدید این معضل نیز مرتفع می شود.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر