امروز : پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۱
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۹/۹/۴ - ۰۹:۳۶ شناسه خبر : ۹۳۲۲

فرصت های کرونایی!! کرونا و محدودیت ها و قرنطینه ها با همه مصائب و مشکلاتش، فرصت های ارزشمندی ایجاد کرده که نباید از آن غافل شد.


این روزها همگی ما درگیر ویروس ناشناخته ای به نام کرونا شده ایم . این ویروس مدت ها است که زندگی میلیاردها انسان را در روی کره زمین مختل کرده است.

با فروکش کردن ترس و هراس اولیه، اکنون بسیاری از ما قصد داریم تا از تهدید کرونا ویروس یک فرصت بسازیم. جا دارد در اینجا یادی کنیم از سردار دلها شهید حاج قاسم سلیمانی که فرمودند:"میزان فرصتی که در بحران وجود دارد در خود فرصت ها نیست" بنابراین به کرونا نه فقط به عنوان یک تهدید، آسیب و مشکل بلکه به عنوان یک فرصت نگاه کنیم.

هر چند این ویروس تاکنون خسارت های مالی و جانی، آسیب ها و تهدیدات زیادی بر کشور ما و دیگر کشورها وارد آورده و هنوز هم مشخص نیست تا چه موقع ادامه پیدا کند و به کجا خواهد رسید ولی همین کرونا و این محدودیت ها و قرنطینه ها با همه مصائب و مشکلاتش، فرصت های ارزشمندی ایجاد کرده که نباید از آن غافل شد.

از مهمترین فرصت های بدست آمده در این دوران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

*همدلی و همراهی آحاد ملت به ویژه در بخش بهداشت و درمان در مبارزه با کرونا.

*رعایت کامل بهداشت و درمان شخصی (شستن مداوم دست و صورت و ضدعفونی کردن محیط زندگی) که گاهی اوقات رعایت نکردن آن مشکلات و بیماری های عفونی زیادی را ایجاد می کند به خصوص در مناطق محروم.

*مشارکت مردم اعم از بسیجیان، گروه های جهادی، تشکل های مردمی و ... در مبارزه با کرونا از جمله تولید ماسک– دستکش– ضد عفونی کردن معابر و همکاری در غربالگیری در ورودی و خروجی شهرها.

*ایثار و فداکاری کادر درمانی که در این مدت حماسه ای بی نظیر در تاریخ خدمات درمانی رقم زده اند این کار بزرگ عوامل درمان که منجر به شهادت عده ای نیز می شود یاد آور خاطرات فراموش نشدنی دوران هشت سال دفاع مقدس می شود.

*هر چند تعطیلی مغازه ها، شرکت ها، مدارس، دانشگاه ها، تعدیل کارمندان ادارت لطمه های اقتصادی و آموزشی به کشور وارد کرده و این اقشار مجبورند در خانه بمانند، ولی همین در خانه ماندن ها فرصتی را ایجاد کرده تا اعضای خانواده بتوانند بیشتر در کنار هم باشند و بیشتر بتوانند از کنار یکدیگر بودن احساس لذت کنند و روابط صمیمی بین اعضای خانواده مستحکم تر شود .

*ابتکار و اختراع در حوزه درمان کرونا که این امر باعث ارتقای دانش پزشکی در سایر عرصه ها نیز شده است.

ایجاد آمادگی بیشتر در عوامل اجرایی و نیرو های مسلح که بتوانند هر چه بیشتر ظرفیت ها و توانمندی ها و امکانات خود را در مواقع بحران به کار گیرند.

گاهی اوقات انسان در برابر حوادث ،آسیب ها، بلایا و بیماری ها با وجود پیشرفت های شگفت آور نظامی و سایر عرصه های تکنولوژی که گاه خارق العاده است، اعتراف به عجز و ناتوانی می کند در نتیجه این اعتراف دوری از غرور– انسان محوری– بیدار شدن حس معنویت و خدا پرستی است.

*ایجاد فرصت مطالعه و تحقیق و پژوهش برای کسانی که به علت حضور مداوم در محیط کار این امکان برایشان فراهم نبود.

*آشنایی جامعه هدف با سواد رسانه ای فرصت دیگری بود که در این دوران ایجاد شد.

*کم شدن تلفات جاده ای به شکل قابل توجه در مقایسه با سال های قبل.

*نمایش عظمت و فرهیختگی ملت ایران در برخورد منطقی با پیامد های این بیماری و دوری از رفتارهای ساختار شکن همچون حمله به مغازه ها برای ذخیره بیش از نیاز مواد غذایی بر خلاف رفتار مردم برخی از کشورهای به اصطلاح متمدن.

در همین ایام با وجود تمام مشکلات موجود متاثر از کرونا شاهد مشارکت های مردمی در فعالیت های مثل طرح ایتام و نیازمندان، توزیع بسته های معیشتی و طرح مواسات مومنانه و حتی راه اندازی ایستگاه های صلواتی در سبک نو و با توزیع اقلام بهداشتی انجام شده یا همچنان در دست انجام است.

بنابراین نه تنها فعالیت ها تعطیل نشد، بلکه تجربه های جدیدی نیز بدست آمد و افراد بیشتری در انجام این فعالیت ها مشارکت داشته و دارند.

همه اینها از سویی نشان دهنده این است که زندگی در این دنیا با مشکلات و مصائب و درگیری با عوامل مزاحم امری قطعی است و از سوی دیگر انسان هم باید با این مشکلات مبارزه کند و برای از بین بردن ان تلاش کند و هم با خلق فرصت های جدید بتواند به موفقیت های قابل توجه دست پیدا کند.

نگارنده : سرهنگ سید جعفر ساداتی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر