امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۵
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۰/۸/۴ - ۱۱:۵۸ شناسه خبر : ۱۱۷۱۱
پرونده ویژه وارش/
از خوبی‌های زلزله چه می‌دانید؟ تا اسمی از زلزله یا زمین‌لرزه به وسط می‌آید، ناخودآگاه، ذهن ها به سوی خرابی و مرگ و میر می‌رود، موضوعی که به دلیل وقوع خسارت‌های سنگین در مازندران و کشور، برای تمامی مسئولان باید قابل اهمیت باشد، اما در این میان، اگر بدانید که زلزله مزایایی دارد، شاید تعجب کنید.

سید رمضان موسوی در گفت وگو با وارش، با بیان اینکه زلزله در ایران یکی از مهم ترین بلایای طبیعی است، اظهار کرد: از میلیون ها سال قبل صفحه ایران از چند جهت تحت فشار است و این فشارها سبب شکستگی و گسل خوردگی های متعدد است و ادامه این فشارها سبب تجمع انرژی در امتداد صفحات شکستگی که همان گسل های فعال ایران است می شود.

وی ایران را یکی از مناطق فعال لرزه خیزی و وقوع زلزله در جهان دانست و گفت: این فعال بودن مزایای زیادی دارد که می تواند خروج انرژی، بیرون زدگی کانی ها و مواد معدنی باشد و امروزه ثابت شده است که در مناطق اطراف گسل های فعال به خاطر خروج انرژی از درون زمین به بیرون، میزان چگالی و تراکم گازهای خطرناک رادیو اکتیوی نظیر اورانیوم و رادون بسیار کم و هوای اطراف مناطق گسلی یک اتمسفرتازه و خوبی است.

موسوی با تاکید بر اینکه گسل ها عامل مهمی در دریافت انرژی از زمین و پر انرژی بودن موجودات و اجزای سرزمینی و هوای تازه هستند، افزود: یکی از دلایل خلق تمدن در سرزمین کهن ایران همین موضوع زمین شناسی، گسل های فعال و بیرون زدگی های سنگی است و یکی از دلایل تنوع خاکشناسی و پوشش گیاهی نیز موضوع زمین شناسی محسوب می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با بیان اینکه از مجموع 45 بلای طبیعی، 30 تا 35 تای آن در ایران اتفاق می افتد، تصریح کرد: استانهای شمالی کشور به ویژه مازندران و سلسله جبال البرز سرزمینی پر از انرژی های فعال، پویا و دارای گسل های فعال و تولید کننده زلزله است،  بنابراین در تاریخ زمین شناسی مازندران وقوع زلزله با ریشتر و بزرگی های مختلف ثبت شده است.

موسوی با اشاره به اینکه زلزله مانند بسیاری از پدیده های طبیعی دیگر دارای رفتار و عملکرد دوره ای است و با گذشت زمان و به صورت انفجار آزاد می شود، تصریح کرد: گسل های فعال مازندران و البرز مرکزی نظیر گسل های خزری ، دشت خزر ، البرز و شمال البرز در امتداد روند تقریبی شرقی غربی دارای فعالیت و حرکت هستند.

وی با بیان اینکه گسل البرز و مازندران آبستن تخلیه انرژی است، ادامه داد: زمان خروج و تخلیه انرژی آنها به صورت زمین لرزه بروز پیدا می کند.

*اهمیت اقدامات موثر در کاهش زلزله حین و بعد از زلزله

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با ابراز تاسف از اینکه مدیریت راه ، ادارات کل بحران ، استانداری و فرمانداری ها از این موضوع مهم غافل هستند، بیان کرد: مطالعه پروژه ها و تدوین راهکارها  در کاهش خسارات حین و بعد از زلزله بسیار مهم است که باید انجام شود.

موسوی گفت: هزینه های زیادی بابت گسترش و تعریض جاده هراز و کندوان چالوس شده است و از نظر ما متخصصان زمین این نقاط آبستن مخاطرات زیادی است.

وی با تاکید براینکه مردم باید آماده باشند و آموزش لازم در مواجه با زلزله را ببییند، خاطر نشان کرد: در مسیر این جاده ها باید نقاطی برای جانمایی پناهگاه در نظر گرفته شود و سازه های مهار ایجاد شود.

پ/

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر