کدخبر : 3473
تاریخ مخابره :    ۱۳۹۷/۸/۱۹ - ۱۲:۳۱

ثبت ملی ۶ اثر تاریخی در روستای یوش نور
معاون میراث فرهنگی مازندران و مسئول مرمت خانه نیما یوشیج از ثبت ملی شش اثر تاریخی و با ارزش در روستای یوش نور خبر داد.

وارش نیوز: مهدی ایزدی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ثبت شش اثر تاریخی و باارزش در روستای یوش از جمله خانه نیما گفت: خانه نیما در سال ۶۸ ثبت ملی شد و پیکر نیما نیز سال ۷۲ به یوش منتقل شده و از آن تاریخ مرمت و بازسازی آن شروع شده است.

مسئول مرمت خانه نیما اظهار داشت: مرمت و بازسازی خانه نیما براساس مستندات صورت گرفت زیرا برخی جاهای منزل بین ۴۰ تا ۸۰ یا ۹۰ درصد تخریب شده بود و با عکس ها و مستندنگاری ها طبق سبک و سیاق گذشته بازسازی و مرمت شده است.

وی گفت: در سال ۷۶ یکصدمین سالگرد نیما یوشیج در منزلش در یوش جشن گرفته شد و سال ۸۸ نیز خانه موزه نیما افتتاح و سال ۸۹ نیز کل روستای یوش به عنوان بافت باارزش تاریخی ثبت شده است.

ایزدی ادامه داد: در حال حاضر هر سال بالای ۵۰ هزار نفر از خانه نیما بازدید می کنند و هدف این است که بافت روستای یوش مانند ابیانه، ماسوله و کندوان حفظ شود.

مسئول مرمت خانه نیما با اشاره به راه اندازی پایگاه نیما برای مدیریت خانه نیما اظهار داشت: این پایگاه با کمک بنیاد مسکن اقدام به سنگفرش کوچه ها و معابر روستای یوش کرده است و خانه های دارای بافت باارزش مانند خانه باغشاه، حمام تاریخی

وی از ثبت ملی شش بنای ثبتی در روستای یوش خبر داد و گفت: خانه نیما، حمام تاریخی، عمارت شاه، مقبره کیا داود از جمله آن است.

ایزدی یادآور شد: بافت روستای یوش با محوریت سنتی ثبت شده و ساخت و سازها باید مطابق با معماری و گونه های تعریف شده احداث شود.