کدخبر : 1476
تاریخ مخابره :    ۱۳۹۷/۴/۲۵ - ۱۴:۰۴
استاندار گیلان:
۳۰ هزار تن صادرات ازطریق راه آهن به آذربایجان انجام شده است
استاندار گیلان با اشاره به بهره برداری از خط ریلی رشت - آستارا طی دوماه گذشته گفت:در این مدت ۳۰ هزار تن معادل ۴۸۹ واگن از این طریق به آذربایجان صادرات انجام شده است.

وارش نیوز: به گزارش ایرنا، مصطفی سالاری روز یکشنبه در جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با بیان اینکه گیلان می تواند ایستگاه و پل ارتباطی کشور با جمهوری آذربایجان باشد ، افزود: در کریدور شمال به جنوب قطعه رشت- آستارا هنوز ساخته نشده است که با تکمیل آن هزینه حمل کالا و بارگیری ارزان می شود.
وی بیان کرد: حق ترانزیتی که سالانه نصیب ما می شود درآمد بسیار بالایی است و برابر با دهها هزار بشکه نفت و بدون هزینه می تواند در آمد را برای ما از طریق کریدور شمال- جنوب و جنوب به شمال به همراه آورد.
وی با یادآوری اینکه از سه طریق دریا، مرز و خشکی و هوایی می توانیم با جمهوری آذربایجان ارتباط داشته و آن را توسعه بدهیم ، تصریح کرد: ارتباط ریلی در کمتر از دو ماه گذشته ایجاد شده است .
وی تصریح کرد: همچنین از زمان بهره برداری خط ریلی آستارا- آستارا( طی دو ماه گذشته) ، 43 هزارتن واردات داشته ایم که البته ترانزیت در حال حاضر کم بوده اما با تکمیل کریدور شمال و جنوب درآمد قابل توجهی برای ما خواهد داشت .
سالاری اظهار کرد: خط ریلی رشت- آستارا و اتصال آن به آستارای جمهوری آذربایجان از نظر ملی و هم استانی مهم است که امیدواریم بتوانیم وظیفه مان را در قبال این پروژه انجام بدهیم.
وی گفت: بخشی از ترانزیت به کشورها بویژه عراق بوده است که مجموع ظرفیت ها نشان می دهد که بایستی با استفاده از این ظرفیت ها رونق اقتصادی ایجاد و با پیوند با جمهوری اذربایجان برای صادرات تولیدات استان بیشتر استفاده کنیم.
سالاری خاطر نشان کرد: تا زمان اتصال خط ریلی رشت- آستارا بایستی از امکان موقت فعلی استفاده کنیم و برای اتصال سریعتر آستارا- رشت اهتمام داشته باشیم تا بتوانیم از این ظرفیت به نفع کارکرد ملی و استانی استفاده کنیم.
وی ادامه داد: بویژه در کارکرد ملی از ترانزیت این بخش در حوزه صادرات بهره بگیریم و این فرصت ارزشمندی است که باید بهره کافی را از آن جست.
وی با اشاره به کارهای انجام شده درباره سایت بارانداز نیز گفت:توسعه سایت بارانداز ریلی با سرمایه گذاری کشور جمهوری آذربایجان اتفاق افتاده و به دولت پیشنهاد دادیم که آن محدوده به منطقه ویژه اقتصادی آستارا ملحق و اضافه شود تا از معافیت های گمرکی و تسهیلاتی بهره مند شده و به ویژه تجار ایران و آذربایجان بهتر بتوانند از آن استفاده کنند.
وی تصریح کرد: برای گیلان نیز در منطقه ویژه در مراحل اجرایی الحاق هستیم و هرچه محدوده گسترده تر کنیم و صنایعی همچون پردازشی ، بسته بندی و انبار داری را در آن توسعه بدهیم اشتغال و رونق اقتصادی در شهرستان آستارا ایجاد می کند.
سالاری همچنین با اشاره به ایجاد بازارچه مرزی تصریح کرد: بازارچه مرزی محلی تر و خرد تر است و راه اندازی آن موجب کمک به آستارای گیلان می شود.
وی تصریح کرد: میزبانی راه آهن معایب و مزایایی دارد که انجام چنین اقداماتی موجب پررنگ شدن مزیت های آن می شود.
وی با بیان اینکه ظرفیت جدیدی در کنار محدودیت ها بوجود آمده است، ادامه داد: صادرات در بسیاری از اقلام به صرفه شده و این امر فرصت مناسبی برای کمک کردن به فراهم آمدن زیرساخت ها است .
جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با حضور سفیر ایران در کشور جمهوری آذربایجان در استانداری گیلان برگزار شد.