کدخبر : 12193
تاریخ مخابره :    ۱۴۰۰/۹/۱۴ - ۰۹:۱۱

پاییز فصل رویش گیاه اَناریجه
اَناریجه یا اَنارجی گیاهی یا شاهپسند از خانواده ی چتریان(Umbelliferae)است و نام علمی آن (Froriepia subpinnata) می باشد که در استان های گلستان و استان‌های گیلان و مازندران روییده و فقط یک گونه در ایران دارد.



این گیاه فقط یک گونه در ایران دار.د اَناریجه از سبزی های خوشبو است و یک ساله بدون کرک با ساقه ای به ارتفاع ۱۸۰ سانتیمتر ، استوانه ای با قاعده‌ای به کلفتی ۵/۲ تا۵/۳ سانتیمتر می‌رسد
در بخش پایین قهوه‌ای و در بخش بالا سبز کلمی، شیار دار، با شاخه های طویل است و برگ ها دارای قاعده‌ای خطی، تخم مرغی و بریده بریده هستند.

فصل گل دهی و میوه دهی اَناریجه
در اواخر تابستان است.طبق تحقیقات صورت گرفته ۳۹ گونه اسانس گیاه مذکور شناسایی شده است که حتی بعضی از ترکیبات آن ضد سرطانی هستند. گونه مشابه آن در گیلان با نام گیجاواش شناخته می‌شود. اناریجه را می توان خشک کرد و در نوشیدنی ها و در بعضی از غذا ها مانند کوکو و مرغ ترش استفاده می شود.
هر چه برگ‌های این گیاه سبز روشن باشد یعنی این گیاه تازه است و اگر برگ‌هایش تیره‌تر باشد یعنی این گیاه قدیمی است و ارزش غذایی ندارد.

خواص درمانی
از جمله خواص درمانی که می‌توان برای این گیاه ذکر کرد می‌توان ضد سرطان بودن آن را بیان کرد. برای رفع فشار خون بالا نیز می‌توان از اناریجه استفاده کرد. گیاهان دارویی دیگری نیز که برای درمان فشار خون بالا می‌توان ذکر کرد کلپوره، چوچاغ و اقاقیا است.
شرایط محیطی مناسب برای رشد اناریجه
گیاه اناریجه در ارمنستان در ارتفاعات 900 تا 1000 متری بالاتر از سطح دریا رشد می‌کند و در استان مازندران و گیلان و گلستان نیز بیشتر در کنار جنگل‌های رشد می‌کند و همچنین در اطراف جاده‌ها و زمین‌های کمی مرطوب نیز رشد آن دیده شده است.

طریقه مصرف گیاه اناریجه
قبل از مصرف اناریجه باید ابتدا آن را خوب شستشو دهید و پس از آنکه در فضای آزاد پهن شد باید در زیرش پارچه‌ای پهن شود تا با رنگ طبیعی خودش خشک شود. این گیاه پس از خشک شدن از آن می‌توان در نوشیدنی‌ها و یا پس از خرد کردن اناریجه‎های خشک شده در کوکو و ماست چکیده طعم و مزه‌ خوشمزه‌ای را به غذا می‌دهد.
حتی می‌توان از گیاه اناریجه در دمنوش‌ها بکار برد و همچنین چون این گیاه بسیار معطر است به آن مقداری عسل نیز اضافه می‌شود.
از گیاه اناریجه در استان‌های شمالی جهت طبخ غذا استفاده می‌شود که بسیار طعم خوبی به غذا می‌دهد. انواع غذاهای محلی که با گیاه اناریجه طبخ می‌شود عبارتند از: آش خمیر، آش شوربا، آش دوغ، آش ماستی، کوکو سبزی و به خصوص مرغ شکم پُری و ماهی شکم پُری (برای این منظور برگ‌های تازه ی این گیاه را که در اوایل زمستان تهیه شده به همراه سایر گیاهان صحرایی معطر مانند اوجی و نیز برخی سبزیجات باغی مانند جعفری خرد و استفاده می کنند).

مبینا باقری

پ/