امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۴۰۲/۲/۱۲ - ۱۸:۰۹ شناسه خبر : ۱۴۲۲۵
سرپرست دامپزشکی مازندران:
تب کریمه کنگو در مازندران شیوع یافت وارش نیوز- سرپرست دامپزشکی مازندران با اشاره به شیوع تب کریمه کنگو در استان از مردم خواست از خرید گوشت قرمز فاقد مهر کشتارگاهی و تاریخ کشتار خودداری کنند.

حمزه آقاپور کاظمی از شیوع بیماری تب کریمه کنگو در مازندران خبر داد و با اشاره به مشخصات، علائم و راهکارهای مقابله با بیماری گفت: مردم در خرید گوشت قرمز از قصابی‌ها حتماً به مهر و تگ کشتارگاهی دقت و از خرید گوشت قرمز فاقد مهر کشتارگاهی و تاریخ کشتار خودداری کنند.

حمزه آقاپور کاظمی از شیوع تب کریمه کنگو در مازندران خبر داد و گفت: بیماری «سی‌سی‌اچ‌اف» بیماری تب‌دار و خونریزی‌دهنده است که از طریق گزش کنه آلوده یا تماس با خون و ترشحات انسان و دام آلوده منتقل می‌شود. آمار مرگ و میر این بیماری در انسان بالا و در دام، تنها به صورت تب بسیار خفیفی و بدون علائم مرگ‌ومیر مشاهده شده‌است.

آقاپور کاظمی با بیان اینکه نخستین بار عامل بیماری از خون بیماران در مرحله بروز تب و همچنین از کنه «هیالوما» جدا شد، گفت: بیش از ۱۸ نوع ویروس در انسان تب خونریزی‌دهنده ایجاد می‌کنند که تمامی آنها از خانواده «آر اِن آ ویروس» هستند.

این مسئول درباره مخازن جانوری بیماری در طبیعت گفت: مخزن بیماری در طبیعت اصولاً کنه‌ها هستند اما حیواناتی مانند گاو، بز، خرگوش صحرایی، گوسفند، جوجه‌تیغی و جوندگانی مانند موش نیز می‌توانند منشأ این بیماری باشند.

وی افزود: انواع پرندگان غیر از شترمرغ در برابر این بیماری مقاوم هستند اما می‌توانند به عنوان ناقلان مکانیکی آن مطرح و سبب اپیدمی بیماری شوند.

سرپرست اداره‌کل دامپزشکی مازندران خاستگاه بیماری را کریمه اوکراین خواند و گفت: نخستین بار در سال ۱۹۴۴ اپیدمیولوژی این بیماری در کریمه اوکراین تحت‌عنوان تب خونریزی‌دهنده اعلام و در سال ۱۳۹۶، بیماری از طریق افغانستان و پاکستان وارد ایران و در بخش‌هایی از کشور ما شایع شد.

حمزه‌پور کاظمی اظهار کرد: دوره نقاهت بیماری با کمرنگ شدن ضایعات پوستی از روز دهم اتفاق می‌افتد که نشانگر روند تدریجی بیماری است. بیشتر بیماران در هفته سوم تا ششم پس از شروع بیماری و پس از طبیعی شدن شاخص خونی و آزمایش ادرار مرخص می‌شوند. مشخصه دوره نقاهت این بیماری طولانی بودن آن همراه با ضعف بوده که ممکن است تا یک ماه باقی بماند.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر