کدخبر : 4063
تاریخ مخابره :    ۱۳۹۸/۸/۲۳ - ۱۲:۱۵

کلاس‌های خالی از معلم/ وقتی معاونان و مدیران جای معلم را پُر می‌کنند
۴۲ روز از مهر خاطره‌انگیز می‌گذرد و ما کماکان منتظریم معلمانی بیایند و کمبود را جبران کنند،گفته‌ها حکایت از این دارد همین روزها در آموزش و پرورش فرجی می‌شود، این خود جای بسی تفکر دارد که چرا مازندران با کمبود معلم مواجه است،به هر طرف قضیه نگاه کنید نداشتن معلم اصلا عادی نیست.

وارش نیوز: همیشه مهر بوی مدرسه و معلم را برای ما تداعی می‌کرد اما مهر را در مدرسه بدون معلم آغاز شد و گوشه‌ای از زحمات مسؤولان امر را شاهد بودیم، مدارس مازندران از مهرماه امسال رنگ دیگری از بی‌مهری را تجربه کردند و آن هم نداشتن معلم است.

کمبود امکانات را عادت داشتیم و نداشتن‌ها برای‌مان عادی بود اما نداشتن معلم دیگر یک امر عادی نیست، یک مدرسه با معلمش معنا پیدا می‌کند و حال تصور کنید که معاونان و مدیران مدرسه جای یک معلم را پر کنند؛ تصوری که از معلم در مدرسه داریم و در ابتدای مهر معاون‌مان می‌شود معلم.

۴۲ روز از مهر خاطره‌انگیز می‌گذرد و ما کماکان منتظریم معلمانی بیایند و کمبود را جبران کنند،گفته‌ها حکایت از این دارد همین روزها در آموزش و پرورش فرجی می‌شود، این خود جای بسی تفکر دارد که چرا مازندران با کمبود معلم مواجه است،به هر طرف قضیه نگاه کنید نداشتن معلم اصلا عادی نیست.

البته کمبود کتاب را فاکتور می‌گیریم که بلای جان خانواده‌ها شده بود و در انتها مسؤولان آموزش و پرورش به گردن خانواده‌ها و مهاجر بودن آنها انداختند.

یکی از معلمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اینکه نیرو تزریق شده مدارس باز هم معلم ندارند و از ما درخواست این را داشتیم که کمبود معلم را به طور جدی پیگیری کنید.

*معلم نباید بیشتر از 20 ساعت درس بدهد/ وقتی برای مطالعه ندارم

یکی از معلمان، گفت: از بس کمبود معلم داریم 24 ساعت باید موظفی داشته باشم اما اکنون 12 ساعت اضافه تدریس می‌کنیم این در حالی که معلم نباید بیشتر از 20 ساعت درس بدهد وقت نمی‌کنم مطالعه داشته باشم و سه روز تدریس در هفته باید در طول هفته پخش شود اما یک روز از زنگ اول تا آخر زنگ چهارم باید درس بدهم؛ کلاس‌ها جواب نمی‌دهد.

وی افزود: این مسأله برای معلمان متعهد سخت می‌شود از شنبه تا چهارشنبه از هشت صبح تا دو بعدازظهر داریم تدریس می‌کنیم این در حالی است که در دبیرستان دانش‌آموز باید را باید برای کنکور آماده کنیم.

*تدریس در چندین مدرسه

یکی دیگر از فرهنگیان نیز در این زمینه می‌گوید؛ در چندین مدرسه تدریس می‌کنم بعد از یک زنگ باید در مدرسه‌ای دیگر باید بروم که رفت و آمد تا رسیدن به مدرسه با فاصله یک ربع زنگ مدرسه و رسیدن به کلاس در برای خودش سختی‌های دیگری دارد در کنار این مسأله در کلاس 45 نفره در دبیرستان آمورزش داده می‌شود.

* یک‌ماه‌و نیم دبیر نداریم

معلم دیگری که خودش را معلم درس دین و زندگی معرفی می‌کند به فارس گفت: در هفته سوم آبان ماه هستیم برای یک کتاب دو جلسه تازه برگزار شده است از آموزش و پرورش اصرار می‌کنند، دبیر نداریم، حق‌الزحمه را هم پرداخت می‌کنند و می‌گویند یک‌ماه‌ونیم دبیر نداریم.

*آموزش و پرورش رها شده است

یکی دیگر از معلمان نیز با بیان اینکه آموزش و پرورش تنها کاری که کرده به معلمان اضافه کار داده در حالی که باید از وزارت‌خانه مجوز جذب داده شود، از بین نیروهای نهضتی و سایر نیروها جذب شدند که این مسأله خودش دردسرساز است، آموزش و پرورش رها شده است و در جذب کردن نیروهای نهضتی در اولویت است که در این زمینه مشکلاتی وجود دارد؛ مجلس برای نزدیک شدن انتخابات به درمان‌های مسکنی در این زمینه اکتفا کرده است.

*در بسیاری از دروس معلم تخصصی نداریم

یکی از معاون مدارس مازندران نیز می‌گوید؛ معاونان سال گذشته 12 ساعت تدریس می‌کردند اما امسال معاون باید 6 ساعت درس بدهد؛ حرف وزیر در زمینه نداشتن کمبود معلم مضحک است و در بسیاری از دروس معلم تخصصی نداریم. معاون آموزش و فناوری کلاس‌ها با معاونان پر می‌شود و  معلم ریاضی دروس دیگر را تدریس می‌کند و این مسأله و یک‌هزار و 500 خرید خدمات، نهضت و 56 سال معلم تدریس می‌کند.

*کمبود معلم دارد؛ اما کلاس‌ها پر است

اسفندیار نظری معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران نیز در این زمینه اظهار کرد: در حال حاضر کمبود معلم داریم اما با حضور مدیر و معاون کلاس‌های ما پُر است، پیگیر هستیم که مشکل حل شود.


وی با بیان اینکه نیاز واقعی استان ما برای کمبود ۶ هزار ساعت است، افزود: براساس هماهنگی به عمل آمده کمبود نیروها در همین روزها برطرف خواهد شد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش استان به ۵۰ هزار ساعت حق التدریس نیاز داشتیم، تصریح کرد: در حال حاضر ۴۴ هزار و ۱۶۰ ساعت تامین شد و تنها ۶ هزار ساعت نیرو می‌خواهیم.


این مسؤول خاطرنشان کرد: با وزارت آموزش و پرورش رایزنی کردیم که مشکل این مقدار حل شود، البته در کلاس‌ها کمبود معلم نداریم و کلاس‌ها پر است اما ما دغدغه داریم و پیگیر هستیم که در همین روزها مشکل حل شود.

نظری بیان کرد: در مقاطع متوسطه اول، متوسطه دوم و فنی‌وحرفه‌ای کمبود نیرو داریم و در هنرستان‌ها کمبود نیرو نداریم.


وی تاکید کرد: مشکل کتاب درسی نداریم و اگر دانش‌آموزی با مشکل کتاب مواجه هستند مشکل از خانواده‌ها است که دیر ثبت‌نام کردند یا مهاجر هستند و خانواده‌ها برای گرفتن کتاب به مدیر مدرسه مراجعه کنند و تقاضا داده شود تا از استان کتاب فرستاده شود./ فارس