امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۳۷
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۴۰۰/۲/۱۹ - ۱۶:۰۲ شناسه خبر : ۹۸۵۰

سلامت روان افراد مبتلا به کووید ۱۹ وارش نیوز/ بیماری کووید ۱۹نه تنها سبب نگرانی هایی در ارتباط با سلامت جسمی همگانی شده بلکه سبب بروز تعدادی از بیماری های روانشناختی نیز می شود.

 
انتشار کووید19 به دلیل سرعت انتقال آن که از ویژگی های این ویروس است، باعث ایجاد یک وضعیت اورژانس در بهداشت جهانی در کمتر از چند ماه در سراسر کشورهای جهان شده است.
این بیماری واگیر دار نه تنها سبب نگرانی هایی در ارتباط با سلامت جسمی همگانی شده بلکه سبب بروز تعدادی از بیماری های روانشناختی نیز می شود.
در این شرایط، حفظ وضعیت سلامت روان افراد ضروری است زیرا مردم در قسمت های مختلف جامعه ممکن است محرک های استرس زایی را در طول انتشار کووید19 تجربه کنند، از این رو در وضعیت پر مخاطره فعلی، شناسایی افراد مستعد اختلالات روانشناختی در سطوح مختلف جامعه که سلامت روان آنها ممکن است به خطر افتد امری ضروری بوده تا با راهکارها و تکنیک های مناسب روانشناختی بتوان سلامت روان افراد را حفظ نمود.
بیماری کرونا یک ویژگی منحصر به فرد دارد زیرا به دلیل سرایت خیلی بالا در طول کمتر از چند ماه با ایجاد یک وضعیت پاندمی، تمامی کشورهای جهان را مبتلا کرده است.
در حال حاضر نیز مبتلایان به این بیماری و همچنین مرگ و میر ناشی از آن به شدت در سطح جهان در حال افزایش می باشد، بر این اساس و با توجه به وضعیت اورژانسی فعلی این بیماری، قابل پیش بینی است که برخی از نشانه های اختلالات روانشناختی در بیماران مبتلا به کرونا بروز نماید.
نتایج تحقیقات متعدد بر روی بیماران مبتلا به کرونا در کشور چین نشان می دهد، تعدادی از اختللات روانشناختی از جمله اضطراب، ترس، افسردگی، تغییرات هیجانی، بی خوابی و اختلال استرس پس از سانحه با درصد شیوع بالا از فراوانترین اختلالات در بین این افراد می باشد.
انتشار افسار گسیخته کووید19 وضعیت نامطلوب بیماران ایزوله شده در بخش مراقبت های ویژه و با مشکل حاد تنفسی، عدم وجود یک درمان دارویی موثر و در نهایت مرگ و میر ناشی از این بیماری از مهم ترین فاکتورهایی است که می تواند بر سلامت روان افراد آلوده به این ویروس به شدت تاثیر گذار باشد.
بیماران مبتلا به کرونا دارای ظرفیت تحمل روانشناختی پایین ی بوده و با توجه به وضعیت فعلی بیماری در جهان این افراد به شدت در معرض بروز اختلالات روانشناختی مانند اضطراب، ترس، افسردگی و همچنین افکار منفی قرار دارند.
یکی از مهمترین اختلالات روانشناختی که میتواند به سلامت روان بیماران مبتلا به کرونا آسیب وارد نماید اختلال استرس پس از سانحه است. در صورت عدم کنترل این اختلال روانشناختی، ممکن است در افراد بیمار آسیب های دائمی مثل هجوم خاطره های مزاحم، رفتارهای اجتنابی، تحریک پذیری و کرختی هیجانی را در پی داشته باشد.
اختلال استرس پس از سانحه یک مشکل روانشناختی مرتبط با استرس است و در افرادی که وضعیت تهدید کننه زندگی را تجربه می کند به وجود می آید.
تجربه بیماریهای فیزیکی تهدید کننده زندگی مثل کرونا میتواند به عنوان یک علت بروز نشانه های اختلال استرس پس از سانحه باشد، اختلال در خواب از دیگر مشکلات افراد مبتلا به کرونا می باشد که ممکن است در بخشهای ایزوله یا قرنطینه برای این افراد به وجود آید. شاخص کیفیت خواب در این بیماران به شدت کاهش پیدا می کند.
از دیگر اختلالات روانشناختی مهم که می تواند در سلامت بیماران مبتلا به کرونا آسیب ایجاد کند اختلال اضطراب و افسردگی است.
از آنجایی که افراد مبتلا به کرونا در کنار دریافت خدمات پزشکی جهت درمان بیماری فیزیکی خود،نیاز به مداخلات روانشناختی نیز دارند استفاده از مداخلات روانشناختی بر اساس نتایج مختلف در این زمینه باعث کاهش قابل ملاحظه شاخص های اختلال روانشناختی در این بیماران میشود.
تهیه و تنظیم: مرضیه سیدیان- کارشناس ارشد روانشناسی مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی مازندران

 

 

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر