کدخبر : 7457
تاریخ مخابره :    ۱۳۹۹/۴/۱۴ - ۱۵:۰۵

دولت تدبیر, گاز رسانی به مناطق صعب‌العبور مازندران
وارش نیوز- طبق آمار شرکت گاز مازندران از مجموعه ۲۱هزارو ۸۱کیلومتر خطوط تغذیه شبکه گاز رسانی ایجاد شده در استان، ۶هزارو ۱۱۰ کیلومتر آن فقط طی سال ۹۲ تاکنون عملیاتی شد که بخشی از ان به روستاهای کوهپایه‌ای و بعضا صعب‌العبور بوده است.

گزارش شرکت گاز مازندران استان نشان می دهد همزمان با آغاز به کار دولت دکتر حسن روحانی از مجموعه ۲هزارو ۲۸۳ روستای دارای گاز استان  ۸۸۰روستا و از ۵۹شهر استان ،هشت شهر در دولت تدبیر و امید از نعمت گاز طبیعی برخوردار شدند.

کجور ، کیاسر ، رینه و فریم از جمله شهرهای کوهستانی استان مازندران هستند که گاز رسانی در این مناطق با هزینه سنگین عملیاتی شده است و همچنین ۹۵درصد از روستاهایی که در مدت هفت سال اخیر از نعمت گاز طبیعی بهره مند شدند در مناطق کوهپایه ای و ییلاقی هزار جریب نکا و بهشهر ، لفور و ورسک سوادکوه ، چهاردانگه  و دو دانگه ساری ، بند پی شرقی و غربی بابل ، منطقه بلده نور ،کجور نوشهر و جواهر ده رامسر بوده است. 

نمونه  گاز رسانی به مناطق صعب العبور در استان مازندران  بهره مندی مردم شهر آلاشت و هفت روستای منطقه  در موقعیت ارتفاع ۲ هزار متری است که تا سه برابر وضعیت معمولی سرمایه گذاری شده تا گاز به خانه‌های مردم برسد.

بنابر گزارش رسمی شرکت گاز مازندران از ۷۹۶هزارو ۴۰۵علمکی که در استان وجود دارد ۲۰۲هزارو ۵۵۴علمک در طی هفت سال اخیر نصب شده است یعنی از مجموع  یک میلیون و ۴۴۴ هزار مشترک گاز طبیعی ، ۴۹۵هزارو ۵۰۴مشترک در دولت تدبیر و امید به شبکه گاز استان متصل شدند.

مدیر عامل شرکت گاز مازندران روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اظهار این که در حال حاضر شبکه گاز به دورترین و صعب العبورترین نقاط مازندران رسیده است گفت:  در حال حاضر عملیات گازرسانی ۲۱۲ روستای مناطق کوهستانی در حال اجراست و ۴۱۷ روستا در مرحله مطالعات گازرسانی قرار دارند.

جعفر احمدپور دلیل طولانی شدن گازرسانی به مناطق باقیمانده را افزایش هزینه سرمایه‌گذاری و بالا رفتن قیمت اجناس مصرفی پروژه‌ها، نوسانات ارزی و مبلغ قرار داد پیمانکاران عنوان کرد و اظهار داشت: وزارت نفت برای جلوگیری از تعطیلی فعالیت پیمانکاران، هزینه سرمایه‌گذاری در استان را تا ۲ برابر افزایش داد.

مدیرعامل شرکت گاز مازندران گفت که این استان از سه نقطه جدید دیگر به خط لوله گاز سراسری وصل می‌شود تا  همه مناطق شهری و روستایی تحت پوشش کامل گازرسانی قرار بگیرند.

احمدپور با بیان این که ۲شهر کوهستانی گزنگ و بلده در مرحله گاز رسانی قرار دارند ، گفت: طبق برنامه  سه نقطه جدید شامل اتصال خط لوله انتقال گاز از امامزاده هاشم در جاده هراز ، گدوک در محور فیروزکوه و سه هزار تنکابن از طریق محور الموت قزوین به شبکه گاز رسانی استان متصل می شوند.

وی گفت: به طور یقین با اتصال شبکه داخلی گاز استان به این خطوط اصلی، افت فشار گاز در استان از بین خواهد رفت و همه مناطق روستایی و شهری نیز از این انرژی پاک بهره مند خواهند شد.

وی با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۱ گازرسانی در استان مازندران به اتمام خواهد رسید، افزود: با توجه به شرایط بوجود آمده ناشی از تحریم ها و بالا رفتن نرخ ارز، تمام سعی و تلاش دولت این است که با تزریق بودجه عمرانی، پروژه های گازرسانی به مناطق صعب العبور بدون توقف انجام پذیرد.

احمد پور به پروژه گازرسانی منطقه هزارجریب در شرق مازندران اشاره کرد و گفت: روند گازرسانی به روستاهای مازندران شتاب ویژه ای داشته و تصمیم دولت گازرسانی به همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار است .

وی تصریح داشت: گازرسانی یکی از خدمات مهم دولت است که در شرق مازندران بیش از ۱۵۱ روستای کوهستانی در دستور کار گازرسانی بوده و تاکنون به ۵۸ روستا گازرسانی شده است.

مدیرعامل شرکت گاز مازندران با بیان اینکه با نوسانات قیمت ارز لوله‌های مورد نیاز برای گازرسانی از کیلویی حدود ۱۸ هزار ریال به ۱۲۵هزار ریال افزایش یافته است، ادامه داد: اگر چه بیشتر قراردادهای گازرسانی با پیمانکاران از گذشته بوده است، اما وزارت نفت برای جلوگیری از تعطیلی فعالیت پیمانکاران، هزینه سرمایه‌گذاری در استان را تا ۲ برابر افزایش داد.

وی تصریح کرد: بالا رفتن هزینه سرمایه‌گذاری ارتباطی به مردم ندارد و در واقع دولت برای جلوگیری از توقف و تسریع در عملیات اجرایی گازرسانی به مناطق صعب‌العبور، مبلغ را افزایش داده است.

مدیرعامل شرکت گاز مازندران همچنین به  گازرسانی ۳۳ روستای صعب العبور و کوهستانی شهرستان ساری اشاره کرد و گفت:  هم اکنون پیمانکار در ۳۳ روستای  این شهرستان در حال انجام عملیات اجرایی است که  پیش بینی می شود امسال  ۱۸ هزار مشترک در مناطق روستایی ساری به مشترگان استان اضافه شوند.

مدیرعامل شرکت گاز مازندران گازرسانی به این منطقه کوهستانی را از پرهزینه ترین و سخت ترین طرح های شرکت نام برد و گفت: تاکنون ۱۴ کیلومتر شبکه گذاری در شهر بلده نیز اجرا شده است .

بخش کوهستانی بلده شهرستان نور با ۴۶ روستا و جمعیت ۱۲ هزار نفری در ۵۳ کیلومتری جاده هزار و ۵۵ کیلومتری جاده چالوس و در ۸۵ کیلومتری مرکز شهرستان نور با جمعیتی بیش از ۱۲۱ هزار نفر در غرب مازندران قرار دارد.

احمدپور همچنین با اشاره به اینکه عملیات گازرسانی در ۲۰ روستای منطقه کوهستانی سوادکوه  در دست اجرا است،  افزود: گازرسانی به ۴۷ روستای دیگر بخش ولوپی و راستوپی این شهرستان در دست مطالعه و طراحی است.

احمدپور اظهار داشت: با ورود گاز به این روستاها، بیش از ۱۱ هزار مشترک روستایی از این نعمت خدادادی بهره‌مند خواهند شد.

مدیرعامل شرکت گاز مازندران با اظهار این که  گازرسانی به روستاهای منطقه ورسک در ۳ فاز برنامه ریزی و اجرایی خواهد شد.افزود: در ۲۶ روستای دهستان ولوپی این منطقه نیز آماده نصب انشعاب است.