امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۶
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۳۹۹/۷/۱۰ - ۱۰:۴۹ شناسه خبر : ۹۱۸۴

عقب‌نشینی ۲۰ درصدی ارزش معاملات بازار بورس مازندران ساری - وارش نیوز- ارزش معاملات بازار بورس مازندران در حالی این هفته عقب‌نشینی ۲۰ درصدی را ثبت کرد که به گفته بسیاری از کارشناسان ریشه در افت شدید شاخص قیمت سهام و تحمل‌ناپذیری سهامداران دارد.

به گزارش وارش نیوز ، شاخص قیمت سهام که حدود ۲ ماه پیش از مرز ۲ میلیون واحد گذشته بود ، پس از رکوردشکنی بی سابقه خود روند ریزش و نوسان را دنبال کرد که همچنان ادامه دارد. شاخص کل بورس هفته گذشته حدود ۸۸ هزار واحد کاهش داشت و این هفته نیز ریزش ۱۰۵ هزار و ۱۷۴ واحدی را به ثبت رساند و در پله یک میلیون و ۵۰۳ هزار و ۴۰۸ واحد متوقف شد.

البته با وجود اینکه شاخص قیمت بازار نسبت به زمان اوج خود کاهش ۲۵ درصدی را نشان می دهد ، اما در مقایسه با هفته دوم مهر سال ۹۸ و مدت مشابه خود رشد ۳۷۵ درصدی دارد. 

اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بورس کاهش چشمگیر شاخص قیمت در هفته‌ جاری منجر به نوعی عقب گرد فعالان بازار سرمایه از ریسک بیشتر شد و ارزش معاملاتی هفته به یکهزار و ۹۸۳ میلیارد ریال عقب گرد داشت.

در حالی ارزش معاملات هفتگی بروس مازندران با افت مواجه بود که تعداد معاملات سهام رشد ۱۳ درصدی داشت و به ۱۴۷ میلیون و ۷۹۳ هزار و ۸۱۲ سهم رسید. 

هفته معاملاتی جاری بورس مازندران با وجود اینکه ارزش خرید سهام نسبت به هفته گذشته کاهش ۴۴.۶ درصدی داشت و ۸۱۲ میلیارد ریال سهم خریداران شد ، اما ارزش فروش رشد ۲۴ درصدی را دنبال کرد و یک هزار و ۱۱۷ میلیارد ریال سهم فروشندگان شد.

در بورس منطقه ای مازندران این هفته سهام شرکت‌های پتروشیمی ایرانیان، بانک دی ، صنایع مس ایران بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و بر عکس هفته های گذشته فولادی ها جایی در بالای جدول بیشترین ها راه پیدا نکردند.

کاهش سریالی شاخص قیمت در حالی فعالان بازار سرمایه را به عقب نشینی واداشت که به گفته یک کارشناس بازار سرمایه احتمال تداوم ریزش شاخص بورس در بازار وجود دارد ، چون  اصلاح شاخص بورس بعد از رشد نجومی ماه ها گذشته اجتناب ناپذیر است و در این زمینه می‌توان گفت این اصلاح بعد از رشد سنگین ، طبیعی است و باید رخ دهد.

به گفته کارشناسان بازار سرمایه با توجه به روند موجود در معاملات بازار سرمایه در ابتدا باید وضعیت بازارهای موازی با بورس مورد بررسی قرار گیرند.

البته لازم است به این مسئله نیز اشاره کنیم که اگر سهامداران بخواهند به دلیل کاهش ارزش بازار سرمایه و ترس از ریزش بیشتر شاخص بورس تصمیم به فروش سهام و خروج از بازار سرمایه بگیرند باید به این نکته توجه کنند که به دنبال سرمایه‌گذاری در کدام یک از بازارهای موازی با بورس هستند.

ناتوانی از تحمل بیشتر 

کارشناس اقتصادی و فعال بازار بورس در گفت گو با خبرنگار ایرنا کاهش چشمگیر شاخص را ناشی از اصلاح بازار و همچنین خنک شدن تب خرید تابستانه و کاهش تب تازه واردها دانست و گفت: عقب نشینی فعالان بازار سرمایه نشان از کاهش ریسک پذیری و تحمل آنها نسبت به ریزش بیشتر سرمایه اشان خود دارد. 

ایمان اسدی با بیان اینکه هیچ پیش بینی برای رشد یا کاهش بیشتر ارزش بازار وجود ندارد ، افزود: بازار سرمایه یک بازار شناور و انعطاف پذیر است که پیش بینی برای آن یک امر نامحتمل و به نظر من بی ارزش است. 

وی ادامه داد : در فصل بهار و اوایل تابستان دهها میلیون بازیگر جدید و سرمایه جدید همزمان با بی ارزش شدن بازار دلار و سکه وارد بورس شدند و طبیعتاً باید جو متفاوتی را ایجاد می کرد که در بورس ایران این جو به سمت افزایش چشمگیر و حتی بی رویه شاخص ها حرکت کرد. 

این کارشناس اقتصادی گفت: آنچه این روزها به عنوان زیان های بزرگ یادمی شود، در بسیاری از بازیگران ضرر از سود است نه از کل سرمایه ، به همین ترتیب یک بازیگر بورس فقط نباید از یک بازار سرمایه ای انتظار سود کلان داشته باشد. 

ضررمحسوس در جیب خرده بازیگران

اسدی بیشترین زیان را مربوط به بازیگران خرد دانست و افزود : بازیگران حرفه ای و کلان نه تنها سودهای عظیمی از بازار سهام کشور در ۶ ماهه اخیر کسب کردند، بلکه به دلیل اشرافیت کامل در همین بازار منفی نیز در حال کسب سود هستند زیرا قاعده بازی در بازار سرمایه را آموخته اند. 

وی گفت: آنچه ما در فصل بهار و تابستان امسال شاهد ورود بازیگران جدید به بازار سرمایه بودیم یک شکل جدید و غیرعلمی بود که بار تخریبی آن برای خرده سرمایه ها اکنون خود را نشان می دهد. 

این فعال اقتصادی اظهار داشت : در اغلب بازارهای بزرگ سرمایه ای دنیا متقاضیان ورود به بازار باید از کانال متخصصان، شرکت های سرمایه گذاری و همچنین با آموزش های خاص وارد شوند، در حالی که ما شاهد این بودیم که هر کس بدون اطلاع و تنها با دریافت یک کد بورسی وارد کارزار بورس شد که روشی خطرناک است. 

اسدی در مجموع آینده بازار سرمایه را روشن تر از دیگر بازارهای موازی دانست و افزود: متغییر های بسیاری در رشد یا افت بازار درگیر هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. 

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر