امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۴:۴۸
سرویس : اجتماعی زمان :   ۱۳۹۹/۷/۱ - ۱۵:۳۹ شناسه خبر : ۹۰۳۰

روش های صحیح برقراری ارتباط در خانواده وارش نیوز/ مهمترین قدم در تعلیم و تربیت،آشنا کردن پدرو مادرها با اصول و روش های برقراری رابطه انسانی با فرزندان است.

مهمترین قدم در تعلیم و تربیت،آشنا کردن پدر و مادرها با اصول و روش های برقراری رابطه انسانی با فرزندان است. در اینجا برخی از اصولی که آشنایی با آنها در برقراری رابطه انسانی با نوجوان موثر است،ذکر می کنیم:

 

اصل الگوپذیری و هما نند سازی

یکی از مهمترین و اثر بخش ترین روش های یادگیری و اجتماعی شدن کودک ،الگو پذیری و همانند سازی است.

نوجوانان از طریق همانند سازی با بزرگتر ها، چهره های علمی، ورزشی،تاریخی و مذهبی یاد می گیرند که چگونه رفتار کنندکودک و نوجوان نخست والدین خود را سرمشق قرار می دهند برحسب جنسیت کودک و سن او،تاثیر پدر و مادر متفاوت است بدیهی است به طور کلی دختر با مادر و پسر با پدر همانند سازی می کند.

 

یکی از علت های مشکلات اجتماعی الگوبرداری نادرست است.

نوجوان در این سن بیش از حد تحت تاثیر دوستان و همسالان و افراد با نفوذ است چنانچه خانه و مدرسه و جامعه (به ویژه از طریق رسانه ها) الگو های نادرست در اختیار او قرار دهند الگوبرداری نوجوان به طریق نامطلوبی صورت خواهد گرفت .

 

اصل ایجاد امنیت روانی

خانواده مهمترین کانون تامین کننده نیازهای جسمانی و روانی فرد است و تمام تلاش پدران و مادران مسئول و آگاه باید بر این اصل باشد.

اگر یک نوجوان کار اشتباهی یا نادرستی انجام داد هیچ گاه نباید به او گفت"دوستت ندارم"،"تو دیگر پسر یا دختر من نیستی"، یا "من دیگر مادر یا پدر تو نیستم "، این گونه برخورد های تحقیر آمیز و بیان این قبیل جمله ها، هیچ کمکی به اصلاح رفتار او نمی کند بلکه موجب سر خوردگی و از دست دادن امنیت روانی نوجوان می شود و سلامت روانی او را به خطر می اندازد.

 

اصل برخورد مثبت و مثبت فکر کردن

هنگامی که با نوجوان روبه رو می شوید ،سعی کنید با او برخورد مثبت داشته باشید، از کلمه ها و جمله های تشویق آمیز استفاده کنید، به دنبال بزرگ کردن نکته های مثبت او باشید نه عیب جویی و ایراد گرفتن ، منظور این است که رفتارهای مطلوب فرزندتان را تحسین کنید ،توانایی های او را در نظر داشته باشید و در مقابل از سرزنش کردن و خجالت دادن او پرهیز کنید.

 

اصل پذیرش و احترام

محترم شمردن نوجوان،احترام به حقوق او، توجه به نیازهای همه جانبه او و پذیرش او همانطور که هست از مهمترین اصول برقراری رابطه انسانی است.

فرزند یا فرزندان شما بیش از هر چیز وجود شما را می خواهندو حضورشما در خانه برای آنان ارزشمند است. با دقت به حرف های نوجوان گوش دادن، پذیرفتن و تشویق رفتارهای مطلوب او، فراهم کردن فرصت هایی برای بروز وجود و خودنمایی و مسخره نکردن و سرزنش او از نشانه های برقراری یک رابطه انسانی با نوجوان است. نوجوانی که مورد پذیرش قرار می گیرد احساس با ارزش بودن و اعتماد به نفس می کند .

 

اصل پرهیز از افراط و تفریط

شما در امر تربیت و تعلیم فرزندتان چگونه عمل می کنید؟

آیا گاهی بسیار "سخت گیر" و گاهی بسیار "سهل گیر"هستید؟. نوجوان در این دوره گاهی می خواهد به شدت خود را با محیط سازگار کند و گاهی در اندیشه این است که به شدت محیط را با خود سازگار کند .

آیا گاهی گوشه گیر می شود و کنج عزلت انتخاب می کند و گاهی به رفاقت و دوستی با دیگر نوجوانان رو می آورد و دوستی آنان با شیفتگی و وابستگی تبدیل می شود.

برخی از افراد توصیه "با فرزندان خود دوست شوید" را به درستی نفهمیده اند، آنان فکر می کنند برای دوستی و نزدیک شدن با نوجوان باید با او همصدا و همرنگ شوند و هرچه او خواست آنها هم بخواهند و بدون قید وشرط با همه خواسته های او موافقت کنند، در حالی که این شیوه دوست شدن درست نیست و باید نوجوان را با ارزش ها و واقعیت ها آشنا کرد، دست او را گرفت و به سوی حقایق هدایت کرد.

تهیه وتنظیم : محدثه قربانی کارشناس ارشد روانشناسی و مددکار کلانتری 14 ساری
 

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر