امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۲
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۴۰۰/۸/۱ - ۰۹:۵۳ شناسه خبر : ۱۱۶۷۲
پرونده ویژه وارش/ مازندران دیگر تحمل برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی را ندارد؛
خطر فرونشست در مازندران جدی‌تر از همیشه! بسیاری از کارشناسان معتقدند در کنار تمام مشکلاتی که خشکسالی و آسیب به سفره‌های زیرزمینی ایجاد شدهف باید بیش از هر چیز به موضوع فرونشست توجه کرد، موضوعی که می‌تواند مستقیما با جان انسان‌ها در ارتباط باشد و کوتاهی در این امر، خطرهای جبران ناپذیری را ایجاد کند.

فرونشست زمین، تنها به اراضی خشک و مرکزی کشور محسوب نمی‌شود، حتی در استان‌های شمالی کشور به ویژه مازندران نیز، این خطر، مردم را تهدید می‌کند به گونه‌ای که چندی پیش کارشناسان اعلام کردند که دیر یا زود باید " منتظر فرونشست ساختمان‌های چندطبقه ساحلی مازندران باشید".

فرونشست زمین و برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی

محمدعلی بهمنیار عضو هیئت علمی گروه خاکشناسی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، در این زمینه در گفتگو با وارش نیوز، با اشاره به فرو نشست زمین در برخی نقاط مازندران، اظهار کرد: اراضی کشاورزی که در دشت قرار دارند به علت برداشت زیاد آب‌های زیرزمینی بیشتردر معرض این نشست قرار دارند.

وی با بیان اینکه هر جا برداشت بیشتری از آب صورت گیرد، خلا در زیر زمین ایجاد می‌شود و این نشست اتفاق می‌افتد، افزود: متأسفانه سفره های زیرزمینی بیش از حد استاندارد در حال برداشت است و از سال‌های قبل این برداشت بی رویه شروع شده است.

وی با تاکید بر مدیریت مصرف آب به خصوص آب های زیرزمینی، گفت: اگر برداشت کمتری از آب های زیر زمینی صورت بگیرد و آبخوانها تقویت شود، می‌توان امیدوار بود که سفره های زیرزمینی به حالت مطلوب در آید و این فرونشست های زمین کاهش یابد.

نقش آب بندان‌ها را جدی بگیرید

 وی با بیان اینکه آب بندان ها در مازندران به افزایش آب در سفره های زیر زمینی کمک می کند، تصریح کرد: در زمان بارندگی، قبل از آنکه این آبها وارد رودخانه و دریا شود باید آن را مدیریت کرد تا به سمت سفره های زیرزمینی هدایت شود.

عضو هیئت علمی گروه خاکشناسی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، حفر چاه های غیرمجاز را یکی دیگر از دلایل کاهش سفره های زیرزمینی برشمرد و ادامه داد: تغییر اقلیمی این خشکسالی را تشدید می کند.

بهمنیار با بیان اینکه اراضی که در آنها کشت های آبی که نیاز به آب فراوان دارند باید در مصرف آب آن بازبینی صورت گیرد، یادآور شد: در نقاطی که برنج کشت می شود تغییر سطح زیر کشت نیاز است تا مدیریت در مصرف آب صورت گیرد.

وی با بیان اینکه منابع مورد مصرف باید کاهش پیدا کند، خاطرنشان کرد: با مدیریت درست می توان میزان راندمان را تغییر داد که این موضوع در بلند مدت می تواند کمک بسیاری به کاهش مصرف آب داشته باشد و از ادامه فرونشست جلوگیری کند.

این خاکشناس با اشاره به اینکه تقویت آبخوان ها می تواند تاثیر زیادی در کاهش فرسایش خاک داشته باشد، اظهار کرد: راهکار دیگر این است که میزان برداشت آبهای زیرزمینی کاهش یابد که همه اینها نیازمند مدیریت و نظارت بیشتر از سوی بهره برداران و کشاورزان دارد.

پ/

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر