امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
سرویس : سیاست زمان :   ۱۴۰۰/۲/۲۶ - ۲۰:۴۰ شناسه خبر : ۹۸۸۰

چالش‌های شورای شهر و تنور داغ انتخابات !! انتخابات شوراهای شهر و روستا تنها انتخابات سراسری در کشور است که بدون نظارت شورای نگهبان برگزار می‌شود؛ بررسی و رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی برعهده هیات‌های اجرایی و نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا است.

شوراها به عنوان یکی از نهادهای مدنی با تجربه‌ای ۱۸ ساله از فعالیت خود اکنون آخرین سال از پنجمین دوره کار خود را به اتمام می‌رسانند. اکنون صاحبنظران معتقدند این نهاد مدنی هنوز هم نتوانسته در جایگاه اصلی خود نقش بازی کند؛ شوراها وقتى در این ساحت؛ نمایندگى جمعى از مردمان را به عهده می‌گیرند و مقرر می‌شود بر مقدرات شهروندان تصمیم بگیرند؛ دیگر حق ندارند طورى رفتار کرده و طورى بیاندیشند که گویى زندگى یک شهر را به عقب حرکت دهند.

شورای شهر واقعی‌ترین نمود فضای فکری جامعه است بنابراین بخشی از آسیب‌های شورا ناشی از آسیب‌های اجتماعی فضای شهرهاست؛ اگر در هر شهر شورا به هر شیوه‌ای عمل می‌کند این برآیند انتخاب خود ماست که به‌عنوان نمونه در حوزه‌ انتخابات متأسفانه ایده‌آلی برای انتخاب نداریم.

 برخی از مسائلی که اکنون در شوراها وجود دارد به علت نقص در قوانین موجود و همچنین ورود افرادی است که نتوانسته‌اند با طرح و برنامه به این نهاد شهری پا بگذارند و از سوی دیگر مکانیزم‌هایی وجود دارد که باعث شده افراد اصلح نتوانند با توجه به تخصص خود و شایسته سالاری؛ اداره امور شهر را در دست بگیرند.

موضوعی که به نظر می‌رسد سیاستگذاران اجرایی انتخابات می‌توانند با راهکارهایی به ورود نیروهای اصلح به شوراها کمک کنند در این است که اصل یکصدم قانون اساسی می‌گوید که برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی و… اداره امور شهر با نظارت شورای آن شهر صورت می‌گیرد که اعضای آن را مردم انتخاب می‌کنند.

قانون اساسی با واگذاری این دسته از امور و فعالیت‌های اجتماعی به شوراها سعی کرده است تمرکز منابع قدرت در دست عده‌ای خاص نباشد و این از محاسن تشکیل و راه‌اندازی شوراها در سطح کشور است.

در حال حاضر با توجه به نزدیک شدن به ۲۸ خرداد ماه و انتخابات شوراهای شهر و روستا دغدغه مردم و شهروندان برای انتخاب درست در شهر ولوله انداخته و هر کسی در گوشه‌ای پچ پچ از فرد مورد انتخاب خود دارد و اما این نیز بماند که کاندیداها نیز به‌صورت نامحسوس اما کاملا واقعی درگیر معرفی خود هستند.

و در نهایت باید گفت وجود شوراهای اسلامی به‌عنوان شوراهای مشورتی در کنار شهروندان و در حوزه مدیریت شهری نه تنها موجب افزایش کارآمدی می‌شود بلکه تنش‌های ناشی از تضاد و تعارض‌های قانونی و حقوقی در خصوص شوراها و مدیریت شهری نیز کاهش می‌یابد؛ همچنین سازگاری این شوراها با نظام سیاسی و مدیریت متمرکز در کشور که خود نوعی مدیریت در سطح جهانی بوده موجب بهبود کارها از یک سو و بهره‌مندی مردم از دیدگاه‌های مناسب اعضای شورای اسلامی از سوی دیگر خواهد شد.

در پنج دوره تجربه‌ای که از شورا داشتیم نهاد آن‌ها از نظر ساختار ایرادی ندارد بلکه جامعه ما رو به ابتذال است که نمودش را در شورا می‌بینیم چراکه جامعه ما پر از توسعه نامتوازن است.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر