امروز : سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۱
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۳/۲/۱۱ - ۱۳:۱۴ شناسه خبر : ۱۴۹۹۲

سگ‌های بلاصاحب و دردسرهای عظیم معضل سگ‌های بلاصاحب موضوعی است که در یکسال اخیر برای شهرهای مازندران به چالش تبدیل شده است و هر روز با نبود مدیریت صحیح این چالش در حال تبدیل شدن به بحران است.

به گزارش وارش نیوز به نقل از ایسنا ؛ امروزه درباره سگ‌های بلا صاحب و راه و روش مواجهه با افزایش جمعیت آن‌ها زیاد گفته می‌شود،مسئولان مرتبط با این موضوع جلسات متعدد برگزار کرده و ساعت‌ها به این سوژه به صورت ویژه پرداختند که «تکلیف سگ‌های بلا صاحب چه می‌شود».

اما آیا راهکار اساسی ارائه شد و خروجی این جلسات را در بطن جامعه شاهد هستیم سوالی است که هربار بدون پاسخ می‌ماند.

اگر در ساعات مختلف شبانه روز در سطح شهرهای مختلف مازندران گشتی بزنید در هر کوچه و پس کوچه‌ای چندین سگ یا سر در زباله دارند و یا گوشه‌ای لمیده؛ گاهی با رهگذران همراه می‌شوند و تعدادی هم در پیاده‌روها در حال حرکت هستند!

سگ‌ها قدرت تکثیر زیادی دارند، و در وضعیت عادی قادر به تولد سالانه هفت توله هستند ولی اگر شرایط تغذیه خوبی داشته باشند قادر به تولد ۱۲ تا ۲۰ توله نیز خواهند بود و این شرایط مناسب را شهروندان با غذا دادن به آنها و همچنین افزایش پسماند در داخل شهر فراهم کرده و پیامد آن نیز دامنگیر جامعه می‌شود.

در این خصوص گفت و گویی داشتیم با مدیر بزرگترین بیمارستان دامپزشکی شمال کشور که اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین اقدام برای کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب در محیط‌های شهری را مدیریت پسماند می‌داند.

حسام الدین حسن‌زاده در خصوص بیماری‌های مشترک انسان و دام گفت: براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت از میان هزار و ۷۰۹ عامل بیماری‌زا، ۸۳۲ عامل، از حیوانات به انسان منتقل شده و مشترک است، همچنین از میان ۱۵۶ بیماری نوپدید شناخته شده در انسان، ۱۱۴ مورد آن از حیوانات به انسان منتقل می‌شود.

وی با اشاره به بیماری‌های زونوتیک یا بیماری‌های قابل انتقال از حیوانات به انسان، افزود: از مهم‌ترین معضلات و مشکلات ناشی از افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد، شیوع بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان یا به اصطلاح بیماری‌های مشترک است که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به بیماری‌هایی نظیرهاری، لپتوزپیروزیس، سالک یا لیشمانیوزیس جلدی، آلودگی با انگل‌های دستگاه گوارش (توکسوکاریازیس - کیست هیداتیک – آسکاریس و...)، آلودگی با کک، شپش، جرب (گال ) و قارچ‌ها اشاره کرد.

مدیر بزرگترین بیمارستان دامپزشکی شمال کشور با اشاره به کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد تصریح کرد: هدف از این کار کنترل بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان از طریق شناسایی کانون‌های تجمع سگ‌های ولگرد و کنترل جمعیت آنها با انتخاب یک روش مناسب است.

حسن‌زاده اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین اقدام برای کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب در محیط‌های شهری را مدیریت پسماند برشمرد و خاطرنشان کرد: زیرا هنگامی که غذا به راحتی از طریق پسماندها در اختیار این نوع از حیوانات قرار می‌گیرد میزان تولیدمثل آن‌ها افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه عقیم سازی راهکار دیگری در کنترل جمعیت این سگ‌ها است، یادآور شد: سگ‌ها دارای قابلیت و پتانسیل تولید مثلی بسیار بالایی بوده و به همین علت جمعیت سگ‌های ولگرد در صورت اجرا نشدن برنامه‎های کنترل و مبارزه، سریعاً افزایش یافته که در این صورت مخاطرات فراوانی برای مناطق روستایی یا شهری به دنبال دارد.

وی نگهداری سگ‌ها در یک محیط محصور و بهداشتی را از دیگر راهکارها برشمرد و ادامه داد: جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از سطح شهر و روستا و انتقال آنها به مراکز نگهداری، عملیات معاینه، تشخیص و تفکیک سگ‌های اصیل و سگ‌های آلوده زیر نظر دامپزشک راهکار دیگری است که در این راستا سگ‌های ولگرد آلوده از سگ‌ها اصیل تفکیک و سگ‌های مفید توسط دامپزشک عقیم سازی، واکسیناسیون و قرنطینه شده، پس از طی دوره قرنطینه، نصب قلاده و شناسنامه دار کردن، سگ به مراکز یا افراد متقاضی پس از اخذ تعهد از آنها درخصوص نگهداری مناسب حیوان و عدم رهاسازی، انجام دوره‌های معاینات و مراقبت‌های بهداشتی الزامی، تحویل داده می‌شوند.

حسن‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی براینکه چه نوع همکاری‌ای در خصوص ساماندهی سگ‌های ولگرد با دستگاه‌های اجرایی می‌تواند داشته باشد، گفت: بیمارستان ما دارای ۱۳ پزشک متخصص است که با ظرفیت بالا می‌تواند در این پروژه کمک کار مسئولان باشد.

وی افزود: اگر دستگاه اجرایی متولی ساماندهی سگ‌های ولگرد، زمینی مناسب در اختیار ما قرار دهد می‌توان ساختمانی در ۳۰۰ متر در این زمین برای بحث اقدامات پزشکی بنا کرده و در محوطه زمین نیز با ایجاد قفسه‌های نگهداری حیوانات،کار واکسینه کردن، درمان و عقیم سازی حیوانات را به کمک پزشکان خود بر عهده بگیریم و به کمک شهرداری‌ها و حامیان حیوانات و کمک‌های موردی نیازهای اساسی و غذای آنها را تامین و حیوانات سالم به متقاضیان با شرایط ویژه واگذار شود.

در این خصوص محمدابراهیم پور ایمانی شهروند بابلی نیز درباره ولگردی سگ‌ها در سطح شهر گفت: شاید تصور شود که این سگ‌ها بسیارمظلوم هستند ولی عده زیادی با همین نگرش غلط مورد حمله این سگ‌ها قرار می‌گیرند.

پور ایمانی افزود: اخیرا شهر و روستاهای شهرستان بابل پر شده از این سگ‌های بلاصاحب با ظاهری نامناسب ناشی از بیماری‌های پوستی که در کوچه و پس کوچه‌ها به دنبال غذا می‌گردند.

این شهروند بابلی گفت: برخی از این سگها بدون اینکه کنترلی بر رفتار خود داشته باشند در موقعیت خاصی حمله ور می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه نگران انتقال بیماری پوستی  از این حیوانات هستیم، یادآور شد: از غروب آفتاب بیش از ۱۰ قلاده سگ در روستاها تا اول صبح جولان می‌دهند و با سروصدای وقت و بی وقت خواب راحت را از اهالی می‌گیرند.

پورایمانی خاطرنشان کرد: بیشتر نگران کودکان خود هستیم که ممکن است بی دفاع مورد حمله این حیوانات قرار گیرند لذا از غروب آفتاب مردم بیشتر روستاها سعی می‌کنند از تردد در داخل روستا دوری کرده یا تنهایی بیرون نروند.

وی همچنین تصریح کرد: انتظار داریم اعتباری برای مهار و عقیم سازی این حیوانات البته با برنامه ریزی درست انجام شود و اقدامی همزمان باشد تا شهرهای اطراف شبانه سگ ها را روانه روستاهای شهرهای مجاور نکنند.

پورایمانی یادآور شد: یکی از علت‌های مهم افزایش زاد و ولد این حیوانات به تامین غذایی برمی‌گردد که در زباله‌ها جستجو می‌کنند لذا تا زمانی که وضعیت شهرها و روستاها در حوزه پسماند و زباله مدیریت نشود و شهروندان و اهالی روستاها بدون آگاهی با غذا دادن به افزایش زاد و ولد آن‌ها کمک کنند، امیدی به بهبود وضعیت فعلی نداریم.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر