امروز : چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۸
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۱/۱۰/۳ - ۱۲:۲۲ شناسه خبر : ۱۳۸۶۶

۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های مدیریت بحران در مازندران هزینه شد وارش نیوز - مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران از افتتاح چند طرح عمرانی در هفته ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی در این استان خبر داد و گفت: برای اجرای طرح‌های مدیریت بحران و مقابله با بلایای طبیعی ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

 

حسینعلی محمدی ساخت دیوار حفاظتی در شهر زیرآب، ثبت نقاط لغزشی و رانشی زمین در چندین نقطه از جمله در مناطق گلندرود نور و مقاوم سازی سازه‌ها را از مهم‌ترین طرح های عمرانی مقابله با مدیریت بحران ذکرکرد که در هفته ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی در این استان افتتاح و بهره‌برداری می‌شود.

پنجم دیماه سالروز زلزله بم به عنوان روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی و تا ۱۱ این ماه نیز به عنوان هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی نامگذاری شده است.

وی توجه به قوانین، آموزش و فرهنگ‌سازی در بین مردم در زمینه ساخت و ساز مجاز و مقابله با سوانح و بلایای طبیعی را یک ضرورت جدی عنوان کرد و اظهار داشت: در هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی، ویژه برنامه‌هایی با هدف ارتقای فرهنگ ایمنی مردم تهیه تدارک دیده شده است که به مرور در سطح استان عملیاتی و اجرا می‌شود.

وی برپایی همایش و نشست تخصصی مدیریت بحران و راهکارهای مقابله با بلایای طبیعی و کاهش خسارت‌های ناشی از آن و همچنین تجلیل از فعالان حوزه مقابله با بحران را از جمله برنامه‌های تدارک دیده شده در هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی عنوان کرد که در شهرهای مختلف مازندران برگزار خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران مازندران از برپایی نشست تخصصی در ارتباط با وضعیت سیلزدگان چالوس در روز گذشته در این شهرستان خبرداد و گفت که با توجه به فرارسیدن فصل سرما مردم سیلزده این شهرستان نیاز مبرمی به وسایل گرمایشی دارند که با تمهیدات صورت گرفته نسبت به اعزام چند خودروی نیسان حامل وسایل گرمایشی به این مناطق اقدام خواهد شد.

بامداد جمعه هفتم مرداد ماه امسال براثر بارندگی رگباری و طغیانی شدن رودخانه ها سیلی در روستاهای بخش مرزن آباد چالوس جاری شد و خسارت های جبران ناپذیری به زندگی مردم و نیز زیرساخت ها از جمله راه های ارتباطی ، شبکه های برق رسانی ،آبرسانی ، تلفن و مخابرات وارد کرد و این حادثه ، علاوه بر تخریب کامل دو روستا، باعث انسداد جاده چالوس - کرج محدوده کندوان شد و همچنین ارتباط حدود ۲۴ روستا با شهر مرزن آباد را نیز طی ۲۴ ساعت قطع کرد.

در حادثه سیل چالوس بنای ۵۶ واحد مسکونی به طور کامل تخریب شد و حدود ۲۶۳ واحد مسکونی از ۱۰ تا بیش از ۵۰ درصد خسارت دید. کارشناس میزان خسارت نهایی ناشی از خرابی های به بار آمده ناشی از سیل در بخش مرزن آباد چالوس را یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده اند.

محمدی، تعیین اهداف کاهش اثرات، شناخت خطرات بالفعل و بالقوه تهدیدکننده، تعیین اولویت ها در هر دوره برای فعالیت های کاهش اثرات، تعیین شاخص ها و معیارهای کاهش اثرات در اولویت های یاد شده، شناسایی موانع در راه انجام پروژه های کاهش اثرات و تلاش در رفع این موانع، تحقیق در مورد قوانین مورد نیاز برای تسهیل و اجرای پروژه های کاهش اثرات، تحقیق مداوم و کسب آخرین اطلاعات و تجارب در زمینه کاهش اثرات و تطبیق آن ها با شرایط موجود، نصب علائم مربوط به شرایط اضطراری، بازرسی و ارزیابی از ساختمان ها به منظور رفع عیوب و استحکام بخشی، بازرسی و ارزیابی مداوم از تجهیزات بهداشتی، ایمنی و زیست محیطی و بالا بردن سطح آگاهی عمومی افراد در مورد فعالیت های کاهش اثرات و ضرورت و فواید آن و ایجاد بستر فرهنگی مناسب برای اجرای پروژه های کاهش اثرات را از مهمترین عوامل در مدیریت بحران و پیشگیری و کاهش اثرات بلایای طبیعی عنوان کرد.

وی گفت: با توجه به اجتناب ناپذیر بودن بلایای طبیعی، آموزش به مردم در ارتباط با نحوه مواجه با چنین بلایایی اهمیت فراوانی دارد و دستگاه های مرتبط از جمله وزارت بهداشت، هلال احمر، بهزیستی، آموزش و پرورش، دانشگاه ها و سایر دستگاه ها باید در طول سال آموزش نحوه مقابله با این بلایا را در دستور کار قرار دهند.
به گفته محمدی منوط کردن این مقوله به یک هفته در طول سال نمی تواند اثربخشی زیادی داشته باشد و از آنجایی که بلایای طبیعی در طول سال ممکن است اتفاق بیافتد از این رو هرچه میزان آمادگی مردم در مواجهه با بروز حوادث افزایش یابد به طور قطع به همان میزان نیز در کاهش خسارات جانی و مادی نقش بسیار موثری دارد.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر