امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۹
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۲/۳/۴ - ۱۱:۴۰ شناسه خبر : ۱۴۲۸۴

چگونه از شر سردردهای میگرنی خلاص شویم؟ وارش نیوز/ میگرن، یک سردرد معمولی نیست. این سردرد مستقیماً بر مغز تأثیر می‌گذارد و به همین دلیل بسیار شدید و آزاردهنده است. علائم سردردهای میگرنی معمولاً آن‌قدر شدید است که گاهی کار کردن، رانندگی و حتی صحبت کردن ر ا مختل و غیرقابل‌تحمل می‌کند اما تحقیقات نشان داده که علاوه بر دارودرمانی، راه‌های مؤثر دیگری برای کاهش دردهای میگرنی وجود دارد.

 

تخمین زده می‌شود که میگرن بیش از ۱۰ درصد از مردم را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد، اغلب در بین افراد ۲۰ تا ۵۰ ساله رخ می‌دهد و در زنان حدود ۳ برابر بیشتر از مردان شایع است. برخی افراد سردردهای میگرنی را اجتناب‌ناپذیر می‌دانند و اغلب برای درمان، متوسل به مصرف انواع قرص‌های مسکن می‌شوند اما تحقیقات نشان داده که علاوه بر دارو و سایر درمان‌های پزشکی، انواع درمان‌ها و عادات سبک زندگی وجود دارد که می‌توانید در خانه از آن‌ها برای کنترل علائم میگرن استفاده کنید:

ماساژ پوست سر

اعمال فشار بر عضلات می‌تواند به کاهش تنش و استرس که محرک‌های رایج میگرن هستند، کمک کند. ماساژ همچنین با بهبود گردش خون می‌تواند به تسکین درد کمک کند.

رعایت عادات خواب خوب- خواب زیاد یا کم می‌تواند باعث حملات میگرنی شود. برای جلوگیری از حمله یا بدتر شدن علائم میگرن، رعایت عادات خواب خوب مهم است. این شامل رفتن به رختخواب و بیدار شدن در زمان مشخص هرروز و پرهیز از صفحه‌نمایش قبل از خواب است. دراز کشیدن و چرت زدن همچنین می‌تواند به کاهش درد میگرن کمک کند.

ورزش

در هنگام تجربه حمله میگرن یا در صورت احساس ناخوشی، ورزش کردن توصیه نمی‌شود. بااین‌حال، ثابت‌شده است که ورزش در کاهش علائم و حملات میگرن مؤثر است. تمرینات سبک مانند پیاده‌روی و یوگا می‌توانند به کاهش حملات میگرن کمک کنند.

کمپرس

ثابت‌شده است که کمپرس سرد به حملات میگرنی کمک می‌کند. هنگام شروع علائم میگرن یک کمپرس سرد یا یک کیسه یخ در دسترس داشته باشید تا روی شقیقه یا گردن خود فشار دهید. برخی افراد کمپرس گرم را به سرد ترجیح می‌دهند. هنگام استفاده از کمپرس، آن‌ها را بیش از ۱۵ دقیقه روی سر و گردن خود نگذارید و در همین حالت نخوابید - انجام این کار می‌تواند خطرناک باشد.

 

هیدراتاسیون

کم‌آبی یکی از علل شایع سردرد است و تصور می‌شود که محرک حملات میگرنی باشد. همیشه آب در دسترس داشته باشید و سعی کنید روزانه هشت لیوان توصیه‌شده را بنوشید.

کم‌نور نگه‌داشتن محیط- حساسیت به نور یکی از علائم رایج میگرن است که به آن فتوفوبیا می‌گویند. کم‌نور نگه‌داشتن محل زندگی یا محل کار می‌تواند به کاهش احتمال حمله میگرنی کمک کند. همچنین می‌توانید برای کاهش حملات میگرنی از عینک آفتابی در خارج از منزل، استفاده از لامپ‌های فلورسنت با طیف نور روز و افزودن صفحه‌نمایش ضد تابش به رایانه خود استفاده کنید.

سریع‌ترین راه برای کاهش علائم میگرن چیست؟

برنامه درمانی هر کس متفاوت است، اما اگر احساس می‌کنید که حمله میگرنی درراه است یا کنترل علائم دشوار است، با راهکارهای زیر می‌توانید تا حد زیادی درد میگرنی را کاهش دهید:

به اتاق تاریک بروید

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، نورهای روشن اغلب محرک حملات میگرنی هستند. اگر سردرد شما شدید شده است یا اگر احساس می‌کنید حمله‌ای درراه است، سعی کنید اتاق تاریکی پیدا کنید که بتوانید تا زمانی که علائم یا حمله متوقف شود، استراحت کنید. مطالعات نشان داده‌اند که طیف خاصی از نور سبز می‌تواند حمله را کاهش دهد.

از محیط‌های پرسروصدا دور شوید

صداهای بلند می‌تواند باعث ایجاد یا بدتر شدن حملات میگرنی شود. اگر سروصدا باعث حمله میگرنی یا بدتر شدن علائم شده است، سعی کنید به یک مکان آرام و بدون سروصدا بروید.

 

از بوهای شدید اجتناب کنید

 اسموفوبیا، حساسیت به بوهای تند، یکی از علائم رایج میگرن است. بهتر است سعی کنید از عطرها، غذاهای تند، بنزین و بوهای شیمیایی پرهیز کنید، زیرا این عطرها می‌توانند باعث حمله میگرنی یا تشدید علائم شوند.

با مشورت پزشک، داروهای ضدالتهابی مصرف کنید

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی بدون نسخه (NSAIDs) می‌توانند به تسکین درد ناشی از علائم و حملات میگرن کمک کنند. ایبوپروفن، ناپروکسن و آسپرین مسکن‌های رایج برای میگرن هستند، اما مهم است که قبل از استفاده از این داروها با پزشک خود مشورت کنید.

دما را پایین بیاورید و بدنتان را خنک نگه‌دارید

 گرمای بیش‌ازحد می‌تواند باعث میگرن شود، بنابراین اگر درد میگرنی را تجربه می‌کنید یا احساس می‌کنید حمله‌ای درراه است، سعی کنید با کمک سیستم‌های تهویه و همچنین گرفتن دوش آب سرد دمای محیط و بدنتان را پایین نگه‌دارید.

با چه غذاها و نوشیدنی‌هایی اثرات میگرن را کاهش دهیم؟

درحالی‌که میگرن قابل‌درمان نیست اما غذاها و نوشیدنی‌های خاصی وجود دارند که اعتقاد بر این است که به کنترل علائم و کاهش اثرات میگرن کمک می‌کنند:

زنجبیل

اگر با حملات میگرنی خود حالت تهوع را تجربه می‌کنید، زنجبیل ممکن است کمی تسکین دهد. می‌توانید زنجبیل تازه، چای زنجبیل، آب‌نبات زنجبیل یا کپسول زنجبیل مصرف کنید.

 

کافئین

بسیاری از افراد مبتلا به میگرن گزارش می‌دهند که مصرف مقداری کافئین (قهوه، چای یا نوشابه) می‌تواند تسکین خفیفی را پس از وقوع حمله میگرنی ایجاد کند. سعی کنید همان مقدار کافئین را به‌طور مداوم مصرف کنید زیرا اگر ناگهان کمتر از آن بنوشید می‌تواند باعث سردردهای شدید شود.

مکمل‌های ویتامین

کمبود ویتامین اغلب علت برخی از مشکلات سلامتی است - میگرن می‌تواند یکی از آن‌ها باشد. در زیر چند ویتامین آورده شده است که افراد مبتلا به میگرن می‌توانند به رژیم غذایی خود اضافه کنند. بااین‌حال، مهم است که قبل از مصرف این مکمل‌های، با پزشک خود مشورت کنید:

منیزیم: سطوح پایین منیزیم با سردرد و حملات میگرنی مرتبط است. با پزشک خود در مورد مصرف مکمل اکسید منیزیم برای کمک به پیشگیری از میگرن صحبت کنید. منیزیم را می‌توانید در غذاهایی مانند آجیل و سبزیجات پیدا کنید.

ویتامین B۲ (ریبوفلاوین): نشان داده‌شده است که ریبوفلاوین تعداد حملات میگرنی را کاهش می‌دهد. بااین‌حال، هنوز دلیل آن مشخص نیست. شما می‌توانید ریبوفلاوین را به‌طور طبیعی در تخم‌مرغ و محصولات لبنی پیدا کنید.

 

ویتامین D: یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد که افراد مبتلا به کمبود ویتامین D روزهای بیشتری را با میگرن تجربه می‌کنند. ویتامین D به‌طور طبیعی در لبنیات و تخم‌مرغ یافت می‌شود. همچنین می‌توانید با گذراندن مدتی در زیر نور خورشید ویتامین D را جذب کنید.

آیا بوتاکس برای درمان سردرهای میگرنی مناسب است؟

چندین سال قبل، افراد مبتلا به سردردهای میگرنی بعد از انجام بوتاکس برای کاهش چین‌وچروک به پزشکان خود گزارش دادند که سردردشان بهبودیافته است؛ بنابراین پزشکان شروع به مطالعه آن به‌عنوان درمان درد میگرن کردند.

در مطالعه‌ای دیگر، تقریباً نیمی از افرادی که دو نوبت بوتاکس انجام دادند، گزارش کردند که تعداد روزهایی که در هرماه سردرد داشتند به نصف کاهش یافت. پس از پنج دور درمان، این میزان به حدود ۷۰ درصد افزایش یافت. این درمان‌ها که به‌عنوان داروهای تعدیل‌کننده عصبی شناخته می‌شوند، در سال ۲۰۱۰ توسط سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده برای درمان میگرن تائید شدند.

پزشکان معتقدند که بوتاکس برای سردرهای میگرنی مؤثر است زیرا روی پایه‌های عصبی تأثیر گذاشته و ماده شیمیایی که درد را منتقل می‌کند را مسدود می‌کند اما به خاطر داشته باشید که ممکن است چهار هفته یا بیشتر بعد از تزریق بوتاکس شاهد بهبودی در وضعیت خود باشید و ممکن است ۶ ماه کامل طول بکشد تا حداکثر اثر بوتاکس را احساس کنید.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر