امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۵
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۴۰۱/۷/۱۲ - ۱۰:۲۶ شناسه خبر : ۱۳۳۵۷

مرغ با نرخ مصوب وجود ندارد وارش نیوز- فراوانی مرغ هم در مازندران نتوانست جلوی گرانی لجام گسیخته و دلال بازی در این صنعت را بگیرد و قیمت آن در این استان خط قرمزها را رد کرده است.

به گزارش وارش نیوز به نقل از مهر،  ۱۱ درصد گوشت سفید کشور در دو هزار و ۴۰۰ مرغداری مازندران تولید می‌شود و با آنکه این استان وفور تولید دارد اما نرخ این کالا همواره دارای نوسان و التهاب است.

حدود چهار ماهی است که نرخ مصوب مرغ ۵۹ هزار تومان تعیین شده است و طی ماه اول کیلویی ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان نرخ‌های فروش کمتر از مصوبه بود و از ماه قبل هر روز قیمت‌ها جابجا و بالاتر از نرخ تعیین شده عرضه می‌شود.

طی روزهای اخیر التهاب در بازار مرغ مازندران به اوج رسید و مسئولان و فروشندگان پای دلال‌ها را در این مسئله دخیل می‌دانند و مردم همچنان ضعف نظارت‌ها و نبود برنامه درست را مسئله اصلی قلمداد می‌کنند.

قیمت مرغ در هفته جاری بین ۶۷ تا ۶۸ هزار تومان در شهرهای مختلف از جمله ساری گزارش شده و التهاب در این بازار دست مصرف کننده را از مرغ کوتاه کرده است. سایر فرآورده‌های مرغ از جمله ران ۷۲ هزار تومان، بال ۷۸ هزار تومان در بازار مرغ به فروش می‌رسد.

مرغ با نرخ مصوب وجود ندارد

گرانی مرغ در همه جای مازندران وجود دارد و مختص این شهر و آن شهر نیست، یک کارمند که مشغول خرید از مرغ در فروشگاهی در ساری بود در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه نرخ مصوب مرغ ۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان است، گفت: مرغ با قیمت مصوب را در بازار و فروشگاه‌ها نمی‌توان تهیه کرد.

 

وی که خود را اسدی معرفی کرد، نرخ روز مرغ را در فروشگاه‌های ساری بین ۶۷ تا ۶۸ هزار تومان اعلام کرد و گفت: ثبات قیمتی وجود ندارد و هر لحظه نرخ‌ها جابجا می‌شود.

یک بانوی ساروی که مشغول خرید مرغ از فروشگاهی در خیابان فرهنگ بود، با اظهار اینکه انتظار داشتیم با اصلاح قیمت‌ها، فرایند قیمت‌ها به نفع مصرف کننده باشد، گفت: هر روز نرخ‌ها جابجا و هر ماه تعداد مرغ در سبد خانوارها کاسته می‌شود.

وی واسطه گری را دلیل گرانی‌های اقلام و اجناس بیان کرد و گفت: طی ماه‌های قبل ماهانه سه تا چهار مرغ خریداری می‌کردیم که اکنون به کمتر از این میزان رسیده زیرا قیمت‌ها افزایش یافته است.

طی ماه‌های قبل ماهانه سه تا چهار مرغ خریداری می‌کردیم که اکنون به کمتر از این میزان رسیده است زیرا قیمت‌ها افزایش یافته است

این بانو با بیان اینکه این گرانی سبب شده تا دست ما از اقلام کوتاه شود، خواستار نظارت بیشتر مسئولان امر شد و گفت: مرغ در برخی روزها به مرز ۷۰ هزار تومان می‌رسد و این سبب شده که حتی نتوانیم فرآورده‌های مرغ نظیر سنگدان، جگر و خریداری کنیم.

فروشنده‌ها هم روایت خودشان را از گرانی در بازار آشفته مرغ دارند و معتقد هستند عرضه مرغ به آنها بالاتر از نرخ مصوب است و دلال‌ها در این زمینه نقش بازی می‌کنند. موسوی یک فروشنده مرغ در ساری با اشاره به اینکه نرخ مرغ ثبات ندارد، گفت: مرغ تا در فروشگاه برسد بیش از قیمت تمام شده هزینه دربردارد و نمی‌دانیم چه قیمتی به مشتری عرضه کنیم.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به هزینه‌های سرسام آور حمل و نقل و غیره گفت: ما فروشندگان خرد نیز از کار مرغداری‌ها سر در نمی‌آوریم و قیمت ثابتی به ما اعلام نمی‌شود.

وی با اظهار اینکه مسئولان به جای آنکه فروشنده خرد را تعزیر کنند، نظارت را از بالا و مرغداری‌ها تشدید کنند تا قیمت مرغ گران تمام نشود.

این فروشنده با بیان اینکه وقتی مرغ را به قیمت ۶۲ تا ۶۴ هزار تومان خریداری می‌کنیم، چقدر باید به مردم بفروشیم، گفت: واسطه گری سبب افزایش قیمت‌ها شده است.

پای جوجه‌های یک روزه در میان است

فروشندگان نیز پای دلالان را در بازار مرغ مؤثر می‌دانند و مطرح کردند این افراد اجازه نمی‌دهند قیمت‌ها راکد بماند و کمبود مرغ زنده را از جمله دلایل قیمت‌ها بیان می‌کنند. تولیدکنندگان نیز پای جوجه و هزینه‌های حمل و نقل و تولید را وسط می کشند و اعتقاد دارند با جوجه ۱۸ هزار تومانی، تولید مرغ با قیمت کنونی جز ضرر عایدی دیگری ندارد.

عطاء الله حسن زاده مدیرعامل اتحادیه مرغداران نیز التهاب در بازار مرغ را ناشی از بالا بودن هزینه‌های تولید ذکر کرد و گفت: قیمت هر کیلوگرم مرغ در مرغداری‌ها ۴۲ هزار تومان است و با این حال حال از تعاونی‌ها خواستیم اگر قیمت تمام شده بالای نرخ مصوب به عرضه آن با قیمت پایین‌تر برای حمایت از مصرف کننده اقدام کنند.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هدف ما این است که مصرف کننده آسیب نبیند، گفت: قیمت جوجه یک روزه به ۱۸ هزار تومان رسید، و مرغداران به دلیل هزینه‌های سربار دچار آسیب شدند.

وی با اظهار اینکه هزینه تولید هر قطعه مرغ ۴۲ تا ۴۳ هزار تومان است، گفت: در مردادماه مرغداران ۱۰ هزار تومان برای تولید ضرر کردند.

حسن زاده با اشاره به اینکه در زمینه ذخیره سازی مرغ وضعیت خوبی داریم، گفت: باید به گونه‌ای مدیریت کنیم تا تولیدکننده و مصرف کننده ضرر نکند و جوجه ۱۸ هزار تومانی در وضعیت فعلی توجیه پذیر نیست.

وی تقاضای جوجه یک روزه را ۱۶۰ میلیون قطعه بیان کرد و گفت: میزان تولید و جوجه ریزی ۱۰۰ میلیون قطعه است و افزایش تقاضا، هزینه‌ها را رشد می‌دهد.

روزانه ۳۰۰ تن مرغ توزیع می‌شود

در حالی که بازار مرغ ملتهب و پرنوسان است، متولیان تنظیم بازار بر این عقیده هستند که مشکلی در بازار وجود ندارد و التهاب کار واسطه‌ها و سودجویان است. محمد جعفری معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه روزانه ۳۰۰ تن مرغ تازه در استان توزیع می‌شود، افزود: این میزان برای مصارف مردم در تمام شهرها توزیع می‌شود.

وی با اظهار اینکه ۲۰۰ تن مرغ تازه نیز برای مصارف مردم تهران به میادین بهمن و غیره ارسال می‌شود، گفت: ذخیره مرغ منجمد در استان مناسب و طی چند روز ۲۰۰ تن مرغ منجمد طی چند روز توزیع شده است.

وی درباره نوسانات قیمتی با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها در حال کنترل و نزدیک شدن به قیمت مصوب است، گفت: همه فروشندگان موظف هستند مرغ را به قیمت مصوب عرضه کنند و مردم تخلفات را به سامانه ۱۲۴ اطلاع دهند.

عبور مرغ از خط قرمزها در مازندران/ پای دلالان در میان است

جعفری با اشاره به جوجه ریزی مناسب صورت گرفته طی مرداد و شهریور گفت: مشکلی در کمبود مرغ نداریم و مردم نگران تأمین مرغ نباشند زیرا ۱۲ هزار تن مرغ منجمد طی شش ماه اول سال از مرغداران خریداری کردیم و ذخیره سازی مناسب است.

وی با اظهار اینکه برخی مرغداران مرغ زنده را با نرخ بالاتر از قیمت مصوبه فروختند، افزود: این متخلفان به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی مازندران تاکید کرد به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم سودجویان بازار مرغ را تحت شعاع قرار دهند.

مازندران رتبه برتر تولید مرغ کشور را دارد و سال گذشته ۲۸۵ هزار تن گوشت مرغ در مازندران تولید شد و طبق آمارهای جهاد کشاورزی طی شش ماهه نخست امسال ۷۹ میلیون قطعه جوجه ریزی در استان انجام شده که در مدت مشابه سال قبل ۷۲.۶ میلیون قطعه بود. حسن عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اظهار اینکه مازندران ۱۱ درصد گوشت مرغ و ۳۸ درصد جوجه یک روزه کشور را تولید می‌کند، افزود: مازندران در تولید مرغ و جوجه ریزی از میانگین کشوری جلوتر است و تاکنون ۱۲ هزار تن مرغ منجمد در سردخانه‌های استان ذخیره شده است.

مازندران در تولید مرغ و جوجه ریزی از میانگین کشوری جلوتر است و تاکنون ۱۲ هزار تن مرغ منجمد در سردخانه‌های استان ذخیره شده است

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن گوشت مرغ در مازندران مصرف و حدود ۱۵۰ تن به تهران ارسال می‌شود، هیچ محدودیتی برای توزیع گوشت منجمد در استان نداریم و به قیمت ۴۸ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

عنایتی در عین حال تصریح کرد: هیچ کسری در تولید مرغ نداریم و جوجه ریزی مناسبی داریم و مازاد جوجه ریزی هم داریم و بی نظمی در بازار و افزایش قیمت مرغ به دلیل فعالیت دلالان و واسطه‌ها است.

وی با بیان اینکه قیمت مصوب مرغ گرم ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان است و توزیع بالاتر از این قیمت تخلف است و با متخلفان برخورد خواهد شد، گفت: اجازه نخواهیم داد چند نفر دلال و واسطه بخواهند بازار و تولید مرغ استان و کشور را بهم بزنند و به گونه‌ای با متخلفان برخورد خواهد شد که زمینه تلاطم بازار از بین برود.

اگرچه مرغ در بازار مازندران وفور و فراوان است اما ناآرامی در این بازار موج می‌زند و نرخ آن برخلاف تابلوهای بورس همیشه سبز است و سیر صعودی دارد.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر