امروز : پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۵
سرویس : فرهنگ و هنر زمان :   ۱۴۰۱/۸/۱۴ - ۱۴:۰۲ شناسه خبر : ۱۳۵۸۰
استاندار مازندران:
انتخاب روز ملی علویان هدیه دولت سیزدهم به مازندرانی‌هاست وارش نیوز- استاندار مازندران گفت: انتخاب روز ملی مازندران در تقویم رسمی کشور به عنوان هدیه دولت سیزدهم به اهالی این خطه شمال است که باید قدر آن را دانست.

  سید محمود حسینی پور روز شنبه در همایش روز ملی مازندران در روستای صالحان بخش کجور نوشهر تاکید کرد : این همایش ملی باید هر سال بهتر از سال قبل، منظم تر و پرجمعیت تر و باشکوهتر  برگزار شود.

وی اظهارداشت: این روز بزرگ که در تقویم جمهوری اسلامی به عنوان روز علویان ثبت شد و در ۱۲ قرن قبل پیشینیان ما در این منطقه حکومتی تشکیل دادند که با پیشنهاد امامزاده کیا سلطان از شخصیت بزرگ شهر ری به این منطقه دعوت شد و باعث تشکیل حکومت علویان برای نخستین بار شد که در آن زمان این منطقه به عنوان رویان مطرح بود تمام شرق و غرب مازندران توسط سپاه وی فتح شده بود.
به گفته وی حکومت علویان برای نخستین بار در این منطقه رویان و کجور تشکیل شد.
استاندار مازندران تصریح کرد : ولی باید بدانیم در طول تاریخ این حکومتی که در این نقطه بنام حکومت علویان تشکیل شد مازندان را به کجا رساند، مازندران تاریخ قبل از اسلام هم تاریخ بزرگی است و نقش موثر و بزرگی در حکومت داری گذشته داشت ولی بعد از اسلام در تمامی عرصه های مختلف اسلامی نقش منحصر بفردی داشته است.
حسینی پور گفت: مازندران در شکل گیری نظام اسلامی، یاورانی چون امام راحل داشت که در حوزه علمای بزرگ اسلام توانستند مردم را همزمان با انقلابی که از سال ۴۲ امام انقلاب را شروع کرد این مردم را تحت فرمان امام قرار دهند.
وی خاطرنشان کرد: مازندران در پیروزی انقلاب اسلامی و در دفاع مقدس شهر چالوس قدمگاه هزاران شهید و رزمندگان بود و در بخش کجور شهدای بزرگی تقدیم انقلاب اسلامی شد
و همچنین در جبهه مقاومت در روستای صالحان شهید بزرگی تقدیم شد.
وی اضافه کرد: امروز مازندران ۱۲ درصد سبد غذایی کشور را در اختیار دارد و بالای ۱۴ محصول به عنوان رتبه برتر کشور در این استان تولید می شود، مقام نخست تولید کشاورزی کشور را دارد و با سه بندر مهم و مسیر منطقه اوراسیا را دارد و هم مرزی با چند کشور بزرگ شرایط ویژه ای را برای استان شمالی ترسیم کرده است.
استاندار مازندران بیان کرد : وقتی که ۱۲ قرن قبل در این منطقه صالحان حکومت علویان تشکیل می شود آیا الان وضعیت مازندران متناسب با موارد اشاره شده است ؟ متاسفانه با وجود تلاش های زیادی که شد ما هنوز فاصله زیادی با مازندانی که باید داشته باشیم داریم.
حسینی پور با اشاره به میمنت روز علویان و منطقه کجور به عنوان پایگاه علویان تصریح کرد : این امامزاده(کیا) و محوطه باید برای برگزاری مراسم به عنوان افتخار و این منطقه مقدس متاسفانه مورد بی مهری قرار گرفته باید احیا شود.
وی تصریح کرد: منطقه کجور با داشتن بهترین طبیعت و مردم ولایی باید توجه ویژه و موانع آن برداشته شود تا سرمایه گذاری بشود چرا که به لحاظ کشاورزی و گردشگری و طبیعی بهترین منطقه است و باید ظرفیت های آن احیا شود.
استاندار مازندران ادامه داد : باید شهرک کشاورزی در این منطقه ایجاد شود در قالب تعاونی با امکانات و تسهیلات موجب بازگشت جوانان بشویم تا عقب ماندگی کجور برطرف شود.

باید فرهنگ مازندران از مظلومیت خارج شود

نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی در همایش ملی گفت: بیعت مردم این خطه  با ائمه اطهار بیش از ۱۲ قرن می گذرد که بیانگر عجین شدن عشق آنها به اهل بیت (ع) است. 
محمدعلی محسنی اظهارداشت: بایستی فرهنگ استان مازندران و کشور از مظلومیت خارج شود.
وی با اشاره به برگزاری جلسه استاندار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفته آینده از وی خواست تا در راستای حفظ فرهنگ غنی تاریخی و دینی ملی مردم این خطه تدبیر شود.

در این همایش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماری از مسوولان استانی و شهرستانی حضور داشتند.

حرکت کاروان نمادین ورود داعی کبیر به محل ورودی روستای صالحان کجور نوشهر با حضور شرکت کنندگان از جمله برنامه های جنبی این همایش استانی بود.

روز ۱۴ آبان که با پیگیری‌های فرهنگ‌دوستان استان امسال در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران ثبت شد، فرصتی ارزشمند برای حفظ ارزش‌ها و شناساندن زبان، لباس، آداب و رسوم دیار علویان به هموطنان با گفتمان‌سازی و برگزاری آیین‌های متنوع است.

مازندران یا همان تبرستان از دیرباز بنام دیار علویان نامیده شده چرا که این منطقه عشق و علاقه خود را به خاندان عصمت و طهارت (ع) ثابت کرده و بیش از یک هزار و ۱۷۰ سال محبت به این خاندان در وجود مردمان غیورش نقش بسته است.

۱۴ آبان روز مازندران یادآور حضور علویون در این دیار سبز است و مردمان این منطقه در سال ۲۵۰هجری قمری اولین حکومت شیعی جهان را تشکیل دادند. این قوم در روز خجسته عید سعید فطر ۲۵۰ هجری قمری در مسجد جامع کجور نماز عید را به امامت حسن بن زید علوی برگزار کردند و با برپایی این نماز سنگ بنای نخستین حکومت شیعی در جهان را بنیان نهادند.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر