امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۲
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۴۰۲/۲/۳۰ - ۱۱:۵۵ شناسه خبر : ۱۴۲۶۲

بازار اجاره مسکن در مازندران آشفته‌تر از رهن و فروش وارش نیوز- اوضاع و احوال بازار اجاره و رهن خانه‌ها در مازندران بدتر از فروش آن است و بازار مسکن برمدار گرانی می چرخد.

 حال و روز مسکن در مازندران همانند کلاف سردرگمی است که با حساب سرانگشتی و دو دوتا چهارتا سازگار نیست و دست خانواده‌های کم درآمد و محروم هر روز از مسقف آرزوها دورتر می‌شود.

توریستی و گردشگری بودن مازندران قیمت اجاره، رهن و فروش املاک را در مازندران بیش از دیگر مناطق کشور گران‌تر کرده است، چشم فروشندگان و مالکان مسکن به بازار طلا و ارز دوخته شده است و قیمت‌های آن آن لحظه‌ای بالا و بالاتر می‌رود.

بررسی نرخ مسکن در مازندران از شرق گرفته تا غربی‌ترین نقطه آن همانند نموداری رو به صعود شیب تندی دارد و هر روز بر شیب آن افزوده می‌شود. دیگر پیدا کردن خانه‌های با قیمت ناقبل زیر میلیارد در مازندران به یک رؤیا تبدیل شده و نرخ آن بسته به بالا و پایین بودن شهر در نوسان است.

قیمت هر متر مسکن در منطقه ملل ساری به متری بالای ۵۰ میلیون تومان رسیده است و در شهرهای شرقی استان نیز کمتر از متری ۲۰ میلیون تومان نمی‌توان خانه‌ای پیدا کرد. زوج‌های جوان آرزو هایشان را با طرح‌هایی نظیر مسکن ملی گره زده‌اند تا با وام و قرض بتوانند خانه‌های چند وجبی برای سقف آرزوهایشان تهیه کنند.

بازار مسکن در حالت برزخ

علیرضا برزگر نایب رئیس اتحادیه املاک ساری رشد قیمت مسکن را بی سابقه توصیف می‌کند و می‌گوید: اوضاع بازار مسکن در حال حاضر نه خوب است و نه بد.

وی  اضافه می‌کند: مشتریان به دلیل نوسان بالای قیمت نمی‌توانند مسکن مورد علاقه خود را تهیه کنند زیرا مالک امروز یک قیمت می‌گوید و فردا از فروش با قیمت دیروزی منصرف می‌شود.

بازار اجاره مسکن در مازندران آشفته‌تر از رهن و فروش

وی با بیان اینکه ملک متری ۲۵ میلیون تومان فردا متری ۳۰ میلیون تومان قیمت گذاری می‌شود و کسی نیست بگوید برچه اساسی این قیمت اعلام می‌شود. افزود: به عنوان مثال قیمت آپارتمان در منطقه ملل ساری قبل از عید متری ۴۰ میلیون تومان بود و اینک به بیش از ۵۰ میلیون تومان رسیده است و پیش فروش آن نیز متری ۴۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

برزگر با اظهار اینکه قیمت مسکن در منطقه پاسداران ساری متری ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان است، وضعیت اجاره خانه را سرسام‌آور دانست و گفت: اگر در گذشته با ۱۰۰ میلیون تومان پیش پول سه میلیون تومان اجاره می‌رفت اکنون ۲۰۰ به میلیون تومان پول پیش با ۶ میلیون تومان اجاره رسیده است.

نایب رئیس اتحادیه املاک ساری رهن یک واحد دو خوابه ۱۰۰ متری را در حال حاضر ۵۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: قیمت رهن چنین واحدی در گذشته حدود ۳۵۰ میلیون تومان بوده است.

برزگر با اشاره به اینکه اغلب خریداران ملک در ساری از شهرهای مختلف کشور نظیر تهران سمنان اصفهان و غیر است، افزود: این افراد برای تبدیل پولشان به سرمایه و جلوگیری از کاهش ارزش آن اقدام به خرید ملک و مسکن می‌کنند.

وی با بیان اینکه اقبال برای خرید زمین بیش از مسکن و آپارتمان است، گفت: می‌توان با ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان زمین‌هایی با قطعات کوچک در حاشیه شهر تهیه کرد.

نقش بنگاه‌ها در گرانی بازار مسکن / ‏‬ پارکینگ دوبله فروخته می‌شود

رئیس اتحادیه نایب رئیس اتحادیه املاک ساری نقش بنگاه‌های املاک را در گرانی مسکن بی تأثیر ندانست و گفت: به عنوان نمونه بنگاهی با فروشنده توافق می‌کند که اگر ملکش را بیش از قیمت تعیین شده فروخت آن مقدار اضافی به عنوان حق السهم بنگاه در نظر گرفته شود و شاهد آن هستیم که در یک معامله چندین برابر حق کمیسیون معامله نصیب بنگاه می‌شود.

وی با بیان اینکه که هیچ حساب و کتابی در زمینه قیمت گذاری مسکن وجود ندارد، گفت: قیمت تمام شده آپارتمان بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان تمام می‌شود اما مالکان گاه تا چند برابر آن برای فروش قیمت می‌گذارند و هیچ نظارتی در این زمینه نمی‌شود.

برزگر با اشاره به اینکه طبق قانون قیمت پارکینگ و انباری باید یک سوم قیمت آپارتمان باشد، گفت: اما انبوه‌سازان و مالکان قیمت آن را نیز معادل نرخ آپارتمان محاسبه می‌کنند و این مسئله نیز از دیگر مشکلات فراروی است.

نایب رئیس اتحادیه املاک ساری با اظهار اینکه در سند درج می‌شود آپارتمان به انضمام انباری و پارکینگ، گفت: اما فروشندگان به این مسئله توجه نمی‌کنند و برای پارکینگ انباری نیست قیمتی معادل آپارتمان طلب می‌کنند.

بازار خرید و فروش مسکن در شرق مازندران از سکه افتاد

بازار خرید و فروش مسکن در نکا و شرق استان مازندران نیز چند ماهی است که از رونق و سکه افتاده است نه خریدار رغبت و نه انبوه ساز و مالک رمقی برای ساخت و فروش دارد اینجا اوضاع مسکن راکد است.

حسین اسدی رئیس اتاق اصناف شهرستان نکا با بیان اینکه چند ماهی بازار مسکن در شهرستان از رونق افتاده است، عرضه و تقاضا را در این بازار پاشنه اصلی و آشیل معاملات دانست و گفت عرضه و تقاضا در این بازار نقش تعیین کننده‌ای دارد.

بازار اجاره مسکن در مازندران آشفته‌تر از رهن و فروش

وی   با بیان اینکه به عنوان نمونه در منطقه راه آهن که شمال شهر محسوب می‌شود نرخ فروش آپارتمان ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان آن است و در منطقه دیگر آپارتمان ۱۵ ساله ۱۰۰ متری متری ۱۳ میلیون تومان نرخ گذاری می‌شود.

وی با بیان اینکه قدرت خرید مردم پایین است و توان خرید ندارند، گفت: بازار اجاره نیز ضعیف است و قیمت‌های این بخش بسیار بالاست.

اسدی با بیان اینکه برای یک واحد ۸۰ متری ماهانه سه میلیون تومان با پیش پرداخت ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان طلب می‌شود، قیمت رهن کامل این واحدها را ۱۰۰ میلیون تومان ذکر کرد.

رئیس اتحادیه املاک شهرستان نکا با اظهار اینکه غیر بومی‌ها تقاضای بیشتری برای خرید ملک در مازندران دارند، گفت: این ناشی از آن است که قیمت ملک در مازندران ارزان‌تر از دیگر شهرهای کشور از جمله مشهد و اصفهان و تهران است و خریداران تقاضای بیشتری برای خرید دارند.

خریداران غیربومی بازار معاملات را برهم زدند

وی با عنوان اینکه حضور خریداران غیربومی معادلات بازار مسکن و در استان به هم زده است، گفت: این افراد با خرید ملک و ویلا این بازار را پرنوسان کردند و این مسئله سبب شد تا زوج‌های جوان ماها بلکه سال‌ها دربدر دنبال تهیه مسکن با قیمت مناسب باشند تا بتوانند قرار عروسی خود را به سرانجام رساند.

اسدی با بیان اینکه نکا یک شهر صنعتی و مهاجر پذیر محسوب می‌شود، افزود: در دهه ۸۰ که اوج انبوه‌سازی را شاهد بودیم، خرید مسکن در این شهر سخت بود و اکنون اوضاع سخت‌تر و بدتر شده است.

وی با بیان اینکه مسکن و خودرو باید از دستور کار خارج شود، افزود: این دو کالا به عنوان کالای لوکس و سرمایه‌ای قلمداد می‌شود در حالی که در دیگر مناطق جهان اینگونه نیست.

وی افزایش هزینه‌های ساخت و نوسان بالای قیمت‌ها را از دیگر چالش‌ها بیان کرد و گفت: هزینه‌های بالای ساخت مسکن سبب شده و بسیاری از انبوه‌سازان متضرر شوند و شاهد آن هستیم که چند انبوه ساز از گردونه خارج و یا به دلیل بدهی بالا متواری شده‌اند.

رئیس اتاق اصناف نکا درباره نقش مسکن ملی و مسکن مهر برای کاهش قیمت مسکن و افزایش امید متقاضیان برای خانه دار شدن گفت: واقعیت آن است که مسکن ملی شتاب مسکن مهر را ندارد زیرا در مسکن مهر شاهد مشوق‌ها و ارائه تسهیلات با بهره کارمزدی بودیم و شانس خانه دار شدن افراد در این طرح بیش از مسکن ملی بوده است.

وی با اظهار اینکه آزادسازی قیمت‌ها و نوسان آن تولید مسکن را گران کرده است، گفت: این مسئله سبب شد تا توان مردم برای خرید مسکن کمتر شود و دولت و حاکمیت باید در این زمینه چاره اساسی داشته باشد.

طبق برنامه دولت طی چهارسال باید ۱۵۵ هزار واحد مسکن در استان مازندران احداث و تحویل شود و طی دو سال گذشته به رغم تلاش‌های صورت گرفته بیش از ۱۰ هزار واحد اجرایی و عملیاتی شد و به نظر می‌رود روند کند اجرای این طرح نمی‌تواند نیاز متقاضیان مسکن را در استان برآورده و بازار پرنوسان اجاره و فروش را آرام کند و طرحی نو برای درمان دردهای کهنه بازار مسکن لازم است.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر