امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۵
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۴۰۰/۴/۲۲ - ۰۸:۰۹ شناسه خبر : ۱۱۱۶۰
نماینده مردم آمل در مجلس:
دولت زمان ومقدار واردات برنج خارجی را مدیریت کند آمل-وارش نیوز/ نماینده مردم آمل درمجلس، درآستانه برداشت شالی ازشالیزارهای شمال کشور، از دولت درخواست کرد همانند سال‌های گذشته زمان و مقدار واردات برنج‌های خارجی به کشور را مدیریت کند.

رضا حاجی پور  اظهار داشت: مصوبه دولت مبنی بر جلوگیری از خارج شدن ارز دولتی و نیمایی برای واردات برنج خارجی، حمایت خوبی از برنجکاران کشور بوده اما انتظار داریم قیمت‌ها نیز بر اساس هزینه‌های تولید و معیشت کشاورزان افزایش داشته باشد.

وی افزود: دولت باید همانند سال‌های گذشته مدیریت و کف قیمت کارشناسی تولید برنج امسال را به تناسب هزینه تولید اعلام کند، تا شالیکاران نیز نسبت به آینده کشت این محصول استراتژیک در راستای تأمین امنیت غذایی باانگیزه تر شوند.

نماینده مردم شهرستان آمل در مجلس شورای اسلامی دربخش دیگری به هزینه‌های بالایی که کشاورزان درتولید برنج متحمل می‌شوند، اشاره و دغدغه‌های آنان را در پس از برداشت محصول و فروش آن منطقی دانست.

حاجی پور ادامه داد، بر اساس ارزیابی‌های کارشناسی شده، امسال شالیکاران در پی افزایش بی سابقه‌ای برای تولید برنج در خرید نهاده‌های کشاورزی، دستمزد کارگران برای کشت نشاء، هزینه‌های جانبی مراحل کاشت، داشت و برداشت متحمل شده‌اند، به میزبان هرکیلوگرم برنج بیش از ۲۱ هزار و۵۰۰ تومان شده و اگر قیمت تمام شده برنج امسال ثابت بماند، نمی‌توان نسیت به آینده شالیکاری درشمال کشور امید داشت.

وی ادامه داد، با توجه به واقعیت‌های قیمت برنج فعلی، هزینه‌های تولید، نرخ تورم و ارزش زمین‌های کشاورزی، خارج شدن زمین‌های کشاورزی به امر تولید هشدارجدی است و در واقع امنیت عذایی ملی به خطر می‌افتد.

وی درعین حال از نمایندگان استان‌های مازندران و گیلان درمجلس شورای اسلامی نیزخواست به عنوان یک مأموریت اصلی با جدیت بازرگانی برنج تولیدی داخلی را با هدف به صرفه شدن برای حفظ زمین و ادامه کشاورزی دنبال کنند.

قیمت برنج ثابت مانده، افزایش نرخ شالیکوبی منطقی نیست

نماینده مردم آمل درمجلس شورای اسلامی در بخش دیگری به افزایش غیرمنتظره نرخ شالیکوبی ها برای تبدیل شالی به برنج انتقاد کرد و با گلایه از متولیان این امر ازجمله وزارت صمت تصریح کرد، درحالی که قیمت برنج در کشورثابت مانده وهیچ افزایشی نداشته برچه اساسی شالیکوبی داران اقدام به افزایش نرخ‌های خدمات خود دادند؟!

حاجی پور گفت، از هزینه‌های آماده سازی و نگهداری کارخانه‌های شالیکوبی باخبر هستیم اما در این مدت یکسال چه خدماتی در افزایش کیفیت تبدیل برنج در این شالیکوبی ها اضافه شد که اکنون هزینه‌های خدمات تبدیل شالی به برنج سفید را افزایش دادند.

وی با بیان اینکه باید منصف باشیم تا افزایش نرخ کارمزد را مشکل افزایش هزینه‌های تولید شالیکاری برای کشاورز اضافه نشود، به شدت با این افزایش غیرکارشناسی مخالف هستیم و از طریق متولیان امر به طور جدی رسیدگی خواهیم کرد.

نبود جایگاه ویژه حمایتی بخش برنج کشور

نماینده مردم آمل درمجلس شورای اسلامی دربخش دیگری ازنبود هیچ برنامه حمایتی از شالیکاران درکشور انتقاد کرد و گفت، در اسناد بالادستی از جمله سیاست‌های کلی نظام در حوزه کشاورزی بحث امنیت غذایی ثبت شده، اما با وجود تمامی این اسناد و تاکیدها متأسفانه در طول سال‌های گذشته به بخش کشاورزی بخصوص کشاورزان برنجکار هیچ حمایتی نشده درحالی که همگان به مشکلات عدیده آنها واقف هستند.

حاجی پور، مشکل اساسی برنج در کشور را نداشتن جایگاه ویژه در نزد کارشناسان ومتولیان امر درتصمیم گیری ها دانست وافزود: در برخی از کشورها طرح‌های ویژه برای فروش وصادرات کالا با قیمت کمتر برای حمایت از کشاورزان اجرا می‌کند و به برنج یارانه می‌دهند، اما در کشورمان برای حمایت از این محصول استراتژیک کار، کارشناسی انجام نشده است.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر