امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۲
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۹/۷/۱۲ - ۱۳:۱۷ شناسه خبر : ۹۱۹۵

سفرهای غیر رسمی بلای جان گردشگری مازندران ساری - وارش نیوز- در حالی که این روزها همه انتقادات بر فعالیت گردشگری مازندران در شرایط کرونایی متمرکز شده، اما آمارها نشان می دهد فقط ۲ درصد مسافران ورودی در تاسیسات رسمی اقامت می‌کنند و مشکل اساسی غیر رسمی بودن گردشگری استان است که گردشگران به هیچ پروتکل بهداشتی پایبند نیستند.

به گزارش وارش نیوز، شیوع ویروس کرونا که از روزهای پایانی بهمن ماه سال ۹۸ وارد مازندران شد، بیش از هر حوزه اقتصادی و اجتماعی بر گردشگری این استان تاثیر منفی گذاشت ؛ از خسارت بیش از ۲ هزار میلیارد تومانی بر درآمد گرفته تا تعطیلی حدود سه ماهه تاسیسات گردشگری و بیکاری هزاران فعال این صنعت ، اما تازه ترین آمارها نشان می دهد که ۶ ماهه نخست سال جاری تعداد ۱۸ میلیون و ۲۱۴ هزار و ۲۶۰ مورد اقامت در استان ثبت شد که نسبت به سال گذشته کاهش ۷۱ درصد داشت در حالی که مسئولان گردشگری قبل از شیوع کرونا برای سال ۹۹ رشد ۳۰ درصدی سفر به استان را پیش بینی کرده بودند که البته با افزایش نرخ ارز و کاهش مسافرات های خارجی این پیش بینی دور از انتظار نبود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : آمار اقامت امسال فقط مربوط به چهار ماه است ، زیرا عملا سه ماه از سال گردشگری مازندران به دلیل شیوع و اوج‌گیری ویروس کرونا تعطیل بود و در زمان بازگشایی نیز طبق پروتکل های بهداشتی با نیمی از ظرفیت اجازه فعالیت داشتند.
مهران حسنی درباره آینده اقتصاد گردشگری مازندران اظهار داشت : شرایط بسیار پیچیده و نگران کننده است زیرا شاهد بحران جدی در حوزه گردشگری مازندران هستیم که باید تصمیم جدی برای آن اتخاذ شود.
وی از انتظار برخی شهروندان و حتی مسئولان برای جلوگیری از سفر به مازندران انتقاد کرد و گفت : تعطیلی سفر فقط به معنای پاک کردن صورت مساله است و نه تنها چیزی را حل نمی کند ، بلکه شرایط را بحرانی تر خواهد کرد.
معاون گردشگری با اشاره به اینکه مازندران خود آلوده به ویروس کرونا است ، افزود : تعطیلی گردشگری دردی را دوا نخواهد کرد زیرا ویروس در حال جابه جایی در درون استان است و عملا نمی توان با ممنوعیت سفر آن را از بین برد.
حسنی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اقامتگاه ها و تاسیسات رسمی را تقریبا کامل توصیف کرد و گفت : نباید به خاطر عدم مدیریت در تاسیسات و اقامتگاه‌های غیررسمی کل سفر را تعطیل کرد.

۹۸ درصد مسافران در اماکن غیر رسمی اقامت می‌کنند

معاون گردشگری به ثبت ۱۸ میلیون اقامت در ۶ ماهه نخست امسال اشاره کرد و گفت: ۹۸درصد این اقامت در اماکن غیر رسمی بوده و تنها ۲ درصد در اقامتگاه های رسمی ثبت شد.
حسنی رفتار مسافران در تاسیسات رسمی را کاملا مدیریت شده توصیف کرد و افزود : بهتر است دستگاه های متولی به جای تعطیلی گردشگری بر مدیریت سفرهای غیر رسمی تمرکز کنند.
وی ادامه داد : آنچه به عنوان ساحل خواب ، چادر خواب و ویلاخواب در مازندران دیده می شود کاملا خارج از مدیریت رسمی گردشگری است که نهادهای بهداشتی ، امنیتی و قضایی باید با آن برخورد کنند.
معاون گردشگری شلوغی سواحل و عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی در این مناطق را ناشی از همین مسافران غیر رسمی دانست که عمدتا هیچکدام از پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند.
حسنی آورده و سود گردشگردی غیررسمی را برای مازندران گنگ و تقریبا هیچ دانست و افزود : میراث فرهنگی نهادی اجرایی برای برخورد با پدیده‌هایی همچون خانه مسافر نیست.
وی اقدام دولت برای عدم ممنوعیت سفر را هوشمندانه و به جا توصیف کرد و گفت : اما باید مدیریت محلی بین گردشگر و مسافر تفاوت قائل شود که البته در مازندران اغلب مسافر هستند.
معاون گردشگری مازندران صنعت توریسم استان را کاملا شکننده توصیف کرد و افزود : با این شیوه باید منتظر خروج تعداد قابل توجهی از تاسیسات گردشگری از گردونه اقتصادی باشیم.
مازندران در شرایط عادی سالانه میزبان حدود ۳۰ میلیون گردشگر است که اقتصاد حدود ۵۰ هزار میلیارد تومانی صنعت توریسم استان را به گردش در می آورد.
همچنین ۳۰ درصد از درامدهای مالیاتی استان از محل خدمات است که بخش عمده ای از آن را گردشگری تشکیل می دهد که در پی شیوع ویروس کرونا با کاهش چشمگیری مواجه شده است.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر