کدخبر : 3601
تاریخ مخابره :    ۱۳۹۷/۱۰/۲۸ - ۰۰:۰۱

اعتراف ترامپ به توانایی موشکی و ماهواره ای ایران
رئیس جمهوری آمریکا با اعتراف به توانایی های موشکی و ماهواره ایران گفت: اگر ماهواره آنها با موفقیت در مدار قرار می گرفت اطلاعات زیادی به آنها می داد و توانایی های آنها افزایش می یافت.

وارش نیوز:به گزارش خبرنگار ایرنا، دونالد ترامپ روز پنج شنبه در آئین رونمایی از راهبرد جدید موشکی آمریکا، با بیان اینکه باید گام هایی برای مدرن کردن پدافند موشکی آمریکا در برابر تهدیدهای رو به رشد برداشته شود، اضافه کرد: رقبای ما در حال انجام این کار هستند؛ هرچند که توانایی ما از همه برتر است.
وی، آنچه که رقبا یا رژیم یاغی نامید را در حال گسترش زرادخانه های موشکی دانست و گفت: زرادخانه های آنها در حال بزرگتر و نیرومندتر شدن است و ما هم از هر لحاظ نیرومندتر می شویم. آنها توانایی ضربات مهلک خود را افزایش می دهند و تمرکز خود را بر توسعه موشک های دوربرد قرار داده اند که می تواند به اهدافشان در خاک ایالات متحده برسد.
رئیس جمهوری آمریکا، اولویت نخست این راهبرد را تأمین امنیت مردم آمریکا در داخل کشور دانست و گفت: وظیفه نخست من دفاع از کشور است و دفاع، تعریف های متفاوتی دارد. من چیزی کمتر از مؤثرترین و پیشرفته ترین سامانه دفاع موشکی را برای کشورمان نمی پسندم.
ترامپ افزود: این راهبرد تازه ما خواستار شش تغییر عمده در سیاست دفاع موشکی ماست که در درجه اول، اولویت را به دفاع از مردم ایالات متحده قرار می دهیم. این کار بر اساس 20 ردیاب بسیار جدید و پیشرفته موشکی در آلاسکا انجام می شود و همین طور رادارهایی که می توانند بلافاصله هر موشک شلیک شده علیه ما را شناسایی کنند.
وی ادامه داد: مصمم هستیم سامانه پدافند موشکی که از همه مناطق آمریکا دفاع کند را مستقر کرده و هرگز تردید نخواهیم کرد.
رئیس جمهوری آمریکا، توسعه فناوری های نوین را تغییر دوم این راهبرد دانست و اضافه کرد: جهان در حال تغییر است و ما می خواهیم سریع تر از جهان حرکت کنیم.
ترامپ با اشاره به پرتاب ماهواره که از سوی ایران انجام شد، گفت: سه شنبه گذشته ایران موشک ماهواره بر را امتحان کرد که البته شکست خورد اما اگر شکست نمی خورد می توانست اطلاعات بسیار مهمی را به ایران ارائه دهد که می توانست موشک های بالستیک قاره پیما را دنبال کند و احتمالاً توانایی را می داشت که به خاک آمریکا برسد.
وی با بیان اینکه اجازه دستیابی به چنین توانایی را نمی دهیم، افزود: آمریکا نمی تواند فناوری هایی داشته باشد که پیش از آن داشته است یا به آهستگی بهبود بخشد. آنچه که ما با ایران انجام داده ایم معجزه آسا بود.
رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: من توافق وحشتناک و ضعیف هسته ای را پایان دادم و بگویم که ایران نسبت به دو سال پیش بسیار متفاوت است و اصلا آن نیست که بوده است و نخواهد بود. من بر این باورم که آنها می خواهند با ما صحبت کنند.
ترامپ با این ادعا که باید از دشمنان خود در هر زمینه ای پیشی بگیریم، اضافه کرد: در هر عرصه ای باید به دنبال پژوهش فناوری باشیم تا تضمین کنیم که ایالات متحده چندگام جلوتر از کسانی است که می خواهند به ما آسیب برسانند.
وی، تغییر سوم را دفاع از مردم آمریکا در برابر همه نوع حملات موشکی توصیف کرد و گفت: آمریکا از داشتن راهبرد جامع پدافند موشکی محروم بود؛ راهبردی که فراتر از موشک های بالستیک را پوشش دهد اما در برنامه ما این تغییر خواهد کرد. اکنون آمریکا به همان اندازه آمادگی دارد در برابر هرگونه حمله موشکی از جمله موشک کروز یا مافوق صوت دفاع کند.
رئیس جمهوری آمریکا چهارمین تغییر را اینگونه توضیح داد که با تشکیل نیروی فضایی، فضا به محلی برای جنگ جدید تبدیل شده است. این کار فناوری بسیار جدید است و نقش بسیار مهمی را در زمینه پدافندی و هجومی ایفا خواهد کرد. این سامانه هر حمله موشکی را تحت نظر می گیرد و آن را نابود خواهیم کرد.
ترامپ افزود: این از هرجایی که باشد از دشمنان ما یا حتی از طرف قدرت هایی که ممکن است اشتباه کنند. اگر این اتفاق بیفتد فارغ از نوع موشک یا محل شلیک یا حتی دلیل حمله، کاری می کنیم که جلوی آن را بگیریم به طوری که دشمنان هیچ پناهگاهی در زمین و هوا ندارند و این مسیری است که به سمت آن حرکت می کنیم.
وی با این ادعا که بازیگران بدی در عرصه هستند، گفت: اگر لازم باشد می توانیم خشن تر از همه باشیم. من همیشه مشاهده کرده ام که هرچقدر قویتر باشیم، کمتر به آن قدرت نیاز داریم.

** تداوم دوشیدن از برخی کشورها
رئیس دولت آمریکا پنجمین تغییر را برداشتن موانع کاغذ بازی در به کار گرفتن این فناوری نوین برشمرد و افزود: ششمین تغییر مشارکت هم پیمانان آمریکا در هزینه این کار است. من روشن کرده ام که ما از بسیاری از کشورهای بسیار ثروتمند دفاع می کنیم؛ کشوری که به قدری پول دارد که نمی داند با آن چه کار باید کند، گفتیم که برای ما بفرستید ما از شما دفاع می کنیم. افتخار هم می کنیم اما بسیاری از آنها به قدری دارا هستند که می توانند هزینه این دفاع را به ما بپردازند.
ترامپ اظهار کرد: ما با آنها مذاکرات دوستانه خواهیم داشت. یکی از آنها گفت که ما با شما کار خواهیم کرد اما در 30 سال کسی از ما نخواست که به آنها کمک کنیم. من از آنها می خواهم و این اجازه می دهد که پول بیشتری را در این کار خارق العاده هزینه کنیم.
وی تاکید کرد: کشورهای ثروتمندی که از آنها دفاع می کنیم در این زمینه همکاری می کنند. البته فکر می کنم با رئیس جمهوری های دیگر بیشتر از من همکاری می کردند و البته من آنها را سرزنش نمی کنم. جدیدا نظر سنجی انجام داده اند که در اروپا محبوب نیستم، نباید هم باشم برای اینکه از آنها خواسته ام بلند شوند و حرکت کنند.
رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه از اعضای ناتو خواسته ام تا سهم خود را به ناتو افزایش دهند، گفت: در سال پیش مجبور شدند که 44 میلیارد دلار بیشتر هزینه کنند. 15 سال تامین بودجه این کشورها در ناتو سیر نزولی داشت. منصفانه نیست که آلمان یک درصد و آمریکا 4.5 درصد بپردازد اگرچه درآمد ناخالص ملی ما بسیار بیشتر است.
ترامپ افزود: نمی خواهیم نیروی دیگران باشیم. باید بگویم که سالیان سال اینها می گفتند که باید از آنها دفاع کنیم. ما 100درصد با ناتو همراه خواهیم بود اما به کشورها گفتیم که باید حرکت کنند و سهم خود را بپردازند. هدف، پرداخت 2 درصد است اما باز هم کم است.
وی با بیان اینکه از مقامات پنتاگون خواسته است فروش سامانه موشکی به شرکا را در دستور کار قرار دهند، گفت: آنها می خواهند از خود دفاع کنند و باید پول آن را هم بپردازند. برای داشتن بهترین موشک ها و فناوری هایی که تا کنون کسی ندیده است باید پول بپردازند.
رئیس جمهوری آمریکا افزود: می خواهیم شبکه ای از مشارکت های اطلاعاتی ایجاد کنیم و داده های ردیابی را به اشتراک بگذاریم و شبکه های موشکی را ردیابی کنیم. امروز روز تازه ای را برای پدافند موشکی کشور رقم می زند.
ترامپ با بیان اینکه دلیل پیشرفت رقبا در این زمینه، صرف پول زیاد آمریکا در جاهای دیگر بوده است، اظهار کرد: الان وضع، فرق کرده است و اکنون می توانیم پول خود را برای فناوری های دیگری در سامانه های تازه موشکی و فراتر از آن هزینه کنیم.
وی گفت: هر موشکی که پیش یا پس از پرتاب به امنیت آمریکا مرتبط باشد، هیچ فرصتی را از دست نمی دهیم و اقدام می کنیم. خطری را نمی پذیریم و جایگزینی برای نیروی نظامی آمریکا وجود ندارد.
رئیس جمهوری آمریکا افزود: وقتی به این سمت رسیدم، نیروهای نظامی ما بسیار خسته و فرسوده بودند. حتی چیزهایی که برخی ژنرال های بزرگ ما گفتند را نمی توانم بازگو کنم اما اکنون بسیار سریع این روند را معکوس کردیم و نیرومندترین نیرویی خواهیم شد که هرگز در گذشته نبوده است.
ترامپ تاکید کرد: هرچقدر نیرومندتر باشیم، کمتر مجبور به استفاده از آن هستیم. امروز تایید می کنیم که آمریکای نیرومند، بهترین راه برای جنگ، ترویج صلح، دفاع از آزادی و محافظت از مردم خواهد بود. ما به همراه هم ماموریت شرافتمندانه و بزرگ را دنبال می کنیم تا بتوانیم در مقابل با هرتهدید موشکی دفاع کنیم.

** بزرگترین بودجه نظامی تاریخ آمریکا
رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به تشویق ممتد حاضران، این جلسه را پاسخی به اختصاص بزرگترین بودجه نظامی در تاریخ آمریکا دانست و گفت: برای دومین بار این کار را انجام دادم. به تمام جهان بگویم که در آستانه اختصاص بزرگترین بودجه برای سومین بار هستم.
ترامپ پیش از توضیح درباره راهبرد جدید موشکی آمریکا نسبت به کشته شدن چند سرباز آمریکایی در منبج سوریه ابراز تاسف کرد و افزود: آنها فداکارانه به میهن خدمت کردند و بسیار ارزشمند بودند. ما هرگز فداکاری شرافتمندانه شان را فراموش نمی کنیم.

** حمله به رئیس مجلس نمایندگان
رئیس جمهوری آمریکا که برای 26 روز بخش هایی از دولت را به خاطر عدم اختصاص 5.7 میلیارد دلار بودجه درخواستی وی برای ساخت دیوار مرزی تعطیل کرده است، از بحران انسانی و امنیتی در مرز جنوبی این کشور خبر داد و افزود: بدون مرز مستحکم، امنیت ما آسیب پذیر است.
ترامپ با قدردانی از نیروهای نظامی آمریکا برای متوقف کردن کاروان مهاجران از کشورهای آمریکای لاتین ادامه داد: کاروان های دیگری در راه هستند و معلوم نیست چه کسانی هستند و از کجا می آیند. ما به موانع و دیوارهای مستحکم نیاز داریم. هیچ چیز دیگری کارایی ندارند.
وی اضافه کرد: این مساله مورد تایید همه است و فقط مساله زمان مطرح است. این کاری است که باید سال های پیش انجام می شد و روسای جمهوری پیشین انجام بدهند که ندادند. اینها اتفاق نیفتادند همچنان که کارهای دیگری همچون مذاکره با کره شمالی یا انتقال سفارت به قدس انجام نشده بود.
رئیس جمهوری آمریکا با تاکید بر اینکه دیوار مرزی باید ساخته شود، اظهار کرد: ما در مرزهای جنوبی به امنیت نیاز داریم. درصد بالایی از ورود مواد مخدر از این مزرهاست و به همین دلیل متخصصان امنیت داخلی از کنگره خواسته اند که حصار فلزی نصب کنند و بودجه لازم را برای این کار اختصاص دهند.
ترامپ با بیان اینکه «شکاف های مسخره ای که در مرزهای ما وجود دارد و در هیچ کشوری نیست باید بسته شود»، گفت: بخش هایی از دولت به خاطر اینکه کنگره قبول نمی کند که به امنیت مرزی نیاز داریم. مطمئن باشید که امنیت مرزی ما مستحکم و نیرومند خواهد شد و با کمال میل مهاجران قانونی را می پذیریم.
وی با بیان اینکه نیازمند کشاورز هستیم افزود: ما باید مرزهای امن و نیرومند داشته باشیم. با اینکه بسیاری از دمکرات ها در کنگره خواستار توافق با ما هستند اما خانم پلوسی(رئیس مجلس نمایندگان) این مذاکرات را به خاطر مسایل درون حزبی به گروگان گرفته است.
رئیس جمهوری آمریکا اظهار امیدواری کرد «رهبران دمکرات ها پیش قدم شده و کاری که برای امنیت کشورمان درست است را انجام دهند» و ادامه داد: باید آدم ربایی، تبهکاری و مواد مخدر باید متوقف شود و این کاری است که خواهیم کرد.