امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۵
سرویس : فرهنگ و هنر زمان :   ۱۴۰۰/۸/۲۰ - ۰۷:۲۸ شناسه خبر : ۱۱۹۵۹
کارشناس ارشد فقه و حقوق؛
وجود حقوق دینی و اعتقادی در شکار حیوانات حجت الاسلام غلامرضا آقاجانی در گفت وگو با وارش، با اشاره به اینکه در کنار حقوق قانونی، یک حقوق دینی و اعتقادی وجود دارد، اظهار کرد: آنچیزی که امروزه در حقوق اسلامی مطرح است تلفیقی از حقوقی است که هم در قالب اندیشه های بشر و هم دین و دستورات خدا شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه در دیدگاه خداوند و دین برای تمام مخلوقات عالم حد و مرزی تعریف می شود که برای مخلوقات بسیار حائز اهمیت است تا آن مخلوق بتواند سیر تعریف شده حیات خود را سپری کند، افزود: وقتی گفته می شود ناحقی در حق یک مخلوق شکل گرفت یعنی اینکه یک چیزی وارد فضای حقوقی ان مخلوق شد که بخشی از آنچه که به عنوان حوزه استحفاظی آن مخلوق تعریف شده بود از وی گرفته می شود که به آن ناحقی در حق آن مخلوق گفته می شود.
این کارشناس ارشد فقه و حقوق ، با بیان اینکه  تعریف مخلوقات عالم، دانی به عالی است یعنی مخلوقی برای مخلوق دیگر است، گفت: انسان موجودی است  که به صراحت آیات قرآن، نسبت به همه مخلوقات  تسلط دارد، یعنی هدف از خلقت، انسان است ودر واقع این انسان روح عالم خلقت است.
حجت الاسلام آقاجانی ادامه داد: اینکه انسان نیازمندی های خود را با مخلوقات حول محور خود پیش ببرد، حقی در اختیار انسان است، یعنی می تواند از مخلوقات اطراف خود برای زندگی بهتر و سیر صعودی استفاده کند.
وی به این سوال پرداخت که یک انسان تا چه اندازه می تواند وارد حوزه استحفاظی مخلوقات دیگر برای سیر صعودی حیات خود شود.
این کارشناس ارشد فقه و حقوق، حق و ناحقی و حقوق مخلوقات را در پاسخ به پرسش مطرح شده بیان کرد و یادآور شد: اعتقاد بر این داریم همه مخلوقات عالم به عنوان مخلوق خدا برای خودشان سیری از حیات و حد و مرزی دارند و باید مرزها و حد آنها رعایت شود.
حجت الاسلام آقاجانی، آثار ظلم به سایر موجودات را از سوی انسان هم در این عالم و هم در آخرت نمایان دانست و گفت: اگر به این مخلوق از سوی انسان ظلمی شود باید پاسخگو باشد،زیرا آثار وضعی ظلم به این مخلوقات هم در این عالم و هم در اخرت انسان را گرفتار می کند.
وی با اشاره به چند مثال عینی در خصوص ظلم به این مخلوقات اززمان پیامبر تاکنون و آثار آن در این عالم، ابراز کرد: اعتقاد بر این است مخلوقات عالم صاحب دارند و ظلم به آنها و همچنین دستگیری از آنها در انسانها تاثیرگذار است.
این کارشناس ارشد فقه و حقوق به برخی نگاههای اشتباه در خصوص عدم استفاده از گوشت برخی حیوانات مانند گوسفند اشاره کرد و گفت: درجاتی که ما برای مخلوقات قائل هستیم و باید گفت این مخلوق پائین تر برای اینکه فدای مخلوق بالاتر از خود شود لذت می برد، همانند پرنده و یا گوسفندی که سربریده می شود آن مخلوق هم از اینکه فدای انسان می شود لذت می برد.
حجت الاسلام آقاجانی خاطر نشان کرد: این فدا شدن و این سوق دادن به سمت تعالی، دلیل بر این نیست که حد و مرزهای آن رعایت نشود و حقوق اینجا تعریف می شود.
*کشتار دسته جمعی هر مخلوقی گناه است
وی با تاکید براینکه کشتار دسته جمعی هر مخلوقی گناه است، افزود: خارج از نیاز، ظلم به مخلوق براساس دلخواهی و خراب کردن لانه یک مخلوق بدون دلیل حرام و گناه است.
این کارشناس ارشد فقه و حقوق با اشاره به شکار پرندگان اظهار کرد: اگر کشتار اینگونه حیوانات خارج از نیاز و براساس دل خواستن باشد حرام است.
حجت الاسلام آقاجانی  با ابراز تاسف از اینکه نگاه امروزی به برخی موضوعات احساسی است، اظهار کرد: سالیان سال است که پرندگان مهاجر به مازندران و بخصوص منطقه فریدونکنار مهاجرت می کنند و مردم منطقه تعدادی از این پرندگان را شکار می کنند اما متاسفانه نگاههای افراطی و تفریطی به این موضوع وجود دارد.
وی با بیان اینکه عده ای در این میان آنرا نفی و عده ای نیز تائید می کنند،افزود:  نیاز این نیست که هزار پرنده در یک شکار گرفته شود  و سرمایه هنگفتی از قِبَل آن ایجاد شود و این سرمایه داری نیست.
این کارشناس ارشد فقه و حقوق، با تاکید بر اینکه شکار یکی دو پرنده برای خورد و خوراک اشکالی ندارد اما اینکه هزار پرنده شکار شود و بعد به فروش برسد ظلم بزرگی است و جنایت محسوب می شود.
حجت الاسلام آقاجانی با تاکید بر تفکیک این دو موضوع، گفت: دولت باید جلوی افرادی را که با شکار بی رویه و از روی جمع کردن سرمایه اقدام به کشتار هزاران پرنده می کنند بگیرد و با شناسایی آنها، برخورد مناسب داشته باشد تا این ظلم برداشته شود.

پ/

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر