امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۹
سرویس : فرهنگ و هنر زمان :   ۱۴۰۰/۲/۳۰ - ۲۰:۲۸ شناسه خبر : ۹۸۹۵

توصیه‌هایی برای افراد مبتلا به"وسواس" در همه‌گیری ویروس کرونا با توجه به شیوع برخی رفتارهای وسواس‌گونه در پاندمی کرونا، دکتر شهرام کلانتری رییس مرکز بهداشت دانشگاه مازندران در یک یادداشت علمی- بهداشتی، به بیان توصیه‌هایی برای افراد مبتلا به"وسواس" در همه‌گیری ویروس کرونا پرداخت.

 متن کامل این یادداشت را در ذیل مشاهده می‌کنید:

توصیه‌هایی برای افراد مبتلا به"وسواس" در همه‌گیری ویروس کرونا

سرم درد میکند حس خوبی ندارم حالم خوب نیست نکند کرونا گرفته باشم؟؟

دست هایم را به اندازه کافی مایع زده‌ام ؟؟ بهتر است دوباره بشویم.

چگونه خریدهای امروز را ضدعفونی کنم؟؟ چند بار؟؟ دو بار.... سه بار، 10 بار شسته ام اما هنوز حس خوبی ندارم.

اختلال وسواس

       در اختلال وسواس، فکری استرس‌زا، ناخوشایند و بی‌ربط دایم سراغ فرد می‌آید و فرد در نتیجه‌ رنج ناشی از این فکر و عدم توانایی در بیان این رنج، احساس نیاز می‌کند که یک رفتار خاص را به طور دایم تکرار کند. ممکن است اختلال وسواس، پایه ارثی و ژنتیک داشته باشد. اختلال وسواس می‌تواند آسیب‌های جسمی، شغلی، اقتصادی، خانوادگی واجتماعی در پی داشته باشد. شما هم چنین شرایطی دارید؟؟ بهتر است بدانید:

1-شما تنها نیستید. طبیعی است که همه میزانی از اضطراب را داشته باشیم. به خودتان بگویید"من ممکن است اضطراب زیادی داشته باشم و در این شرایط طبیعی است.

2-توجه کنید که چه چیزی شروع‌کننده "تمیزکردن و شستن"است؟ آیا شستشو را برای رعایت توصیه‌های پیشگیرانه انجام می‌دهید؟ یا برای رهایی از افکار مزاحم و اضطراب؟

3-کارهای توصیه‌شده را انجام دهید نه بیشتر نه کمتر و سعی کنید به افکار وسواسی توجه نکنید. وقتی به توصیه‌های لازم عمل کردید به خود بگویید "کافی است". اگر فکرهایی دارید مانند اینکه"آیا درست انجام دادم؟"، " مدت شستن دستم کافی بود؟ " و ... سعی کنید آنها را کنار بگذارید.

4-اخبار را تنها یک بار در روز از منبع معتبر پیگیری کنید. از چک‌کردن مکرر اخبار و خواندن مکرر مطالبی در مورد ویروس خودداری کنید.

5-میزان خطر را بیش از آنچه هست تخمین نزنید. درست است ابتلا به ویروس کرونا نگران‌کننده است، اما تعداد زیادی از افراد مبتلا، علایم خفیف و متوسط دارند.

6-سعی کنید روی موضوع کرونا و نگرانی‌های آن کمتر تمرکز کنید و سعی کنید خودتان را با کارهای دیگری سرگرم کنید. به "اکنون"و "اینجا" تمرکز کنید. در حال حاضر و اینجا همه چیز برای من مناسب است. دایم فکر نکنید چه اتفاقی در آینده خواهد افتاد؟

7-سعی کنید عدم قطعیت را بپذیرید. اضطراب، ریشه در عدم تحمل ابهام دارد. شما ویروس را نمی‌بینید و نمیتوانید صددرصد مطمئن شوید همه چیز امن است. به هر حال ما همه چیز را نمیتوانیم کنترل کنیم. در صورت آزار دهنده‌بودن علایم و ادامه‌دار بودن آن، اگر با وجود به‌کارگیری روش‌های خودمراقبتی نتوانستید عملکرد روزمره خود را حفظ کنید با پزشک، روانشناس، یا روانپزشک مشورت کنید.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر