امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۸
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۴۰۰/۸/۱ - ۰۷:۵۳ شناسه خبر : ۱۱۶۶۶
مدیرکل شیلات مازندران خبر داد
صیادان مازندرانی در انتظار ابلاغ مصوبه سخت و زیان‌آور بودن شغل صیادی مدیرکل شیلات مازندران با بیان اینکه سر استان مازندران در تعدیل و تثبیت شغل صیادی بی کلاه مانده است، گفت: صیادان مازندرانی در انتظار ابلاغ مصوبه سخت و زیان‌آور بودن شغل صیادی هستند.

حسن اسحاقی با حضور در دفتر وبسایت خبری تحلیلی وارش نیوز، با اشاره به اینکه صید ماهیان استخوانی از 15 مهرماه در منطقه میانکاله و 20 مهر ماه در سایر نقاط مازندران آغاز شد، اظهار کرد: این تصمیم در کمیته شیلات کشور گرفته می‌شود که در چه زمانی، صیادان به صید ماهی مشغول شوند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه از نظر آب و هوایی و میزان دریاروی، نسبت به سال گذشته شاهد شرایط بهتری هستیم، میزان صید نیز تاکنون بیشتر شده است و امیدواریم این مسیر ادامه داشته باشد.

افزایش هزینه آلات و ادوات صیادی کمر صیادان را شکسته است

مدیرکل شیلات مازندان ادامه داد: به دلیل افزایش بسیار زیاد هزینه آلات و ادوات صید، کمر تعاونی‌ها شکسته است.

اسحاقی در ادامه با اشاره به اینکه درخواست چندین ساله صیادان مبنی بر سخت و زیان آور بودن شغل صیادی بسیار مهم است، اظهار کرد: درست است که فعالیت‌های کشاورزی از مهرماه آغاز می‌شود اما در 6 ماه نخست سال نیز صیادان در شرکت‌های پره، مشغول تعمیر و آماده‌سازی ادوات هستند و مسئولان باید به این موضوع نیز توجه کنند.

وی با بیان اینکه قرار گرفتن شغل صیادی در میان شغل‌های سخت و زیان‌آور مطالبه به حقی است، گفت: مصوبه‌ای در سازمان تامین اجتماعی کشور تصویب شده که قرار بود کارگروهی در اداره‌کل تامین اجتماعی مازندران تشکیل و این موضوع از سوی نمایندگان استان برای تصویب پیگیری شود.

مدیرکل شیلات خاطرنشان کرد: به طور کل منتظر هستیم تا سازمان تامین اجتماعی کشور و به تبع آن، اداره‌کل تامین اجتماعی در مازندران، سخت و زیان‌آور بودن شغل صیادی و حق انتفاع 10 درصدی صیادان که در کشور مصوب شده را ابلاغ کنند.

سر بی کلاه مازندران از تثبیت شغل صیادی

اسحاقی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه سر استان مازندران در تعدیل و تثبیت شغل صیادی بی کلاه مانده است، گفت: در مازندران 54 شرکت تعاونی و 4200 صیاد داریم اما بسیاری از این شرکت‌ها توجیه اقتصادی ندارند و باید از نظر تعداد تعدیل صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه برخی از این شرکت‌ها فعال نیستند و برخی دیگر، از لحاظ اقتصادی و تناژ در وضعیت پایینی قرار دارند، اظهار کرد: قرار بود سازمان هدفمندی یارانه‌ها، بودجه ای را در این زمینه تخصیص دهند اما هیچ تخصیصی به سازمان مدیریت برنامه ریزی برای تثبیت و تعدیل شغل صیادی ابلاغ نشد و ما همچنان به دنبال تحقق این امر هستیم.

مدیرکل شیلات مازندران از سوی دیگر با بیان اینکه به دنبال استفاده از علم و عمل در این اداره‌کل به صورت همزمان هستیم، گفت: به دلیل بهره بردن از مبانی علمی در مباحث شیلاتی، ارتباط خوبی با دانشگاه‌های مازندران، نوشیروانی بابل، مراکز تحقیقاتی و دانشگاه علوم کشاورزی ساری داریم.

وی به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان اداره‌کل شیلات و جهاد دانشگاهی مازندران اشاره و خاطرنشان کرد: با انعقاد تفاهم نامه با جهاد دانشگاهی به دنبال بهره‌بردن توامان مباحث ترویجی و علمی با جهاد دانشگاهی هستیم و استفاده از ریزجلبک اسپیرولینا در پرورش ماهیان خاویاری یکی از این مباحث است.

مدیرکل شیلات ادامه داد: به عنوان مثال با استفاده از ریزجلبک اسپیرولینا در پرورش بچه ماهیان خاویاری، کاهش معنادار تلفات، مقاوم شدن این گونه ماهی، رفع بیماری‌ها و غیره را شاهد بودیم و در آینده نزدیک نتیجه این تحقیق برای استفاده تمام جهان، به صورت مقاله منتشر خواهد شد.

پ/

 

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر