امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۲
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۹/۹/۱۳ - ۱۵:۱۸ شناسه خبر : ۹۳۶۰

سلامت روانی کودکان و نوجوانان در فضای مجازی از عمده ترین تاثیرات منفی اینترنت می توان درفالب های رفتاری از بحران هویت، عدم رشد مهارت های اجتماعی، سواستفاده های جنسی، اعتیاد به اینترنت و ....

امروزه وسایل ارتباطی که بر زندگی انسان ها سایه افکنده اند مانند چاقویی دو لبه می توانند نقاط مثبت و منفی داشته باشند، یکی از آسیب های فضای مجازی در این خصوص آسیب پذیر بودن سلامت روانی کودکان ونوجوانان است.

باتوجه به اینکه شبکه های اجتماعی کودکان ونوجوانان پر تحرک را از جمع های دوستانه خود جدا کرده است،کم کم سر وکله افسردگی، اضطراب و عزت نفس پائین نیز پیدا می شود، کودکان ونوجوانان به دلیل موقعیت سنی خود تمایل بیشتری به تکنولوژی های مدرن و فضای مجازی دارند و میزان تاثیر پذیری آنها نیز از پدیده های اطراف خود در این سنین بیشتر است.

سلامت روان:

از دید کارشناسان سلامت روان مفهومی است که چگونگی تفکر، احساس و عملکرد ما را در مواجه با موقعیت های زندگی نشان می دهد، سلامت روانی همان رفتار موزون و هماهنگ با جامعه ، شناخت و پذیرش واقعیت های اجتماعی و قدرت سازگاری با آنها و ارضای نیازهای خویشتن به طور متعادل است.

معیار های سلامت روان:

معیار های سلامت روان مواردی همچون داشتن توانایی کمک به دیگران یا ارتباط برقرار کردن با آنان ،عشق و محبت نسبت به دیگران، انعطاف پذیری و قدرت تطابق با شرایط گوناگون، توانایی انجام وظیفه و اجرای مسئولیت های شخصی و داشتن احساس رضایت بیشتر در روابط نزدیک با دیگران است.

تهدید سلامت روان به دلیل استفاده بیش از حد از اینترنت:

تنهائی، افسردگی،اضطراب و عزت نفس پائین برخی از مشکلات احتمالی است که کودکان در استفاده بیش از حد از اینترنت به صورت آنلاین با آن مواجه هستند.

اعتیاد اینترنتی و اختلال روحی ،افسردگی متمرکز ،اضطراب اجتماعی،ضعف مهارت مقابله ،عزت نفس پائین،کم خودکارآمدی از آسیب های روانی استفاده طولانی مدت از اینترنت است.

کارشناسان می گویند که کودکانی که زمان بیشتری را در مقابل صفحه ی نمایش صرف می کنندمستعد سطوح بالاتری از پریشانی روحی ،اضطراب و افسردگی هستند و در استفاده بیش از 4 ساعت این روند منفی شدیدتر دیده می شود.

افزایش زمان استفاده از صفحه نمایش و قرار گرفتن در معرض رسانه ها با کاهش احساس پذیرش اجتماعی و افزایش احساس تنهائی و مشکلات ارتباطی و... همراه است.

تاثیر منفی زیاده روی استفاده از اینترنت برکودکان و نوجوانان:

اینترنت مانند تمامی وسایل ارتباط جمعی جنبه های مثبت ومنفی دارد و استفاده نادرست از آن می تواند نیروی پویا و کارآمد کشور به ویژه کودکان ونوجوانان را تهدید کند.

از عمده ترین تاثیرات منفی اینترنت می توان درفالب های رفتاری از بحران هویت، عدم رشد مهارت های اجتماعی، سواستفاده های جنسی، اعتیاد به اینترنت و نیز صدمات جسمی نام برد.

استفاده یش از حد از اینترنت با پیوند ضعیف اجتماعی مرتبط است، همچنین گسست ها و انقطاع های شدیدی در زندگی تحصیلی، اجتماعی، مالی و شغلی مشارکت کنندگان ایجاد کرده است.

استفاده یش از حد از اینترنت در دانشجویان و دانش آموزان کاهش چشمگیری در عادات مطالعه، افت نمرات درسی، غیبت در کلاس ها، مشروط شدن و مانند آن دارد و در برخی به دلیل دیر خوابیدن ناشی از استفاده از اینترنت، در مدرسه با عدم موفقیت رو به رو می شوند.

افسردگی و تنهائی نتیجه اعتیاد به اینترنت:

زمانی که کودک و نوجوانی به اینترنت معتاد شود، انگیزه اش برای تعامل بادیکران کم می شودکه خود اثرات منفی بر ارتباط شخصی و تعاملات اجتماعی او دارد، این افراد دوستی ها را کم تر حفظ کرده، زمان کم تری با خانواده سپری و استرس های بیش تری را تجربه می کنند و درنهایت تنها و افسرده اند.

امکان صدمات جسمی استفاده طولانی مدت از فضای مجازی:

کودکان و نوجوانانی که مدت طولانی از فضای مجازی استفاده می کنند و از فعالیت های مورد نیاز این دوران مانند دور می مانند دچار صدمات جسمانی مثل چاقی، آسیب های اسکلتی ،ضعف بینایی، تشنج اپیلپتیک و یا حساس به نور می شوند.

مراجعه به پزشک درخصوص استفاده بی رویه از اینترنت:

چنانچه کودکان و نوجوانان به مرحله ای رسیده اند که اینترنت را به خواب و غذا ترجیح می دهند و کار و مسئولیت های روزمره خود را به خاطر آن عقب می اندازند متاسفانه باید بدانید که مشکل جدی است و لازم است با پزشک مشورت کنید.

توصیه کارشناسی:

بهتر است میانه روی را رعایت کنید، یکی از ساده ترین راه های جلوگیری از بروز این مشکل محدود کردن مدت زمان استفاده از اینترنت است و از آنجایی که این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است بهتر است یک تایم برای خود تنظیم کنید تا به شما یادآوری کند که نباید بیشتر از چند ساعت در دنیای اینترنت باشید.

تهیه کننده: زهرا سعادتی- کارشناس ارشد روانشناسی و مددکار اجتماعی کلانتری 11 بابل

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر