امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۴
سرویس : فرهنگ و هنر زمان :   ۱۳۹۹/۱۰/۳۰ - ۲۱:۰۵ شناسه خبر : ۹۴۶۵
مسئول باغ گیاه‌شناسی دانشگاه ارایه داد:
پردیس زیبای دانشگاه مازندران، مظهری از جنگل‌های ارزشمند هیرکانی به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، دکتر علیرضا نقی نژاد مسوول باغ گیاه شناسی دانشگاه مازندران در گزارشی مبسوط، پیشرفت کار در پروژه باغ گیاه‌شناسی را اعلام و به بیان برنامه‌ها و اهداف پیش رو در راستای گسترش و توسعه این پروژه پرداخت.

متن کامل این گزارش را در زیر مشاهده می‌کنید:

باسمه تعالی

پردیس زیبای دانشگاه مازندران، مظهری از جنگل‌های ارزشمند هیرکانی

در تاریخ 14 تیر ماه 1398، جنگل‌های باستانی و ارزشمند هیرکانی در شمال ایران بعد از یک دوره طولانی تلاش و پیگیری کارشناسان و اساتید جنگل در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. این جنگل‌ها به دلیل ارزش تنوع گونه‌ای، قدمت بسیار زیاد و خدمات اکوسیستمی فراوان، در سطح ملی و بین‌المللی مورد توجه می‌باشد. علی‌رغم اهمیت جهانی، محدوده مزبور در دهه‌های گذشته به شکل‌های گوناگون توسط عوامل مخرب انسانی تغییر شکل داده شده و در بسیاری از بخش‌های جنگلی، عملا ساختار جنگل فروپاشیده شده است. در این شرایط بحرانی، وظیفه ملی همه ما است که به سهم خود نقش موثری برای حفظ و حمایت از این میراث ارزشمند و سایر اکوسیستم‌های شکننده ایران ایفا نماییم.

دانشگاه مازندران به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز آموزشی و پژوهشی در منطقه هیرکانی، توانست در چند مرحله زمانی در جهت توسعه و بازسازی این جنگل‌ها در محدوده پردیس دانشگاه گام بردارد. نخست در سال‌های 1382-1383 با توسعه باغ گیاهشناسی آزمایشی در بخش شمال غربی دانشکده علوم پایه، به کشت مهم‌ترین گونه‌های هیرکانی(از جمله انجیلی، گیلاس وحشی، گلابی وحشی، اوجا، انار، سفید پلت، افراپلت، آلوچه، ولیک و ...) مباردت نمود. اینک این باغ بعد از گذشت 17 سال از احداث آن هم‌چون لکه‌ای زیبا از جنگل‌های هیرکانی در پردیس دانشگاه خودنمایی می‌کند. مرحله دوم در سال‌های1394-1393 با ایجاد و توسعه چهارباغ‌های ایرانی در بخش‌هایی از دانشگاه و هم‌چنین استفاده از گونه‌های بومی در فضای سبز دانشگاه ادامه یافت. در مرحله سوم در سال 1396 در راستای حمایت وزارت عتف از توسعه دانشگاه سبز، پایه‌گذاری باغ اکولوژیک و گیاه‌شناسی دانشگاه در مجموعه 20 هکتاری بخش جنوب شرقی پردیس کلید خورد. باغات گیاه‌شناسی در سراسر دنیا، رسالت بسیار مهمی را به منظور حفظ و حمایت از تنوع زیستی و اکوسیستم‌های طبیعی، ارتقا و نشر فرهنگ زیست محیطی و فعالیت‌های هدفمند پژوهشی و آموزشی برعهده دارند. توسعه باغ با محوریت جنگل‌های هیرکانی و حفظ تنوع زیستی این جنگل آغاز شد ولی بنا بر رسالت آن در بسط و گسترش آموزش، پژوهش و اکوتوریسم در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست، کاشت عناصر مناطق زیستی دیگری از بخش‌های دیگر ایران از جمله توسعه و بسط بخش‌های ایرانی تورانی، بخش گیاهان دارویی، توسعه باغ‌های سیستماتیک، گیاهان تالابی و ... نیز در دستور کار قرار گرفت.

هم‌چنین به دنبال استفاده از عناصر درختی بومی در سطح دانشگاه، بیش از چهار هزار اصله نهال از گونه‌های مختلف بلوط، انار، انجیر، توسکا و ...در اطراف باغ گیاه‌شناسی، ظلع جنوبی دانشکده فنی و مهندسی و نیز خوابگاه‌ها در زمستان 1398 کاشته شد. در پاییز و زمستان سال جاری، برنامه‌ریزی دقیق و منسجمی برای بهره‌برداری از بخش‌های دیگر این باغ انجام شده است که با تشویق و حمایت ریاست دانشگاه و با تلاش‌های شبانه‌روزی همه دست‌اندرکاران به‌ویژه اداره پشتیبانی دانشگاه در حال انجام است. تعداد حدودی نهال‌های کاشته شده در این عرصه حدود چهارهزار اصله می‌باشد که تعداد آن در سال جاری به حدود شش هزار اصله نهال افزایش خواهد یافت. علاوه بر توسعه بخش هیرکانی، پوشش درختی و درختچه‌ای سایر مناطق رویشی ایران نیز بر طبق نقشه باغ گیاه‌شناسی در بخش‌های مورد نظرخود افزوده خواهد شد. بی شک نگهداری و پایش دایمی این تعداد نهال، بسیار دشوار‌تر از کاشت آن خواهد بود. در طول چهارسال گذشته، اقبال و حمایت در خور و شایسته‌ای برای حفظ و حمایت از این محدوده به انجام رسیده است. حفر چاه‌های مناسب، سیستم آبیاری قطره‌ای و تهیه خاک و کود مناسب از جمله این اقدامات است که امید است امسال نیز با حمایت ویژه ریاست دانشگاه با شدت و قوت بیشتری ادامه یابد تا همگان در سال‌های نزدیک، شاهد پارک جنگلی بسیار زیبا در پردیس دانشگاه باشیم. فرصت را غنیمت شمرده، بار دیگر از زحمات عوامل نظارت و اجرایی این باغ، به‌ویژه اداره پشتیبانی دانشگاه تشکر و سپاس‌گزاری می‌نمایم

 

 

 

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر