امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۹
سرویس : اقتصاد زمان :   ۱۳۹۹/۵/۱۵ - ۱۳:۰۳ شناسه خبر : ۸۲۳۲

سومین مرکز پتروشیمی کشور در انتظار گازرسانی چابهار- وارش نیوز- از شرکت پتروشیمی مکران به عنوان سومین هاب (مرکز) پتروشیمی کشور پس از عسلویه و ماهشهر یاد می‌شود، اما این مرکز برای یافتن جایگاه واقعی خود و نقش‌آفرینی در تولید و صادرات نیازمند گازرسانی است.

به گزارش  وارش نیوز، شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران در سال ۹۱ در راستای مصوبه هیات دولت به عنوان قطب پتروشیمی به ثبت رسید.

این مرکز در زمینی به مساحت یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار واقع شده که در آن ساخت ۱۸ واحد بالادستی و ۳۰ واحد پایین‌دستی پتروشیمی پیش‌بینی شده است.

برای راه‌اندازی واحدهای یاد شده، این مرکز نیازمند تزریق روزانه ۳۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی متان و همچنین گاز اتان به عنوان خوراک است که طبق برنامه‌ریزی قرار است اولی، از طریق خط لوله سراسری گاز از ایران ایرانشهر به چابهار و دومی با احداث یک‌هزار و ۶۰ کیلومتر لوله گاز از عسلویه به چابهار تامین شود.

هدف‌گذاری انجام شده در این مرکز تولید ۲۶ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی است که ۲۲ میلیون تن آن صادر شده و بقیه چهار میلیون تن به عنوان خوراک صنایع پتروشیمی در بازارهای داخلی مصرف شود.

۱۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این مرکز برای امور زیربنایی و احداث زیرساخت‌ها پیش‌بینی شده است و انتظار می‌رود ارزش تولیدات آن سالیانه ۱۴ میلیارد دلار باشد؛ اما آنچه این پروژه را مسکوت نگهداشته تامین نشدن گاز طبیعی متان و همچنین اتان به عنوان خوراک واحدها است.

به گفته «علیرضا منیری ابیانه» مدیر عامل شهرک پتروشیمی مکران، در ابتدا در این مرکز به عنوان سومین هاب پتروشیمی کشور ۱۸ طرح پیش‌بینی شده بود، اما در ادامه با بروز برخی محدودیت‌ها از جمله مسائل زیست‌محیطی، فاصله با شهر، موافقت نکردن وزارت نفت با میزان نیاز گازی آن و همچنین تحویل نشدن برخی اسناد بالادستی، با همکاری یک شرکت ژاپنی به ۶ طرح کاهش یافت.

وی افزود: اکنون ۶ واحد فرایندی شامل پنج واحد ساخت متانول و یک واحد تولید اوره آمونیاک در این مجموعه پیش‌بینی شده است.

منیری‌ابیانه خاطرنشان‌کرد: اگر چه برخی شرکت‌ها بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی نیز داشته‌اند و حتی ۲۰ میلیون یورو تجهیزات در پسابرجام وارد سایت کرده‌اند، اما مشکل اصلی راه‌اندازی نشدن واحدها، تامین نشدن گاز است.

وی ادامه داد: در ابتدای کار، شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران اجرای لوله‌گذاری گاز طبیعی از ایرانشهر به چابهار را بر عهده گرفته بود و حتی ۳۰ کیلومتر لوله‌گذاری انجام داد، اما در ادامه به دلیل تحریم‌ها و افزایش یافتن قیمت‌ها، این شرکت قادر به ادامه کار نشد؛ در نتیجه کار بین چهار شرکت دیگر تقسیم شد تا آن را به سرانجام برسانند.

منیری‌ابیانه تاکیدکرد: اگر گازرسانی به مجمتع انجام نشود، پتروشیمی معنی و مفهوم نمی‌یابد، اما در صورت تامین گاز سرمایه‌گذاران به منطقه سرازیر خواهند شد.

وی خاطرنشان‌کرد: مقرر شده چهار شرکت یاد شده تا شهریور سال آینده گاز را به این سایت برسانند که در این صورت شاهد شکوفایی منطقه خواهیم بود.

این مسوول گفت: مقرر شده تا پایان سال ۱۴۰۱ نخستین واحد اتانول در این مجموعه به بهره‌برداری برسد و با تلاش‌های انجام شده و با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران تا سال آینده شاهد تولید ابتدایی در شهرک پتروشیمی مکران خواهیم بود.

وی خاطرنشان‌کرد: زیرساخت‌های پایه و آماده‌سازی شهرک پتروشیمی شامل تسطیح، خیابان‌کشی، کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی، آب و برق دوران ساخت، فضای سبز و فیبر نوری و مخابرات با هزینه‌ای افزون‌بر ۵۰۰ میلیارد تومان تکمیل شده است.

گفتنی است راه اندازی هر مجموعه پتروشیمی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر اشتغال مستقیم به دنبال خواهد داشت.

پتروشیمی مکران وظیفه تامین زیرساخت‌ها، تامین خوراک، ساخت کریدور انتقال محصول به پایانه‌های صادراتی مستقر در پس‌کرانه بندر شهید بهشتی و انجام خدمات غیرصنعتی را بر عهده دارد.

ارسال نظر

نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
ارسال

• نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.


• نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.


آخرین اخبار
بیشتر