امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۷
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۳۹۹/۷/۱۵ - ۱۱:۱۱ شناسه خبر : ۹۲۵۸

صید ماهیان استخوانی دریای خزر در مازندران آغاز شد ساری - وارش- صیادان عضو ۱۳ شرکت تعاونی پره در شرق مازندران از صبح امروز سه‌شنبه به صورت رسمی برای پهن کردن تورهای ماهیگیری وارد دریا شدند ، اگر چه مواج و طوفانی بودن دریا مانع آغاز ماهیگیری شد.

 

به گزارش وارش نیوز، کمیته مدیریت صید شیلات ایران امسال نیز مانند پارسال ۲ زمان متفاوت را برای شروع فصل صید در مازندران تعیین کرد. بر اساس این تصمیم فصل صید ماهیان استخوانی در شرق مازندران ۱۵ مهر و در دیگر مناطق استان ۲۰ مهر تعیین شده است.

گونه های کفال، ماهی سفید و کپور عمده ترین ماهیان استخوانی دریای خزر هستند که توسط ماهیگران صید و در بازار عرضه می شود.

رئیس شیلات شهرستان های نکا ، بهشهر و گلوگاه با بیان این که هوای طوفانی و مواج بودن دریا مانع پهن شدن تورهای ماهیگیری دراین منطقه شده است، گفت: به دلیل نبود رودخانه شیلاتی منتهی به سواحل منطقه میانکاله برای رها سازی بچه ماهی سفید و کفال خیز بودن این منطقه ، کمیته صیادی شیلات ایران اجازه داده است تا تعاونی های مستقر در شرق استان ماهیگیری را از امروز شروع کنند.

عباس اسماعیلی ملا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: طبق اعلام رسمی کمیته مدیریت صید شیلات ایران و به منظور افزایش سرانه صید ماهیگران شرق استان ، شرکت های تعاونی صیادی در منطقه میانکاله و گوهر باران امسال نیز مانند سال  قبل از ۱۵ مهر ماه و پنج روز زودتر اجازه پهن کردن تورهایشان را نسبت به دیگر مناطق در خزر پیدا کردند.

وی با بیان این که در سه سال اخیر جولان قاچاقچیان در منطقه میانکاله باز سازی طبیعی ماهیان مولد را به شدت ضربه زده است، ادامه داد: به همین دلیل  ماهیگیران این منطقه به نسبت درآمد کمتری نسبت به دیگر مناطق سواحل شمالی خزر دارند.

اسماعیلی مولا به وجود تنها رودخانه مهم شیلاتی نکا رود اشاره کرد و گفت: سالانه میانگین حدود هفت میلیون قطعه بچه ماهی سفید در این روئخانه رها سازی می شود که تا حدودی سبب شد تا سبد صید ماهیگیران بیشتر شود.

از آنجایی که حدود ۸۰ درصد ماهیان دریای خزر رودکوچ هستند و برای تخم ریزی باید به رودخانه ها مهاجرت کنند، ولی به دلایل مختلف از جمله برداشت بی رویه شن و ماسه، ساخت و سازهای غیرمجاز درحاشیه رودخانه ها و از بین رفتن مسیر مهاجرت ماهیان، زیستگاه های طبیعی ماهیان تخریب شده که همین امرباعث شده تا تکثیر بچه ماهی در مراکز بازسازی برای کمک به توسعه پایدار صید و صیادی یکی از اولویت های کاری شیلات شود.

طبق آمار رسمی امسال نیز ۸۰ میلیون قطعه بچه ماهی سفید در ۲۳ رودخانه شیلاتی منتهی به سواحل مازندرانی دریای خزر رها شده است. طبق آمار رسمی شیلات مازندران تا ۷۰ درصد صید ماهیان استخوانی دریای خزر مربوط به گونه ماهی سفید ناشی از رها سازی بچه ماهی است که صیادان شرق مازندران کمترین صید را از این گونه دارند.

چهار هزار و ۲۰۰ ماهیگیر در قالب ۵۴ شرکت تعاونی صیادی پره در استان فعال هستند که بقیه تعاونی های صیادی طبق اعلام شیلات ایران باید از بیستم مهر ماه وارد دریای خزر شوند.

صیادان مازندران پارسال  هفت هزار تن انواع ماهی را به روش پره از آب های ساحلی دریای خزر صید کردند، آماری که نسبت به فصل صید سال ۹۶-۹۷ دستکم ۲۰۰ درصد افزایش نشان می دهد .کفال که دارای گوشت نرم و کم چربی است، بیشترین میزان صید ماهیگیران مازندرانی را در فصل پائیز و اوایل زمستان تشکیل می دهد و از ماه بهمن به بعد هم ماهی سفید در صدر صید قرار می گیرد.
صید ماهی سفید در دریای خزر بسته به دمای لایه سطحی آب در طول فصل صید نوسان دارد. این گونه ماهی طی ماههای دی و بهمن به خاطر کاهش دمای لایه سطحی آب دریا به نقاط عمیق تر مهاجرت می کند و از اوایل اسفند با افزایش دما بار دیگر در توررس صیادان قرار می گیرد. 

صید و ماهیگیری در سواحل دریای خزر به روش ' پره ' است به این صورت که تورهایی با ارتفاع هفت تا ۱۰ متر و به طول یک هزار و ۲۰۰ متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( ۱۴ متری عمق دریا ) ریخته و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های کفال، سفید و کپور، به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎شود.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر