امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۶
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۰/۴/۱۶ - ۰۸:۳۱ شناسه خبر : ۱۱۱۰۰

افت ۵ متری آب زیرزمینی در گلستان گلستان- وارش نیوز/ معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: با توجه به کاهش ۲۹ درصدی بارش ها در استان و افزایش تبخیر و افزایش دما، افت بیش از ۵ متری آب زیرزمینی را در سطح استان شاهد هستیم.


جواد تیموری در جمع با خبرنگاران اظهار کرد: هم اکنون در سطح آبخوان های عمیق استان افت ۲۴۱ میلیون متر مکعبی را شاهد هستیم که این کسری معادل کل پتانسیل سدهای استان است.
وی بیان کرد: این کسری تاثیر خود را بر چاه های آب به ویژه چاه های شرب گذاشته است و این چاه ها با کاهش شدید دبی رو به رو هستند.  
معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای گلستان خاطرنشان کرد: به دلیل افت منابع آب زیرزمینی و ایجاد مشکلاتی برای تامین آب در شهر گرگان، طی مذاکره با کشاورزان، ادارات و غیره، از چاه هایی که در این راستا کیفیت مناسبی برای شرب داشتند، استفاده شده و این روند ادامه دارد.
تیموری گفت: از ابتدای سال آبی جارب تا پایان خرداد ۱۴۰۰ مقدار بارندگی تجمعی متوسط در استان ۳۰۰ میلیمتر که نسبت به آمار بلند مدت، ۲۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.    
وی خاطرنشان کرد: متوسط دمای ایستگاه معرف دشت ۱۶.۱ درجه سانتیگراد که نسبت به آمار بلندمدت که ۱۵ درجه سانتیگراد است، ۱.۱ درجه افزایش را نشان می دهد. همچنین متوسط دمای ایستگاه معرف ارتفاعات ۹.۳ درجه سانتیگراد که نسبت به آمار بلند مدت یک درجه افزایش داشته است.
معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای گلستان بیان کرد: رواناب اندازه گیری شده در ایستگاههای شاخص رودخانه های اصلی استان، بین ۸۳ درصد کاهش تا ۴۹ درصد کاهش را نسبت به آمار دوره بلند مدت نشان می‌دهد.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر