امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۶
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۰/۴/۲۳ - ۰۸:۵۱ شناسه خبر : ۱۱۱۷۴
در رساله تاب‌آوری شهری در برابر مخاطرات طبیعی مطرح شد
دلایل کاهش تاب آوری زیست محیطی شهرها در برابر سیلاب مازندران - وارش نیوز/ در رساله تاب آوری شهری در برابر مخاطرات طبیعی دلایل کاهش تاب آوری زیست محیطی شهرها در برابر سیلاب مطرح شد.

رقیه معصومیان از رساله دکتری خود با عنوان«تحلیلی بر تاب‌آوری شهری در برابر مخاطرات طبیعی با تأکید بر سیل، مطالعه موردی شهر چمستان» دفاع کرد.
وی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: توسعه بی رویه و ناهماهنگ منطقه شهری چمستان به علت فعالیت های انسانی برای توسعه شهر به‌صورت مستقیم زمین های زیادی را در مدت زمان بسیار کوتاه تغییر داده است که باعث مخاطراتی مانند سیل می شود.
این دانشجوی مقطع دکترا با اشاره به اینکه این پژوهش در ارتباط با مرحله پیش از بحران و معطوف به کاهش خطر بحران است، تصریح کرد: به عبارت دقیق تر هدف این پژوهش ارزیابی وضعیت تاب‌آوری شهر چمستان در برابر مخاطره طبیعی سیل و همچنین شناخت و تبیین مهم ترین عوامل مؤثر در تاب‌آوری شهری در راستای کاهش آسیب‌پذیری شهر یا تاب‌آور نمودن آن است.
معصومیان  هدف این پژوهش را تحلیل روابط بین شاخص‌های مؤثر بر تاب‌آوری شهر چمستان در مقابل سیلاب عنوان کرد و گفت: از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش و ماهیت، توصیفی - تحلیلی است که برای رسیدن به این هدف، ابتدا به‌منظور شماتیک نمودن سطح مخاطره ناشی از سیلاب در شهر چمستان، از مدل FAHP با شاخص‌های دسترسی، بنا و سازه و محیط مخاطره‌آمیز طبیعی استفاده شده است که با مطالعه ادبیات پژوهش، شاخص‌های مؤثر بر بعد تاب‌آوری کالبدی - زیرساختی شناسایی شده است.
وی بیان کرد: در ادامه، به تحلیل و سنجش میزان تاب‌آوری شهر چمستان در برابر سیلاب بر اساس ۵ بعد تاب‌آوری کالبدی - زیرساختی، اجتماعی، نهادی، اقتصادی و زیست‌محیطی پرداخته شد.
 معصومیان افزود: باتوجه به نقشه نهایی پهنه‌بندی تاب‌آوری بعد کالبدی بیشتر مساحت شهر چمستان، بخش‌های مرکزی و شمالی شهر، در سطح تاب‌آور یا نسبتاً تاب‌آور کالبدی - زیرساختی در برابر سیلاب قرار دارد.
وی گفت:  نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که در بین ابعاد مختلف تاب‌آوری شهری در چمستان، ابعاد اجتماعی و سپس کالبدی - زیرساختی وضعیت مناسب‌تری دارد و در رده‌های بعد نیز، ابعاد اقتصادی، نهادی و زیست‌محیطی  قرار دارند.
معصومیان بیان کرد: با توجه به میانگین‌های به‌دست آمده شهر چمستان به‌لحاظ تاب‌آوری‌های کالبدی - زیرساختی، اجتماعی، نهادی و اقتصادی در سطح تاب‌آوری متوسط و در حال تاب‌آوری قرار دارد؛ این در حالی است که تاب‌آوری زیست‌محیطی این شهر در برابر سیلاب نسبتاً ضعیف بوده و وضعیت مطلوبی را نشان نمی‌دهد.
وی افزود:ساخت‌وسازهای غیر مجاز در حریم و بستر رودخانه واقع در بخش چمستان منجر به تغییر مورفولوژی بستر رودخانه‌های واز شده است و تخریب جنگل و تغییر کاربری اراضی از مهم‌ترین مؤلفه‌های زیست‌محیطی تأثیرگذار بر کاهش سطح تاب‌آوری شهر در مقابل سیلاب است.
معصومیان گفت: جهت ارتقای تاب‌آوری شهر چمستان در مقابل سیلاب، نیاز است که سازمان‌ها و نهادهای مدیریتی و برنامه‌ریزی در حوزه مدیریت بحران و مخاطرات شهری به این نکته مهم توجه داشته و جهت ارتقای تاب‌آوری اجتماعی، توجه ویژه‌ای به آموزش و افزایش سطح دانش جامعه محلی داشته باشند.
وی ادامه داد: همچنین باید به این نکته اشاره کردکه گسترش بیمه از جمله راهکارهای بسیار مناسب برای نیل به جامعه‌ای با سلامت پایدار و اساسا‍ً از جمله راه‌های تأمین و تحقق آرامش، آسایش و کاهش استرس افراد خانواده‌ها است.

*سیلاب،یکی از مهمترین معضلات شهرهای جلگه ای است

صدالدین متولی استاد راهنمای این دانشجو دکترا، در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینکه سیلاب،یکی از مهم ترین معضلات شهرهای جلگه ای است، اظهارکرد: شهرچمستان درگیر این مخاطره بوده؛ دوره بازگشت سیلاب در چمستان طولانی مدت است اما در آینده درگیر سیلاب خواهد شد و به این دلیل هم مدیران و هم مردم باید نقاط امن چمستان و مکان های ضعیف را شناسایی کنند و بر اساس آن برنامه ریزی انجام شود.
وی تصریح کرد: نقاط سیل خیزچمستان نیاز به توجه دارد و همچنین نقاط حاشیه امن در برابر سیلاب بایدبرای آن درست شود که پیشنهاداتی در آن رساله داده شده است.
عضوهیات علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد نور خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات این پایان نامه بررسی ابعاد مختلف تاب آوری در شهرچمستان بود که بالاترین تاب آوری ،تاب آوری اجتماعی است یعنی مردم شهرچمستان آمادگی و پتانسیل همکاری دارند تا میزان تاب آوری درمقابل سیلاب را اضافه کنند.
متولی افزود: بر اساس بررسی به عمل آمده  در این رساله،پایین ترین تاب آوری در شهر چمستان بعد زیست محیطی است که باید توسط مسئولین این موضوع برنامه ریزی و تقویت شود.
وی گفت:این رساله یک فرصت خوبی  برای مسئولینی که ادعا می کنند بودجه ندارند و فاقد امکانات لازم هستند،است که این امکانات و پتانسیل ناشناخته وجود دارد و مردم به درستی از آن استفاده کنند.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر