امروز : پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹
سرویس : سیاست زمان :   ۱۳۹۹/۷/۲ - ۱۱:۱۸ شناسه خبر : ۹۰۴۵
در جلسه هیات دولت؛
روحانی: آمریکا وارد جنگ اقتصادی با ایران شده است تهران-وارش نیوز- رییس جمهوری گفت: ما در جنگ اقتصادی هستیم و آمریکا با دلار و امکانات اقتصادی و بانک و شرکت‌های خود وارد جنگ اقتصادی با ایران شده است.

به گزارش وارش نیوز، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با تبریک آغاز هفته دفاع مقدس به ایثارگران و رزمندگان و مردم ایران که در برابر یک توطئه جهانی به خوبی مقاومت و ایستادگی کردند، گفت: در دوران هشت سال دفاع مقدس روزهای تلخ و روزهای شیرینی را داشتیم بعضی از روزها برای مردم بسیار غرور آفرین بود و جایگاه و ایستادگی ملت ما را به جهانیان به خوبی نشان می‌داد و تبیین می‌کرد.

وی افزود: ما در دوران دفاع مقدس روزهایی سختی هم داشتیم، روزی که بعد از ۲۴ ساعت یا کمتر از این زمان از حمله ارتش بعث به مرزهای غربی و جنوبی ما، صبح اول مهرماه سال ۱۳۵۹، نیروی هوایی ما قدرت نمایی بزرگی در منطقه کرد و روز اول مهرماه ۱۳۵۹ به نام نیروی هوایی در اذهان مردم و در تاریخ دفاع مقدس ثبت شد.

رییس جمهوری با بیان اینکه صبح اول مهر بعد از غروب ۳۱ شهریور و حمله عراق به ایران، ۱۴۰ فروند هواپیما بسیاری از مواضع مهم استراتژی عراق را هدف قرار داد، گفت: این حمله نیروی هوایی ضربه قاطعی بر ارتش بعث عراق آن زمان وارد کرد.صبح روز نخست مهر وقتی وارد مجلس شورای اسلامی شدیم، مقام معظم رهبری که در آن زمان در مجلس و نماینده امام در شورای عالی دفاع بودند، در آغاز جلسه پشت تریبون قرار گرفت و این خبر بسیار خوش حمله ۱۴۰ فروند هواپیما را اعلام کرد.

روحانی اضافه کرد: ممکن است بگویید این عملیاتی بود که نیروی هوایی انجام داد اما باید آن مقطع و شرایط آن روز غروب ۳۱ شهریور را در ایران در نظر بگیرید و صبح فردای آن روز وقتی نیروی هوایی ما این قدرت را نشان داد برای مردم ما بسیار اهمیت داشت.

 بیان قاطع امام راحل(ره) نشان داد تصورات دشمن واهی بود

رییس جمهوری گفت: البته در آن شب سخنان کوتاه امام برای مردم بسیار آرام بخش بود و ایشان اعلام کردند کسی آمده سنگی را پرتاب کرد و ملت ما جواب آن را خواهد داد. آن استحکام و بیان قاطع از فرماندهی کل قوا و قدرت نمایی نیروی هوایی به مردم ما و دنیا نشان داد تصورات دشمن تصورات واهی بود در سال‌های بعد هم روزهای مهمی در تاریخ دفاع مقدس ما ثبت شد.

وی اضافه کرد: مهر ماه سال بعد هم حصر آبادان در عملیات بسیار مهم ثامن الائمه شکسته شد. دشمن فکر می‌کرد آبادان سقوط می‌کند و امام فرموده بود حصر آبادان باید شکسته شود. ارتش و سپاه آن پیروزی بزرگ را در منطقه جنوب آفریدند. سال ۶۱ عملیات بسیار مهم فتح المبین انجام شد و خرداد ۶۱ هم بهترین روز دفاع مقدس بود و خرمشهر آزاد شد.

روحانی گفت: سوم خرداد سال ۶۱ وقتی صدا و سیما ساعت دو اعلام کرد خرمشهر آزاد شد سراسر ایران مردم یکپارچه به خیابان ریختند و شادمانی کردند و آن بهترین روز ما در دوران دفاع مقدس بود.

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس روزهای تلخی هم داشتیم، به مردم بی‌دفاع دزفول در دوران دفاع مقدس اشاره کرد که هر روز از سوی موشک های عراقی بمباران می‌شدند و گفت: از روزهای تلخ دفاع مقدس روزی بود که دشمن از سلاح شیمیایی علیه مردم ما در سردشت استفاده کرد؛ روزی بود که دشمن ما از انواع سلاح‌های مخرب علیه رزمندگان ما استفاده کردند؛ آن روزی که هواپیمای مسافربری‌مان توسط جنگنده سرنگون شد و خون همه عزیزان با هم مخلوط شد و از نمایندگان مجلس گرفته تا مسئولان اجرایی و مسئولان قوه قضاییه و مسئولان نظامی در کنار هم در آن هواپیما در سال ۶۴ به شهادت رسیدند.

 دلیل حمله عراق به ایران محاسبات اشتباه بود

رییس جمهوری با بیان اینکه ایمان و ایستادگی و حضور رزمندگان در صحنه بسیار مهم بود ،‌ نکته مهم و اساسی دیروز و هم امروز را طرح این سوال دانست که چرا دشمن به ما حمله کرده است و اینگونه پاسخ داد:  دلیل آن توهمات و محاسبات اشتباه آنان بود. عراق محاسبه کرده بود که در این شرایط ایران نیروی هوایی ندارد و با قطع رابطه با آمریکا و تحریم ایران نیروی هوایی که باید به طور مداوم قطعه دریافت کند و این امر متوقف شده است؛ وضع ارتش هم که مشخص است و  دیگر آمادگی برای جنگ ندارد. سپاه هم آن زمان به صورت نیروی انتظامی و یک جمع کوچک برای دفاع از انقلاب بود.

وی افزود: اینها بر اساس همین محاسبات و اینکه شرق در آن زمان طرفدار بعث بود و کشورهای منطقه هم قول حمایت به عراق را داده بودند که پول جنگ آنان را تأمین می‌کنند، ایران حامی خارجی ندارد و از سویی یک سری حوادث هم داخل کشور  متاسفانه با انشقاق‌ها و اختلافات روی داده بود، گفتند پس با یک حمله برق آسا انقلاب را سرنگون می کنیم. صدام در اولین مصاحبه گفت که هدف او در قدم نخست سرنگونی انقلاب و سرنگونی نظام است که رسوا شد.

رییس جمهوری گفت: زمانی که صدام به کویت حمله کرد تمام کشورهای منطقه که به صدام کمک کرده بودند آمدند و اظهار پشیمانی کردند و تک تک این کشورها گفتند که ما چقدر به صدام پول دادیم و  چه کمک‌هایی به ارتش صدام کردیم. این محاسبات غلط برای ما دردسر و مشکلات به‌وجود آورد و کشور خودش را هم نابود و با مشکلاتی مواجه کرد و امروز دقیقا این حادثه تکرار شده است.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر